Vond rygg !!

Tommeliten

Glad i forumet
Jeg har ikke fått kommet meg til doktoren enda, men jeg har så utrolig vondt i ryggen. På fredag viste jeg ikke hvordan jeg nesten kunne komme meg gjennom dagen på jobb. er baker og står på harde mur gulv med mye tunge løft. Tenkte å ikke si noe til arbeidsgiver enda, siden jeg bare er 6 uker på vei. Noen som har ett forslag ? Kjenner det på kroppen at jeg neppe kan jobbe 100 % ut tiden.....
Noen andre som har vond rygg så tidlig i prosessen ? Går det over ?

Uff da...Ikke så særlig gøy å starte sånn,er du heldig så går det over![;)]
Hadde ikke sånne plager i starten,men var mye kvalm(jobbet da i en pizzeria)...
Ikke helt god sammensetning!
Da jeg gikk til legen og fikk stadfestet svangerskapet(7uker),så ble jeg sykemeldt i noen uker. Sånn at kroppen skulle få summert seg litt,og da trenger du jo ikke å fortelle med en gang at du er gravid. Jeg fortalte det ved 3mnd! Om det ikke blir no bedre så kan dere jo eventuelt avtale arbeidsmengde du kan ha...
Alt ordner seg!!![;)]

Hei igjen !
Mamma og ei venninnne som skal ha i november vet at jeg skal ha. Tenkte å gå ned til legen i morgen med urinprøve, sånn at jeg er helt 100 % sikker. Når jeg får svar der, forteller vi det til svigers, men det skal ikke offenlig gjøres for fler etter det før 10. - 12 uke....
Da sier vel legen også hvordan vi skal gjøre det fram over. Har prøvd å styre unna de værste løftene på jobb, ved og heller gå eller løfte 2 - 3 ganger mer. merker det har hjulpet med en god natt søvn i dag, siden jeg var på jobb i går også. Begynner 04 på natta, og det tar jo også på kroppen....

Du skal jo helst være forsiktig med å løfte for tungt og det gjelder fra tidlig i svangerskapet.
Snakk med arbeidsgiver snarest du. Det kan nok være en fordel i din jobb.

takker for nyttig informasjon. Dette er den første, så jeg er glad for alle råd som kommer.
Var hos legen i dag. fikk time 23 mai, men måtte bare komme ned før hvis jeg følte jeg trengte det og evnt. sykemelding.

Bruker du gode sko på jobb? Kan også hjelpe med en matte der du står/går mest..... det vil jo komme de andre arbeidstakerne tilgode også. Det er ikke nødvendig å jobbe 100 % ut hele svangerskapet. Jobb det du føler kroppen din klarer og ikke mer for der er ingen som kommer å takker deg for at du har holdt ut lenge på jobb likevel.

skal til legen i morgen. da blir det sikkert litt sykemelding på meg. at jeg kanskje bare går 4 - 5 timer om dagen i stede for 7- 9 timer. 9 timer skjer i forbinnelse med travle tider som konfrirmasjon osv , det er ekstra tungt og vondt.
jobbet 8.5 timer i går, og da var det sofaen resten av kvelden på meg.
kjiiip....

Du har sikkert godt av en sykemelding. Husk at kroppen sier i fra når den ikke har det bra. Er det verdt å slite seg ut om det kan føre til fare for barnet?

var hos legen i dag. ble 50 % sykemeldt... så nå skal jeg ta det rolig, og jobbe halve dager !

Jeg skjønner hvordan du har det[:@] Er 14 uker på vei på Torsdag, og ryggen er kjempe vond. Det iler nedover bena og noen ganger svikter benet under meg.
Har snakket med jordmor, hun sier jeg skal se det ann, blir det verre er det mulig bekkenet. Jeg får håpe det ikke er det[;)]

ORIGINAL: Tommeliten

Jeg har ikke fått kommet meg til doktoren enda, men jeg har så utrolig vondt i ryggen. På fredag viste jeg ikke hvordan jeg nesten kunne komme meg gjennom dagen på jobb. er baker og står på harde mur gulv med mye tunge løft. Tenkte å ikke si noe til arbeidsgiver enda, siden jeg bare er 6 uker på vei. Noen som har ett forslag ? Kjenner det på kroppen at jeg neppe kan jobbe 100 % ut tiden.....
Noen andre som har vond rygg så tidlig i prosessen ? Går det over ?

Tror jeg kan sette meg inn i din situasjon, er selv konditor og har jobbet som baker og de gulvene er ikke noe bra å stå på!!
Sleit mye med rygg problemer da jeg var gravid, i tillegg hadde jeg bekkenløsning og, så jeg var veldig mye sykemeldt.

Hvordan går det med deg nå da? Bare lurer...

Hilsen Cissi[:)]

Det går litt bedre nå. Er sykemeldt 50 % til 0506 nå. Fikk beskjed av arbeidsgiver at hun har lyst å finne noen andre etter hvert og ikke satse på meg som har litt dårlig rygg i sommer [&:]
Men legen sier at det snart sannsynligvis går over....
Hvis hun finner noen stedfortreder, ser hun at jeg går ut i 100 % sykemelding[:@]
Har ikke barn fra før, og har lyst å ha en jobb og gå til, og ikke sitte hjemme i 5 - 6 mnd.
Har det kjipt på jobb for tiden, vet ikke om det er litt utsyking på gang allerede.
Hun snakket om at hun skulle ringe en, men ikke sagt noe mer om det og hva hun har fått til svar. Vet ikke noe om det. Kiiipt..... at det skal være sånn !!

Hei hei
Arbeidsgiveren din har ikke lov å si sånn eller behandle deg sånn. Hun har ikke lov til å presse deg ut å få deg til og sykemelde deg. Det er forstålig at hun må ha en person i bakhånd i tilfelle du ikke klarer mer men det er alt. Hun skal heller være støttende og vise medfølelse enn å behandle deg sånn. Rygg er en skummel ting i svangerskap for du vet aldri hvor lenge du klarer å være i jobb. Jeg er selv i uke 20 med mitt første barn. Jeg har også hatt vond rygg ganske lenge. Det er smerter langt nede i ryggen som ofte går ned i det ene beinet. Da får jeg problemer med å gå og bevege meg. Jeg vet ikke om dette er bekkenløsning for jeg vet ingenting om dette å være gravid så jeg er fortsatt i full jobb. Det beste rådet er å ta det med ro og lytte til kroppen din. Helsen din kommer foran alt.

ORIGINAL: jente23

Hei hei
Arbeidsgiveren din har ikke lov å si sånn eller behandle deg sånn. Hun har ikke lov til å presse deg ut å få deg til og sykemelde deg. Det er forstålig at hun må ha en person i bakhånd i tilfelle du ikke klarer mer men det er alt. Hun skal heller være støttende og vise medfølelse enn å behandle deg sånn. Rygg er en skummel ting i svangerskap for du vet aldri hvor lenge du klarer å være i jobb. Jeg er selv i uke 20 med mitt første barn. Jeg har også hatt vond rygg ganske lenge. Det er smerter langt nede i ryggen som ofte går ned i det ene beinet. Da får jeg problemer med å gå og bevege meg. Jeg vet ikke om dette er bekkenløsning for jeg vet ingenting om dette å være gravid så jeg er fortsatt i full jobb. Det beste rådet er å ta det med ro og lytte til kroppen din. Helsen din kommer foran alt.

Og nå ble jeg altså SÅ forbannet! Sånt er ikke lov lenger her i landet. Jeg jobet en periode fagforening og trodde nesten ikke mine egne ører da det ringte en dame og ba om hjelp, hun var blitt sagt opp pga graviditet. Det ble en kort kamp med arbeidsgiver,og jeg frydet meg ondt over dommen som ble avsagt i arbeidsretten. Damen fikk beholde jobben, med alle de rettigheter hun SKAL ha. Riktignok søkte hun i det stille etter andre jobber (ikke moro å fortsette et sted hvor du egentlig ikke er ønsket) og sluttet så fort hun fant noe annet, men dette er en prinsippsak. Graviditet er IKKE gyldig oppsigelsesgrunn! Hvis du ikke ER medlem i en eller annen fagforening, så meld deg inn fluksens og få jelp med dette! Du har visse rettigheter, de skal du holde på. Arbeidsgiver plikter å samarbeide med deg og legen din om legge ting best mulig til rette, slik at du kan jobbe så lenge som mulig.
Nei, for f*%"#&"#/U"¤/(/"! Ikke finn deg i dette!
Hvis du er i tvil om hvilket forbund du hører hjemme, så ring LO, de hjelper deg å finne ut av det.

Takker for støtten... Begynte allerde før jeg ble gravid å lete etter en annen jobb, men fant ikke noe annet før. Leter fremdeles... Kan jo være at noen har lyst å ha meg i jobb nesten fram til jul ! Kjiiipt på jobb er det uansett nå.....[:'(]

Fikk problemer med ryggen ca uke 9. Jobber i barnehage, og er sykemeldt 50% pga. ryggen. Har gått til fysioterapeut og fått diagnosen bekkenløsning. Går nå til behandling en gang i uken hos fysioterapeut. Tviler på at jeg kommer til å jobbe fullt. Er nå i 15. svangerskapsuke.
Håper du finner ut av det. Må ta vare på deg selv nå[;)]

Hei Tommeliten!

Det er typisk at når mann blir gravid, arbeidsgiveren vender deg ryggen. Det gjorde de med meg. Da skal de prøve alt de kan for å få deg vekk. Men så lenge du er fast ansatt så har de ikke LOV til å behandle deg sånn. De skal støtte deg!
Jeg blir så forbanna! [:@][:@]

Å være baker er jo et tungt arbeid, ikke kan du sitte, du må jo stå og gå frem og tilbake og ofte står du helt i ro. Det syntes jeg var værst, det at du måtte stå rett opp og ned.

Men det kan gå over etter graviditeten. Etter første mann ble jeg helt fin i ryggen igjen, men ikke etter andre mann. Sliter litt der.[&o]

Håper du får det bedre på jobben, ikke noe gøy å jobbe når det skal være slik.

Hilsen Cissi[;)]

Back
Topp