Vold på arbeidsplassen

Safir91

Flørter med forumet
Hei! Jeg jobber på demens avdeling, og vi har også en avdeling hvor det er tilrettelagt for utagerende pasienter. Det har ikke vært så mye utagering på en stund, men nå har jeg hatt ferie og det har tydeligvis forandret seg noe mens jeg har vært borte. Er i uke 12 nå, er redd for slag og spark i magen :( Skal til legen på første kontroll i morgen, hva gjør jeg?
 
Hei! Jeg jobber på demens avdeling, og vi har også en avdeling hvor det er tilrettelagt for utagerende pasienter. Det har ikke vært så mye utagering på en stund, men nå har jeg hatt ferie og det har tydeligvis forandret seg noe mens jeg har vært borte. Er i uke 12 nå, er redd for slag og spark i magen :( Skal til legen på første kontroll i morgen, hva gjør jeg?

Forklarer situasjonen, ber legen fylle ut en svangerskapspengesøknad (ta gjerne med en kopi til legen), be om tilretteleggingsmøte med jobb. Kan de tilrettelegge - flott, kan de ikke må de underskrive og du sender søknad elektronisk til NAV. Hvis ikke legen forstår (har opplevd det selv. Sykemelding er ikke det samme som svangerskapspenger!!), bestill time til jordmor. Du skal ikke utsettes for risiko for verken fysisk eller psykisk vold på arbeidsplass i svangerskap.
 
Ta det opp med legen. Men eg ville nok også tatt det opp med arbeidsgiver så du fekk andre oppgåver eller blir satt på ein annan avdeling. Dei har jo plikt å tilrettelegge. Viss ikkje dei har mulighet til det må du få svangerskapspenger.
 
Har du mulighet til å være kun på en avdeling uten fare for utagering hvis arbeidsgiver tilrettelegger?
 
Be om en søknad om svangerskapspenger hos legen, på den får arbeidsgiver mulighet til å svare på om de kan tilrettelegge tilfredstillende før den sendes videre til nav. :) ❤️
 
Tusen takk for alle svar! Var litt redd for at jeg kanskje tok litt mye på vei ang situasjonen. Jeg ringte sjefen i dag og spurte ang situasjonen. Problemet er egentlig at jeg jobber nattskift og er vanligvis alene på jobb i min etasje. Sjefen sier nå at de er to stk på natt, så ekstra innleie inntil videre, og at episoden som skjedde var nylig og helt plutselig ut av det blå.

Episoder som dette kan jo potensielt skje på dagtid også men da er man jo flere på jobb.

Skal snakke med legen i morgen og høre hva han mener om saken.
 
Tusen takk for alle svar! Var litt redd for at jeg kanskje tok litt mye på vei ang situasjonen. Jeg ringte sjefen i dag og spurte ang situasjonen. Problemet er egentlig at jeg jobber nattskift og er vanligvis alene på jobb i min etasje. Sjefen sier nå at de er to stk på natt, så ekstra innleie inntil videre, og at episoden som skjedde var nylig og helt plutselig ut av det blå.

Episoder som dette kan jo potensielt skje på dagtid også men da er man jo flere på jobb.

Skal snakke med legen i morgen og høre hva han mener om saken.

Svangerskapspenger gjelder så lenge det er fare for vold, altså arbeidsgiver skal 100% kunne si at du ikke havner i en situasjon med det.
Gått på svangerskapspenger 2gr pga risiko for slag mot magen i forbindelse med livredning som badevakt. Enda vi kanskje er i vannet 1 gang hvert tredje år for å faktisk redde noen. :)
 
Sniker:
Du MÅ snakke med leder øyeblikkelig og kreve enten omplassering eller så må det søkes om svangerskapspenger. Du skal ikke arbeide dersom det er fare for vold.
 
Det spiller jo ingen rolle om den voldsepisoden var helt ut av det blå. Det kan jo være helt ut av det blå en annen gang også, og hvis det er du som er der når pasienten klikker hjelper det jo heller ikke umiddelbart om det er mange andre på jobb. Regner med dere ikke går i tett gruppe hele tiden. Her skal du ikke være redd for å kreve tilrettelegging. Ikke vær helt og si at det sikkert går bra. Det går sikkert bra, men hvis det ikke gjør det er det kjempetrist.
 
Som de andre sier... Det holder ikke om det vanligvis er en episode once in a blue moon, er det risiko så er det risiko, og sånt kommer vanligvis ut av det blå. Den ene gangen på de månedene et svangerskap varer kan være nok... Tilrettelegging til noe hvor det ikke er risiko, eller svangerskapspenger.
 
Enig med de ovenfor. Og av egen erfaring med demente pasienter på skjermet avdeling og andre avdelinger, så vil nok denne pasienten bli utagerende flere ganger om det først har skjedd. Sett barnet i magen og deg selv først uansett. Masse lykke til, det ordner seg nok ❤️
 
Tusen takk igjen alle sammen. Dere er gull :)

Har desverre en lege som ikke forstår hva svangerskapspenger er, han trodde hele tiden jeg snakket om permisjonspenger. Er en del kommunikasjonssvikt hos fastlegen min pga noe dårlig norsk. :/ prøvde å forklare han flere ganger, jo mer frustrert jeg ble jo lengre ble sykemeldingen han mente jeg trengte. :meh:

Han skulle hele tiden bare sykemelde meg, føler jo ikke at det løser så mye. Men da ble jeg sykemeldt en periode så får jeg ta opp problemet med jordmor og evt hjelp fra henne i løpet av denne tiden jeg ikke jobber, og forsøke å få til noe tilrettelegging på jobb.
 
Tusen takk igjen alle sammen. Dere er gull :)

Har desverre en lege som ikke forstår hva svangerskapspenger er, han trodde hele tiden jeg snakket om permisjonspenger. Er en del kommunikasjonssvikt hos fastlegen min pga noe dårlig norsk. :/ prøvde å forklare han flere ganger, jo mer frustrert jeg ble jo lengre ble sykemeldingen han mente jeg trengte. :meh:

Han skulle hele tiden bare sykemelde meg, føler jo ikke at det løser så mye. Men da ble jeg sykemeldt en periode så får jeg ta opp problemet med jordmor og evt hjelp fra henne i løpet av denne tiden jeg ikke jobber, og forsøke å få til noe tilrettelegging på jobb.
Jøss! Så legen snakker dårlig norsk og skjønner ikke forskjellen på svangerskapspenger og sykepenger? Da hadde jeg blitt passe oppgitt!
 
Helt ærlig? Jeg ville ringt jordmor på mandag og bedt om hastetime for å få hjelp med svangerskapspenger. Og sagt til leder at du ikke kommer tilbake før etter permisjonen med mindre du blir omplassert. Du skal ikke bruke opp sykedagene dine fordi legen ikke kan forskjellen på svangerskapspenger og permisjon
 
Tusen takk igjen alle sammen. Dere er gull :)

Har desverre en lege som ikke forstår hva svangerskapspenger er, han trodde hele tiden jeg snakket om permisjonspenger. Er en del kommunikasjonssvikt hos fastlegen min pga noe dårlig norsk. :/ prøvde å forklare han flere ganger, jo mer frustrert jeg ble jo lengre ble sykemeldingen han mente jeg trengte. :meh:

Han skulle hele tiden bare sykemelde meg, føler jo ikke at det løser så mye. Men da ble jeg sykemeldt en periode så får jeg ta opp problemet med jordmor og evt hjelp fra henne i løpet av denne tiden jeg ikke jobber, og forsøke å få til noe tilrettelegging på jobb.
Jordmor kan også ordne det, og helt ærlig så har jeg inntrykket av at flere leger ikke vet hva svangerskapspenger går ut på... ❤️ Jeg har ordnet med jordmor begge gangene, legen mente det ikke var noe fare og skjønte heller ikke svangerskapspenger.
 
Helt ærlig? Jeg ville ringt jordmor på mandag og bedt om hastetime for å få hjelp med svangerskapspenger. Og sagt til leder at du ikke kommer tilbake før etter permisjonen med mindre du blir omplassert. Du skal ikke bruke opp sykedagene dine fordi legen ikke kan forskjellen på svangerskapspenger og permisjon

Ja jeg skal prøve å få satt opp time så fort som mulig. Er så typisk i disse ferietider i en liten by at det er mye ventetid, men håper på rask time.
 
Jordmor kan også ordne det, og helt ærlig så har jeg inntrykket av at flere leger ikke vet hva svangerskapspenger går ut på... ❤️ Jeg har ordnet med jordmor begge gangene, legen mente det ikke var noe fare og skjønte heller ikke svangerskapspenger.

Nei det var rimelig frustrerende! Han sa hele tiden at svangerskapspenger kommer senere, så jeg tror han faktisk trodde at jeg snakket om permisjonspenger. Skal prøve å få ordnet time hos jordmor så fort det går, takk for svar :)
 
Back
Topp