vokser så fort

bondekone

Forumet er livet
Er rett og slett skremt over hvor mye gutten her i huse har strekt seg siden før jul. Er ikke langt i fra at vinterdressen er for litten og at han må bytte alt av bukser igjen fordi de er for korte
Andre unger som strekker seg mye om dagen?
 
Snuppa her har strekt seg noe men ikke så veldig mye. Hun har alltid vært lang og nå er hun 128,5 cm (målt hjemme) og ca 23 kg. Lang og slank. Heldigvis er det flere som er ca like lange i klassen. 
 
her er gutten nærmere 134cm nå, han er den som er lengst i klassen
 
Guttungen har også strekk seg veldig den siste tiden, så må nok snart ut å kjøpe nye klær igjen
 
Joda han stopper ikke å vokse. Målte en stund før jul å da var han 135, men han har blitt lengre. De siste buksene jeg har kjøpt var i 140 og passer fint i lengden. Nå er problemet at han ikke legger så mye på seg så de henger ikke så fint på. Han veier 27 kg og tror han veide 25 da han var 4 så det går ikke fort oppover på vekta...
 


bondekone skrev:
her er gutten nærmere 134cm nå, han er den som er lengst i klassen


Min er også rundt 134 cm... tenkte å få målt han snart.
Men han er ikke høyest i 1klasse.
 
Guten her strekte seg veldig i vinter, men det har stoppa opp litt no. Han får uansett ikkje "lov" til å vokse meir før eg får mat i han. er vel kanskje 122 cm og bikka 20,0 i dag.
 
Gutten vår har også strukket seg en del i lengden i vinter, han er nå 124 cm lang, men ikke mer enn 18,5 kg så han må også fetes opp litt slik som din gutt Ranveig R;)
 


Mamadoc skrev:
Gutten vår har også strukket seg en del i lengden i vinter, han er nå 124 cm lang, men ikke mer enn 18,5 kg så han må også fetes opp litt slik som din gutt Ranveig R;)



Har dere fått beskjed om at han må bli fetes opp? Syns det høres rart ut hvis det ikke er andre grunner enn at de er tynne. Trodde ikke man gjorde slikt om ikke de var slappe og sløve eller hadde mangelsykdommer.... Ikke alle blir like store uansett..
 


Mikke skrev:


Mamadoc skrev:
Gutten vår har også strukket seg en del i lengden i vinter, han er nå 124 cm lang, men ikke mer enn 18,5 kg så han må også fetes opp litt slik som din gutt Ranveig R;)



Har dere fått beskjed om at han må bli fetes opp? Syns det høres rart ut hvis det ikke er andre grunner enn at de er tynne. Trodde ikke man gjorde slikt om ikke de var slappe og sløve eller hadde mangelsykdommer.... Ikke alle blir like store uansett..


No skal ein jo ikkje bruke bmi som meir enn "slappe retningslinjer", men for ein 6-7 år gamal gut på 124 cm er "riktig" vekt mellom 21 og 26 kg. Så det er jo ikkje rart om ein tenkar at det er ok å prøve å "feite opp litt" når guten berre er 18,5 kg.

Guten vår har strekt seg meir enn eg trudde, målte han til 124 cm i går. Han er jo og pr. def. undervektig (20 kg beint), men så har han tidvis (store) problem med mat og det å få i seg nok. Vi prøver bevisst å få i han ekstra kalorier der det er mulig. Kjem og til å ta opp dette no når vi skal i gang med utredning hos BUP pga. åtferdsvanskar.
 
Gutten vår har astma, allergi og hva sykehuset har konkludert med "mange infeksjoner", generelt sett småspist osv. Han har næringsdrikker på blå resept, og vi har hatt oppfølging av ernæringsfysiolog, så jeg vil påstå at det er riktig å si at han trenger å "fetes opp" ;) Når det er sagt så er han en glad, positiv og aktiv gutt, men det er så trasig når han er såpass mye syk at han ikke har noe å tære på.
 
Back
Topp