Voldsom nedpress "tidlig" i svangerskapet. Nr tre...

StraksMammaTilTre

Første møte med forumet
Jeg er bare i uke 27, tredjegangs, vondt nederst i magen, spesielt når jeg står og går og ett veldig nedpress, jeg kan ikke sitte lenge på do før det kjennes ut som: Jeg skal føde hodet til barnet/Noe stort er på vei ut, det samme med å sitte på huk.
Det er utrolig ubehagelig!

Er dette virkelig normalt? Hadde det ikke slik med de andre to... Burde jeg få sjekket det?
 
Hei på deg!

Jeg kan godt forstå at dette kjennes veldig ubehagelig ut, og det er nok noe du bør få sjekket.

Når man er gravid for tredje gang har kroppen båret tungt og det har underlivet også. Noen ganger kan det skje at skjedeveggen blir litt slapp og så man man få en veldig tung fornemmelse og et stort nedpress. Det kan også skje at man får det som kalles fremfall. Det kan være urinblæren som "dytter" på fremre skjedevegg som da kan bule litt ut. Om det skulle være dette er det helt ufarlig og det spiller ingen rolle for fødselen heller!

Det man kan gjøre både i svangerskapet og også etter fødselen er å trene bekkenbunnen og gjøre knipeøvelser. Det er med å "løfte" opp muskulaturen og dermed forsvinner symptomene også ofte.

Men be en gynelolog ta en sjekk og få evt litt tips til knipeøvelser.

Masse lykke til videre :)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Back
Topp