voksen saft

MinCariño

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Kan guttene drikke voksen saft til middag? Eller e d farlig? Spør fordi d e så mye rart de ikke skal få i seg..har ikke oversikten over alt[8|]
Vi drikker fun ligth[:)]
Har så problemer med å få i den ene vann, så han får babysaft/juice utblandet med litt vann, men d e litt dyrt...[8|]

Vanlig saft går helt fint, men man skal styre unna light produktene[;)] Husker ikke helt hvorfor, men de var vist ikke noe bra for barn[8|]

aspan de sikter til då??
Men e d ikke for mye sukker i vanlig saft da?

snik fra april..unga under 3 år ska IKKE ha aspartam, ailltså søtningsstoffet..hvis man ska gi saft ska man gi skikkeli saft me sukker!!Men dæm træng ikke saft heiller da... anbefales å gi vann[;)]

Det e mye bedre å gi vanlig sukker enn kunstig søtning fordi de små skal ikke ha i seg kunstig søtning som aspertam etc. Dette skal de ikke ha fordi man vet ikke hvilke virkning det har på kroppen så barn under 4 år skal ikke ha kunstig søtningstoffer.

Ved et normalt kosthold skal det ikke være farlig å gi saft med sukker, men det går jo an å ta de med mindre sukker i. (uten at de er tilsatt kunstig søtning). Ellers er utvannet eplejuice (eller va det nektar) greit å gi, hvis de ikke vil ha i seg vann.

hvis du skal gi dem saft,bør du ikke gi fun light,men den "beste" saften du kan gi da,hvis de ikke vil drikke vann eller at du ikke har babysaft er lerum sin saft med mindre sukker[:)]

BEDRE Å GI DE SUKKER, ENN KONSERVERINGSMIDLER...

BEDRE FOR OSS OGSÅ, FOR DET FINNES EN NATURLIG GRENSE I OSS ALLE. DRIKKER VI SUKKERSAFT STOPPER VI, FORDI VI VET DET ER MYE SUKKER. DRIKKER MAN ASPSAFT, SÅ TENKER VI AT DET ER HVERTFALL IKKE SUKKER SÅ DA KAN MAN JO DRIKKE DET SOM VANN. (F.EKS EN TENKEMÅTE...)

HVA SOM ER BEST FOR TENNA VET JEG IKKE, MEN REGNER MED AT DET ER VANN[:D]

Oki..då blir d Lerum saft til ungene da..men vi holder oss til fun ligth til oss voksne..ellers blir d fort dyrt og mange kg ekstra[;)][8D]
Tror ikke d e noe skadelig for oss voksna..d e jo d diabetikerne drikker..så så alt for gale kan d ikke være[;)]

ORIGINAL: vidunderet

Oki..då blir d Lerum saft til ungene da..men vi holder oss til fun ligth til oss voksne..ellers blir d fort dyrt og mange kg ekstra[;)][8D] Det sies jo at kunstigsøtning øker apetitten - så slankende er det nok ikke uansett...
Tror ikke d e noe skadelig for oss voksna..d e jo d diabetikerne drikker..så så alt for gale kan d ikke være[;)]

Tilsetningsstoffer og små barn
Forfatter: Mattilsynet
Publisert: 05.05.2006
Sist oppdatert: 06.10.2008 - 13:42:58

Spedkost 2006 er ei oppfølging av ei liknande undersøking som vart gjennomført i 1998-99.
attilsynet ser på små barn, det vil si barn under tre år, som en spesielt utsatt gruppe i forhold til tilsetningsstoffer. Årsaken er at små barn har en lav kroppsvekt og maten de spiser betyr derfor mye for inntaket av stoffer. Regelverket for tilsetningsstoffer sier at mat til små barn skal reguleres restriktivt ut i fra et føre-var-prinsipp.

Barnemat
Mat som markedsføres til små barn, det vil si barn under tre år, regnes som barnemat. Barnemat kan kun inneholde de tilsetningsstoffer som er nødvendige for å produsere denne maten. Fargestoffer, søtstoffer, konserveringsmidler og antioksidanter er ikke godkjent i disse produktene. Du kan lese mer om barnemat ved å følge lenken til høyre.

Men hva med annen mat?
Vi anbefaler at foreldre ikke gir små barn produkter som inneholder søtstoffer, og generelt har et kritisk blikk på de produkter de gir sine barn.

Hvordan kan foreldre vite hvilke tilsetningsstoffer som er i produktet?
Alle tilsetningsstoffer skal merkes, med funksjon (klassebetegnelse) og spesifikt navn eller E-nummer. Mattilsynet har brosjyrer med oversikt over alle tilsetningsstoffer og deres funksjon.

Produkter som inneholder søtstoffer skal i tillegg merkes med ”inneholder søtstoffer” i tilknytning til varebetegnelsen.

Er det aktuelt å advarselsmerke produkter som inneholder søtstoffer?
Nei, advarselsmerking gjøres når det foreligger en helt bestemt helsefare for en spesiell gruppe. Her har vi en risikovurdering av tilsetningsstoffene og det er vurderingen av små barn som en sårbar gruppe som gjør at vi ønsker å være føre var.

KILDE: http://matportalen.no/artikler/2006/5/tilsetningsstoffer_og_smaa_barn

ORIGINAL: Twinmom83

hvis du skal gi dem saft,bør du ikke gi fun light,men den "beste" saften du kan gi da,hvis de ikke vil drikke vann eller at du ikke har babysaft er lerum sin saft med mindre sukker[:)]

Vær OBS på at Lerums saft, i hvert fall den uten tilsatt sukker, inneholder sukralose! Sukralose er også et kunstig søtningsstoff, og skal ikke gis til barn under 3 år.
Kunstige søtningsstoffer er aspartam, acesulfam K, sukralose, cyklamat, sakkarin og erythritol/sukrin..

ORIGINAL: trudepude

Mener jeg leste at det var bedre med "vanlig" saft og ikke light (pga. de tilsetningsstoffene)?

Har hørt det samme.

men d e jo ingen saft som ikke inneholder noen av disse søtningstoffene då..ihvertfall av de uten mye sukker...[8|]

Får lese på de med sukker i då..men d e jo ikkje bra med sukker, tenk på tennene..ikke så lett å pusse de ren..[8|]

Får gi litt av hvert tror eg..e jo ikke store mengdene då..
har testet selv om d e forskjell på ligth saft og vann..og tro meg d e d!! Eg ligger MYE på meg av vanlig drikke!! d gjør eg ikke av ligth..så vi drikker ligth, både saft og brus..aspartan som de sier e kreftfremkallende e eg ikke redd for..tror nok ikke d e den som avgjør om eg får kreft eller ikke..e nok av andre ting som også spiller en rolle..[8|]

Nei dette går bra, med store å små[:)] Får finne en saft som virker ok, e ikke store mengdene då..og ikke mye så skal til før d blir litt smak..

men d e jo ingen saft som ikke inneholder noen av disse søtningstoffene då..ihvertfall av de uten mye sukker...[8|]

Får lese på de med sukker i då..men d e jo ikkje bra med sukker, tenk på tennene..ikke så lett å pusse de ren..[8|]

Får gi litt av hvert tror eg..e jo ikke store mengdene då..
har testet selv om d e forskjell på ligth saft og vann..og tro meg d e d!! Eg ligger MYE på meg av vanlig drikke!! d gjør eg ikke av ligth..så vi drikker ligth, både saft og brus..aspartan som de sier e kreftfremkallende e eg ikke redd for..tror nok ikke d e den som avgjør om eg får kreft eller ikke..e nok av andre ting som også spiller en rolle..[8|]

Nei dette går bra, med store å små[:)] Får finne en saft som virker ok, e ikke store mengdene då..og ikke mye så skal til før d blir litt smak..

Om de først MÅ få saft, så er det vel bedre at de får i seg sukker enn kunstig søtning?
Hjemmelaget smoothie, eller kjøpt, trenger ikke å være tilsatt sukker så det er vel kanskje et alternativ? Her elsker begge to smoothie[:D]

men e ikke smothie litt tykk?? den virker vel ikke som tørste drikk?
var en fin tanke da..men ser ikkje smothie som drikke til middagen så noe godt...

men e ikke smothie litt tykk?? den virker vel ikke som tørste drikk?
var en fin tanke da..men ser ikkje smothie som drikke til middagen så noe godt...

Det er jo ikke tynt som vann.
For meg hører ikke saft til på middagsbordet, eller til andre måltider for den saks skyld. Tenkte mer på det som en tørstedrikk/et mellommåltid. Men jeg kan gjerne gi smoothie til måltider.

Ville gitt vann til middag jeg om det sto mellom vann og saft.

den ene får vann då..men får ikke den andre til å drikke vann..[8|] Derfor får han saft. Vi drikker ikke vann selv, vi drikker saft..
kommer ikke til å ha vann til middag, her e saft naturlig[:)]

Får finne oss en ok saft..

Du kan koke f.eks eple og pære og lage fruktmos/dessert til ungene. Vannet siler du i et kaffefilter el. (hvis du skal ha den på flaske, i glass er det ikke så farlig om det er litt fruktrester) og vips så har du en hjemmelaget og naturlig søt fruktsaft [:D] Arvin syns ihvertfall det er kjempegodt! Det er sikkert mange andre frukter du kan bruke også. Evt. vanne ut juice?

Back
Topp