Voksenlivet 2.0

Sara96

Andre møte med forumet
Hei og velkommen til min dagbok! :)


Etter å ha vært en aktiv(passiv) titter i forumet det siste året, var det endelig på tide å lage min egen dagbok omkring det omfattende teamet prøving og alt som hører med. Jeg syns det er både spennende og lærerikt å følge med på andres reise. Til tross for at jeg har lært mye som titter, håper jeg nå at dagboken kan hjelpe å lette tankekjøret, i tillegg til å kanskje motta råd og tips fra andre i samme situasjon. Jeg tenker også det er en fin ting å kunne gå tilbake og lese om hvordan tiden og prosessen har vært i ettertid.

Her kommer en liten intro.
Jeg har nå rukket å bli 27 år gammel, samboer er 31 år og vi har så langt vært sammen i fire år. I den forbindelse har vi begynt å tenke på neste kapittel i livet. Vi er begge ekstremt realistiske og har stor respekt for hva det innebærer å få et barn. Derav har vi ønsket at utgangspunktet skal være så bra som mulig. Desto eldre vi blir begynner vi smått å innse at det aldri vil være et perfekt tidspunkt, det vil alltid være faktorer som gjør at man kan argumentere for og imot. Samtidig som vi også er ydmyke ovenfor at det kan ta lang tid å få barn.


Vi erfarer nå/siste året (som jeg ser mange også beskriver som en utfordring) at «alle» i vennekretsen støtt og stadig blir gravide. På den ene siden er jeg utrolig glad på deres vegne, men syns det har blitt vanskeligere med tiden. Spesielt når vi ikke har vært klare for det selv, og «alle» andre kun har vært sammen kort tid.
Samtidig som jeg også er glad for at vi har ventet. Jeg prøver å tenke at vi som par aldri får denne tiden igjen. Jeg må stadig påminne meg som fastlegen min sa «du er jo kjempe ung».

På toppen av dette står vi i det mange beskriver som nok en utfordring, nemlig det jeg vil kalle for mas og spekulasjoner av kollegaer, venner, familie mm. Utrolig frustrerende når spørsmålet om graviditet dukker opp i alle sosiale settinger. I kjent stil har svigers vært de mest nysgjerrige i denne forbindelse. I flere år syns jeg det gikk fint å svare ut disse spørsmålene, men jeg kjenner nå det begynner å bli sårt. Kanskje fordi ønsket har blitt større, og vi stadig blir påminnet hva andre har som ikke vi har fått enda.

Siden jeg var liten jente har jeg gledet meg til å bli mor. De siste årene har føltes som en evighet i påvente av å komme til punktet hvor det faktisk er aktuelt å starte prosessen med en familieforøkelse. Likevel må jeg si at det ytre presset fjerner noe av gleden. Det er lettere sagt enn gjort å ignorere det når påminnelsen stadig kommer. Jeg har hele tiden sett for meg at dette skal være en spennende reise mellom meg og samboer, noe jeg fortsatt håper det blir. Jeg har bestemt meg for å ikke fortelle noen om mine/våre tanker omkring prosessen, heller ikke ved en potensiell graviditet ønsker jeg å si det før det har gått en viss tid. Jeg er selvfølgelig åpen for å bruke nære venninner og mamma om prosessen skulle vise seg å by på utfordringer jeg har behov for å snakke om. Utgangspunktet mitt er vertfall forumet og samboer per nå.

Som dere ser har jeg allerede mange tanker og tenker derfor forumet er fint å bruke fremover.

Så over til det praktiske hehe
Jeg har siden jeg var 16 år brukt Cerazette/Desirett, med et par lengre opphold, frem til jeg sluttet 1.mai.
Etter jeg sluttet fikk jeg med en gang en bortefallsblødning som varte i 3-4 dager. Nå venter jeg fortsatt på første mens.
Vi har ikke noen plan om å forsøke aktivitet med en gang, men heller begynne etter sommeren å påse at aksjer blir lagt inn til riktig tid osv.
Med tanke på at dette kanskje er siste sommer uten barn, ønsker vi ikke legge for mye press på oss helt enda.
Sommeren vil derfor bli brukt til å bli kjent med kroppen, syklus og kose oss når vi føler for det.
Så langt det er mulig ønsker jeg faktisk unngå å legge inn aksjer ved eggløsning de neste periodene, da jeg har forstått det slik at det å bli gravid rundt denne tiden på året er lite hensiktsmessig mtp barnehageplass.
Per nå vet jeg ingenting om hvor lang tid det vil ta å bli gravid, derav tenker jeg det er greit å være bevisst i første omgang.
Jeg har nylig bestilt masse tester fra babyplan. Eggløsningstestene vil som nevnt, i første omgang bli brukt til å bli kjent med syklus. Da det begynner bli ganske mange år siden kroppen ikke gikk på prevensjon, merker jeg at jeg trenger noen indikasjoner på at kroppen fungerer som den skal. I tillegg vet jeg at det kan ta noe tid å få mensen etter pilleslutt.


Jeg er spent på tiden fremover og håper noen kanskje vil titte innom. <3
 
Last edited:
Velkommen hit, Sara96!
Her finner du mange i samme situasjon, og jeg kan med hånda på hjerte si at det er mange fine damer her inne :Heartred

Det er tungt når det er mange spørsmål fra utsiden. Jeg syns det var veldig vanskelig selv, og det ble ikke lettere jo lengre tid prøvingen tok. Da er det fint å ha en samboer å lene seg på, og ikke minst dagbok her inne. Håper spiren sitter om ikke altfor lenge hos dere!
 
Tusen takk for det Lil_sol :Heartred Så hyggelig at du la igjen et spor! Etter å ha fulgt med i forumet en god stund sitter jeg virkelig igjen med det du sier om at det er mange fine damer her inne. Noe som gjorde det litt mindre skummel å lage en dagbok. :)
 
Så spennende! Lykke til med prøvingen :Heartpink

Det med barnehageplass varierer litt fra sted til sted også, her jeg bor er det mye ledig så man kan søke plass hele året :love2
 
Tusen takk ChunkyMonkey :Heartred og takk for tips, da skal jeg sjekke det ut nærmere. Vi bor i Drammen, og har blitt rådet av de vi kjenner med barn til å planlegge (i den grad det er mulig). Da flere av disse har hatt utfordring med å få plass.
 
Oppdatering siden sist. :Heartred


«Første» TR kom 4 juni, merket i forkant at det murret endel. Merkelig nok varte TR bare to dager, noe jeg ikke har opplevd før. Til tross for at jeg ikke har hatt en syklus uten p-piller på mange år, har jeg hatt flere blødninger når jeg har gått på pilla. Blødningene har ikke vært særlig kraftige, men har oftest vart i 4 dager. En varighet jeg også kan huske å ha hatt hver TR før start på p-piller.
Jeg lurer på om mye stress på jobb kan ha påvirket syklus denne måneden, i kombinasjon med at kroppen trenger flere sykluser på å stabilisere seg helt etter pilleslutt.

For å se om jeg klarte å finne eggløsning startet jeg å teste CD13/16.6. Jeg hadde forøvrig ingen symptomer som jeg har klart å legge merke til. Jeg fortsatte testingen daglig, med vedvarende lave tester. Sett i ettertid (som den nybegynneren jeg er hehe) tror jeg kanskje at jeg mistet eggløsning?! Og at eggløsning kanskje var kveld/ettermiddag CD17/20.6 om jeg hadde tatt flere tester den dagen. Kan ikke huske å ha hatt noen symptomer denne dagen heller, annet enn dårlig hud over flere dager.


Selvfølgelig kjipt å miste og ikke få dokumentert på test, men med tanke på at vi heller ikke prøvde denne måneden går det helt fint.
Nå venter jeg på neste TR trolig i starten av juli og neste eggløsning, slik at jeg kan kartlegge mer og gjøre meg flere erfaringer.
Imponert over hvor godt de fleste her inne kjenner syklusen sin, symptomer osv. Håper med tiden at det blir mer plankekjøring for meg også. Selv om jeg bare har prøvd meg frem litt syns jeg det (så langt) er spennende å følge med på kroppen på en annen måte enn hva jeg tidligere har gjort.
 

Vedlegg

  • 1719049038066.png
    1719049038066.png
    482,9 KB · Visninger: 34
Masse lykke til med (snart) prøving ☺️❤️ når det kommer til å finne EL vil jeg anbefale deg å sette deg inn i temping og å kjenne etter hvordan livmortappen oppfører seg. Hjalp meg masse å følge med på det i tillegg til LH-tester da jeg har veldig kort topp. Har flere ganger blitt gravid etter bare 1 aksjelegging så tror jeg har funnet eggløsning da hehe ;) håper det går fort for dere når dere setter skikkelig i gang ☺️
 
Eggløsning og klar for høst :)


Nå er det en god stund denne dagboka har fått litt kjærlighet..

Etter forrige innlegg dukket TR opp 29.juni. Dermed varte forrige syklus kun 25 dager. Etter litt testing og ingen symptomer, bestemte jeg meg for å vente til ny syklus med testing.

TR varte i 3 dager og etter litt bedre testing fant jeg LH topp CD 14/eggløsning CD 15. Med rask økning og kort topp, fungerte det helt klart best å teste etter EL både morgen og kveld. Begynte denne gangen å teste på CD 8.

Denne syklusen syns jeg det var mye lettere å kjenne etter symptomer, både knyttet til TR og EL. Rundt EL fulgte jeg med på livmortappen, utflod og når EL-slim kom. Dagen før eggløsning hadde jeg hodeverk og våknet med noen nye kviser. Virker som ting har stabilisert seg mer til det normale denne syklusen og at kroppen begynner å komme helt tilbake etter pilleslutt.
Syns Flo og Premom har vært veldig hjelpsomme med mye knytting kunnskap og forklaringer, for meg som var helt grønn. :Heartred

TR dukket opp igjen idag, som ga forrige syklus en varighet på 28 dager. Håper syklusene holder seg slik fremover og at EL dukker opp rundt samme tid hver syklus.
I utgangspunktet lurte vi på å begynne og legge inn aksjer denne syklusen, men det kan se ut til at vi kanskje mister muligheten. Da mannen trolig må dra på en reise med jobben i forventet tidsrom for eggløsning.
Ellers regner jeg med september blir første ordentlige forsøk.

Syns det er rart å tenke på at sommeren snart er ferdig, føler nettopp den begynte.. været har i tillegg vært så dårlig. Vi har derfor brukt mye tid på å fikse småting både inne og ute i huset hjemme, jobbe og tilbragt tid med venner og familie. Mange spørsmål om barn i forbindelse sistnevnte, noe jeg syns kan være litt slitsomt. Syns mange har en tendens til å skulle involvere seg (mye) i beslutningen om og prosessen rundt dette med barn. Velger å tenke at det ikke er noen som mener noe vondt med det, og at den dagen vi forhåpentligvis deler nyheten, er det mange som kommer til å bli glade :):Heartred

Nå merker jeg at jeg gleder meg veldig til høst. Komme tilbake til gode rutiner med mat og trening. Frisk luft ute og koselige kvelder inne.
Etter min mening er høsten den fineste årstiden. Forhåpentligvis blir det en ekstra fin høst (eller vinter). Merker også at samboer snakker mer om barn og at hans ønske har blitt sterkere ila sommeren, noe jeg syns er veldig koselig. Krysser fingrene <3
 

Vedlegg

  • 1722097124595.png
    1722097124595.png
    790 KB · Visninger: 17
Back
Topp