vond rygg... :/

2725020070603

Glad i forumet
Graviditeten går virkelig hardt utover korsryggen min! Legen tror det kanskje er bekkenløsning på gang, men jeg vet ikke hvordan en bekkenløsning skal kjennes så jeg vet ikke hehe :p
Strever med søvnen og har kontorjobb, så ryggen blir fort vond i en så stillesittende jobb! Noen dager er verre enn andre, men jeg blir så usikker på dette med sykemelding... jeg er jo ikke syk, har bare vondt. Så jeg får litt dårlig samvittighet for å tenke på å sykemelde meg, samtidig som jeg bare drømmer om å komme meg hjem så ryggen får litt avlastning fra kontorstol-stillingen!

Flere med vond rygg? Tips til hva jeg kan gjøre for å bli bedre? Og er dere i full jobb tross smertene?

Graviditeten går virkelig hardt utover korsryggen min! Legen tror det kanskje er bekkenløsning på gang, men jeg vet ikke hvordan en bekkenløsning skal kjennes så jeg vet ikke hehe :p
Strever med søvnen og har kontorjobb, så ryggen blir fort vond i en så stillesittende jobb! Noen dager er verre enn andre, men jeg blir så usikker på dette med sykemelding... jeg er jo ikke syk, har bare vondt. Så jeg får litt dårlig samvittighet for å tenke på å sykemelde meg, samtidig som jeg bare drømmer om å komme meg hjem så ryggen får litt avlastning fra kontorstol-stillingen!

Flere med vond rygg? Tips til hva jeg kan gjøre for å bli bedre? Og er dere i full jobb tross smertene?
Mitt beste tips er å variere stillingen man er i. Pass på å gå litt innimellom, stå litt, sitt framoverlent, bakoverlent også videre. I tillegg har jeg investert i en BBhugme pute (det beste kjøpet jeg noensinne har gjort) og en hvetepute som jeg varmer i Micro og legger på ryggen for å lindre.

Jeg er i 100% fremdeles, men er mindre plaget med ryggen på grunn av at jeg gjør det som er nevnt over. Det kan jo være en idé å sykmelde seg i en viss prosentgrad (f.eks 30-40%), på den måten kan du jo avtale med arbeidsgiver om du skal være hjemme en eller to dager i uka, eller om du skal ha et par timer kortere arbeidsdag :) Håper noe av det er til hjelp!

Jeg er 60% sykemeldt pga bekkenløsning. Er heller ikke syk, men får så vondt at jeg har problemer med å gå på det verste. Man skal ikke tulle med bekkenløsning, selv om det for de fleste slipper etter fødselen er det noen, som meg, som sliter med bekkenet i flere mnd etterpå og må ha hjelp for å trene det opp.

Jeg fikk plutselig smerter i ryggen for et par dager siden. Det stråler på en måte ut i hele kroppen og opp i ansiktet når det er som verst. Kan ikke gå normalt lenger pga dette, så håper det ikke skal være sånn frem til mars! Kan det være bekkenlåsning? Tror ikke det er bekkenløsning ..

Glad jeg har ferie nå og kan slappe av iallefall! Ikke vant til å ha vondt noe sted, alltid vært frisk og rask, så uvant å plutselig være så bevegelseshemmet.

Eg merka det som smerter i korsryggen men ignorerte det lenge og pressa meg på jobb og lytta ikkje til kroppen min. No er eg 100% sjukmeldt og enkelte dagar hinkar eg rundt på krykker. Angrar veldig på at eg var så sta og ikkje lytta til kroppen :/ håpar det ikkje blir verre men ville anbefalt å få henvisning til fysio, er heilt gratis når det er svangerskapsplager :)

Jeg har vond rygg fra før av pga revmatisme, men det svinger litt i hvor mye jeg kjenner det. Kjenner det godt muskulært og går ukentlig til manuellterapeut og det hjelper litt. Men har kontorjobb og sitter foran pcen hele dagen og de siste ukene har tatt på..

Våkner om natta, blir trøtt, får lite energi på jobb og orker derfor ikke trene når jeg kommer hjem... Ergo en vond sirkel.

Derfor bestemt meg for å sette helsa først og har en 50% sykemelding som venter meg etter nyttår. Aldri vært sykemeldt før, men dette føles helt riktig og viktig for meg og babyen:)

Det er som regel ikke selve sykdommen som gjør at man blir sykemeldt, men symptomene. Har man symptomer som fører til redusert arbeidsevne eller at man kan risikere og forverre helsetilstanden, så bør det være legitimt å bli sykemeldt selv om man ikke har en sykdomsdiagnose.

Smerte er kroppens signal på at noe ikke er bra, og kan være veldig utmattende. Når det gjelder bekken og rygg skal man ikke belaste mer enn til smertepunkt. Lytt til kroppen.

I mitt første svangerskap presset jeg meg helt til permisjonen. Var plaget av bekkensmerter en god stund etter, og plagene kom raskt igjen med nr to. Da var jeg lite gangfør gjennom hele svangerskapet. Men fortsatt ikke flink nok til å ta det med ro, og smertene i bekkenet satt i over ett år.

Nå har jeg blitt noen år eldre, og vet at det er ikke verd å presse seg. Jeg har nå en 60 % sykemelding, og er på jobb 3-4 dager i uken. Kortere dager gjør underverker. Hadde dårlig samvittighet i begynnelsen, men greide etter hvert å overbevise meg selv om at dette var det beste for egen helse og at det vil være greit å ha energi igjen til etter fødsel også.

Det er dessuten en begrenset periode av livet dette gjelder. Som jordmoren min sier; Graviditet er ingen sykdom, men det er definitivt en unntakstilstand ;)

Ble 100% sykemeldt forje uke mye pga ryggen i en kontorjobb. Men sliter også mye med søvn pga rygg og halsbrann, så måtte også ha mer tid til søvn -p

Jeg ble sykmeldt 50% i des, og nå 100% resten av tiden før jeg går ut i permisjon. Jeg jobber i klesbutikk, men har nå så store smerter i rygg og tillegg bekkenløsning. Nå skal jeg pleie meg selv, ta vare på kroppen og babyen i magen. Tror man må høre ekstra godt på kroppen når man er gravid :-)

Back
Topp