Voksne som skremmer barn med politiet

Mi er heldigvis ikke redd politiet, men hun er på kanten andre veien at hun tror ikke på at man får bot om man hopper over å ha på bilbeltet eller kjører for fort. For politet er snille og gir bort godteri og reflekser

Mi er heldigvis ikke redd politiet, men hun er på kanten andre veien at hun tror ikke på at man får bot om man hopper over å ha på bilbeltet eller kjører for fort. For politet er snille og gir bort godteri og reflekser
Uff da, ikke helt heldig det heller kanskje.. Men nesten bedre at det er den veien enn at de er redd? Selv om det mest ideelle er at de har respekt for politiet, uten å føle frykt..

Nå fikk jeg ikke lest linken, men tenkte på akkurat det her om dagen. Treåringen klarte å vrikke seg ut av selen i bilstolen, og jeg bare reagerte. Svingte av veien, spratt bak der for å få på selen igjen og tok meg selv i å si at hvis hun ikke hadde selen på, da kom politiet til å komme og bli kjempesinte. Har prøvd å forklare at politiet er snille, men at de passer på at folk ikke bryter loven. Vet ikke helt hva hun forstår, men hun har ikke tatt av beltet igjen i alle fall.

Vanskelig balansegang det der... For jeg vil ikke at mine barn skal være redde politiet men samtidig vil jeg de skal være klar over at politiet har myndighet til å skille mellom rett og galt og gi konsekvenser til de som ikke følger samfunnets regler, som feks å gi bot om noen kjører for fort eller ikke har på belte... Så jeg vil helt klart de skal ha den respekten og vite at politiet kommer om de gjør noe ulovlig.... Jeg ønsker også de skal vite at politiet også kan hjelpe de som trenger det og bistå i vanskelige situasjoner.

Har sakt at politiet kan komme om han stjeler , slår osv om han eks hadde sprunget ut av butikken med en sjokkolademelka uten å betale...ser ikke noe galt i det

Kan man ikke heller si at "hvis politiet ser det skjer sånn og sånn" enn "hvis du gjør sånn kommer politiet og tar deg"?
Jeg tenker at det er innafor å informere unger om hvilke konsekvenser ulike ting får, og samtidig fortelle dem at politiet ikke "jakter" på unger, men at de er ute i samfunnet for å passe på at alle er trygge og har det bra. Og at en del av det å være trygg er å for eksempel ha på belte i bil.

Vi jobbet mye med det da jeg jobbet i barnehage, fordi vi måtte forklare et par unger at politiet ikke er farlige men bare vil hjelpe alle.

Det samme måtte vi forøvrig gjøre med alle type "sirenebiler", siden det var flere unger som ble skremt av dem. Vi brukte MYE tid på å forklare og trygge ungene på at sirener betyr at de kommer for å hjelpe noen.

Jeg har hele veien sagt at om han sykler uten hjelm, ikke sitter skikkelig sikret i bil osv så kan politiet komme å snakke til han, slik som jeg gjør når du gjør ting hjemme som ikke er lov. :) på den måten er han verken redd de, og han respekterer regler og lover han blir fortalt :)

Så lenge det er saklig så ser jeg ikke noe galt i å si ifra at politiet passer på at lover å regler blir fulgt. Syns det er værre hvis voksne skremmer med troll osv.

Her har hun vel en sånn grei respekt bare. Hun er ikke redd eller "ikke tror på" dem. Tror ikke hun tenker særlig på det i det hele.
Jeg har kun sagt at politiet kan sette folk i fengsel om de gjør slemme ting, som f.eks å slå. For å SLÅ, det er strengt forbudt..

Jeg er politi, så truer aldri med det ;) Synes det er trist at folk bruker dette i oppdragelsen, da det ofte gjør barn redd og engstelig for politiet. Det man må lære dem, er at man ringer politiet i nød!!!
Jeg har måttet forklare mange barn at jeg setter tyven i fengsel og at ingen barn kommer dit. Dette overrasker noen, for de har lært at politiet kommer og tar dem hvis de ikke bruker bilbelte.

Back
Topp