Voldtekt - anmeldte etter "fristen"

Valhin

Betatt av forumet
I Julio Kopseng sakens lys er det mange jenter som får gamle traumatisk minner forfrisket, inkludert min egen.

Foreldelsesfristen er 10 år (saker før 2014). Hva skjer etter dette? Er det da umulig å anmelde forholdet?

Har hørt om flere saker der voksne har fortalt om overgrep de opplevde som barn, der har overgriperen blitt tatt...

Neste år er det 10 år for meg.. Men uten bevis så tror jeg bare å anmelde vil skape mer tristhet for meg enn noe annet. Jeg heier frem jenter som er sterke nok til å anmelde rett etter eller etter lang tid.

Er ikke den foreldesesfristen fjernet? Anett Eck (hun som ble voldtatt som 6åring) kjempet jo en kamp om dette i fjor, og mener da at hun fikk det gjennom på stortinget at denne fristen skulle fjernes... men mulig jeg husker feil...

Jeg ville spurt politiet om jeg uansett kunne anmeldt hvis blir vel liggende i arkivet og kan telle med dersom det er flere som blir voldtatt.

jeg ble voldtatt av mange forskjellige fra jeg var 11-15. anmeldte når jeg ble dopa ned ene gangen. var 12 år. han innrømte allt og fikk 3 mnd fengsel og jeg fikk 20 000 i oppreising. forsvareren hans sa jeg var løs på tråden. ALDRI om jeg anmeldte etter dette!

jeg ble voldtatt av mange forskjellige fra jeg var 11-15. anmeldte når jeg ble dopa ned ene gangen. var 12 år. han innrømte allt og fikk 3 mnd fengsel og jeg fikk 20 000 i oppreising. forsvareren hans sa jeg var løs på tråden. ALDRI om jeg anmeldte etter dette!
Løs på tråden? En tolvåring?!! Åh, jeg blir så sint... ikke rart mange vegrer seg for å anmelde når man kan bli møtt slik.

Klem til deg, slikt fortjener ingen å oppleve!

Mange av de forsvarerne kan brenne!!!! Kvalme ting de spyr ut av seg!

Håper det går bra med deg nå... *klem*

Last edited:
Man kan eventuelt ta kontakt med dixi som er et ressurssenter for voldtektsofre eller nærmeste overgrepsmottak for råd. Overgrepsmottaket har taushetsplikt og anmelder ikke noe med mindre du samtykker til det, men tror dixi kanskje kan svare bedre på alt du lurer på.

Jeg fortalte moren min dagen etter det skjedde meg og hun kontaktet overgrepsmottaket. Der hadde vi en samtale om hva som hadde skjedd og hvordan jeg følte meg. Leverte inn alt av klær jeg hadde brukt dagen før også tok de diverse undersøkelser og prøver. Valgte å anmelde det 5 dager etterpå. Forsvareren sa jeg "ikke hadde gjort nok for å unngå overgrepet" - både fyren som gjorde det og jeg bekreftet at jeg hadde sagt nei gjentatte ganger. Han ble dømt da og måtte betale 90.000 i oppreisning.

Stoor klem til deg! <3

Ikke vær redd for å anmelde, kan hende flere står frem som ofre og tørr å anmelde selv, og da blir saken sterkere.

Dessverre er det jobben til en forsvarer å få voldtektsforbrytere frikjent, men man må ikke la seg skremme av de fra å anmelde.

I Julio Kopseng sakens lys er det mange jenter som får gamle traumatisk minner forfrisket, inkludert min egen.

Foreldelsesfristen er 10 år (saker før 2014). Hva skjer etter dette? Er det da umulig å anmelde forholdet?

Foreldelsesfristen ble fjernet på drap,incest og overgrep 1/6/2014.
Foreldelsesfristen er bare en retningsgivende frist for rettsappartet og straffeutmålingen. Det vil ikke dermed si at det er for seint å anmelde, for det er det aldri ;)

Foreldelsesfristen ble fjernet på drap,incest og overgrep 1/6/2014.
Foreldelsesfristen er bare en retningsgivende frist for rettsappartet og straffeutmålingen. Det vil ikke dermed si at det er for seint å anmelde, for det er det aldri ;)
Gjelder ikke dette kun for overgrep skjedd etter 2014?

Gjelder ikke dette kun for overgrep skjedd etter 2014?

Det har de ikke spesifisert i lovteksten, men det er uansett ikke satt at en sak er foreldet etter et visst antall år.
Det er som sagt bare retningsgivende for rettsapparatet ;) Vet om flere som har blitt dømt til tross for anmeldelse etter 10 år

Det går bra nå ja. lar ikke sont ødelegge livet mitt. men flott å anmelde visst du orker. men ver obs på at det er tøfft, men ikke ta til deg ufine kommentarer. for det blir det.

Man kan eventuelt ta kontakt med dixi som er et ressurssenter for voldtektsofre eller nærmeste overgrepsmottak for råd. Overgrepsmottaket har taushetsplikt og anmelder ikke noe med mindre du samtykker til det, men tror dixi kanskje kan svare bedre på alt du lurer på.

Jeg fortalte moren min dagen etter det skjedde meg og hun kontaktet overgrepsmottaket. Der hadde vi en samtale om hva som hadde skjedd og hvordan jeg følte meg. Leverte inn alt av klær jeg hadde brukt dagen før også tok de diverse undersøkelser og prøver. Valgte å anmelde det 5 dager etterpå. Forsvareren sa jeg "ikke hadde gjort nok for å unngå overgrepet" - både fyren som gjorde det og jeg bekreftet at jeg hadde sagt nei gjentatte ganger. Han ble dømt da og måtte betale 90.000 i oppreisning.

Stoor klem til deg! <3

Den der holdningen er så drøy! Det er ikke offerets jobb å hindre overgrep, det er det jo overgrepsmannen selv som har ansvar for. Tenk å faktisk bruke det som agrument i retten, det er jo helt latterlig. Kan virkelig snakke om hvem som er det svake kjønn da, hvis man anser det som at en mann (eller en hvilken som helst overgriper) er så svak at han ikke kan styre sine egne drifter...

Ble voldtatt som 11 åring. Har aldri anmeldt, heller aldri fortalt noen.. sett bort fra samboeren min nå. 3 år etter voldtekten var det drapstrusler på meg om jeg skulle si noe til noen, han skulle drepe min mor og far og hund også. Jeg måtte vite at han fulgte alltid med også. Livredd som jeg var, sa jeg aldri noe. I senere tid følte jeg meg bare skitten og at jeg fortjente det. Etter å ha lest det dere som anmeldte fikk høre i retten, så er jeg glad jeg ikke anmeldte. Jeg hadde tatt livet av meg selv om noen hadde sagt det til meg slik

Fy faen.. Kjenner eg koker.. Ingen fortjener slik behandling .. Veldig syn at det er så "tabu" og snakke om.. Klem til alle.. Og det er aldri for seint <3 måtte overgriperene brenne...

Den forsvareren skulle blitt bura inne med overgriperen! :@ tre måneder er latterlig :(

Back
Topp