Vond fødsel

Guest
Hei, 

på termindatoen var jeg på ordinær svngerskapskontroll hos jordmoren som har fulgt meg i svangerskapet. Jeg var da sentrert, avflatet og hun fikk inn en finger. På kvelden fikk jeg skikkelige menssmerter som kom og gikk med 5 minutters mellomrom og som varte i 30-60 sekunder. Når jeg kom inn på føden 0300 var det ingen endringer nedentil, og jeg ble strippet nok en gang. Klokken 0700, var det fortsatt ingen endringer, og jeg ble strippet nok en gang. Noen timer senere, enda en gang ettersom det fortsatt ikke var endringer nedentil. Eller, dvs; jeg var 3 cm grunnet strippingen.

Jeg blødde hele tiden og måtte gå med bleie på slutten.
Når klokken var 1800, nesten ett døgn etter de første riene, var jeg fortsatt på 3 cm og jordmor tok vannet og jeg ble satt på riestimulerende drypp.

Personlig synes jeg dette var en forferdelig fødsel. Jeg hadde sett frem til en fødsel som gikk sakte, men sikkert fremover, centimeter for centimeter - men dette fikk jeg aldri oppleve. Smertene som kom og gikk var vannvittig smertefulle og skarpe. Jeg fikk verken sove eller i meg mat. Satt bare å skalv på slutten.

Jeg lurer på hvofor kroppen reagerer på denne måten/hvorfor ingen fremgang? Kan jeg risikere samme opplevelse ved neste fødsel om jeg lar meg selv bli strippet på denne måten?

 
Hei du!

Jeg skjønner godt at du tenker på dette ifht en ny fødsel.Det er ikke så lett å svare på kort.Det er usikkert om dette skyldes at du ble strippet, eller om der har vært andre medvirkende faktorer også. Det kan det nemlig være.
Stripping kan gi maserier,og ikke alltid går det videre inn i aktiv fødsel. Derfor kan det noen ganger være lurt å bare la det være, la naturen ordne opp selv.
Dette med mat og søvn er viktige faktorer, for at kroppen skal orke å jobbe.
I tillegg er det viktig å prøve å jobbe med riene, ikke mot dem. Det er lett for meg å si, men der er mye psykologi i fødsel.
Kanskje er dette noe du kan fokusere mer på denne gangen.
I tillegg hadde jeg diskutert dette med jordmor, for å få gode råd for hvordan du skal forholde deg neste gang!

Lykke til!

mvh jordmor Grethe
 
Hadde nesten lignende førstegangsfødsel. Til meg gikk jeg opp på 5cm men trekt meg sammen til 3 igjen!! De satte drypp på meg også for å få litt fortgang på fødselen men det gikk utrolig feil. Kroppen min gikk videre med fødsels prosessen og endte til slutt opp med press rier på 3cm og haste keisersnitt. Ikke nok med det, de klarte og sette spinat bedøvelsen for langt opp så jeg følte jeg ble kvalt pga at lungene mine ble bedøvelse. Så jeg ble til slutt lagt i narkose og våknet 3 timer etter jenta mi hadde kommet til. Legen jeg hadde på sykehuset kom ikke og snakket med meg engang dagen etter, men overlegen gjorde det og beklaget seg dypt for det som skjedde. Men jeg vil legge til at jeg fødte nr.2 også 2 år etterpå og det  tok 5 timer:) det gikk veldig bra, en deilig fødsel for å si det slik:)
 
Back
Topp