Vogntråd

litapi

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Septemberlykke 2021
Marsboerne 2023
Jeg fant ingen tråd spesifikt om vogner. Så da spør jeg dere.. Har dere tenkt dere ut noen spesifikke vogner? Har dere som har barn fra før noe gode anbefalinger? :shy:

Vi er på jakt etter ei vogn som passer to høye mennesker, lett å slå sammen, og som er god på vinterføre. Bor i Nord-Norge, med vintrer som består av slaps, snø, is, sørpe, og fortauene er ikke det første som blir prioritert.

:anyone
 
Samboeren og jeg har falt for Cybex, forhåpentligvis e-priam evt vanlig priam (skal også ha Cybex bilsete med roterbar base).
På vognen kan man blant annet bytte ut forhjulene med ski, og jeg tror man kan bytte dekk. Jeg synes den ser ut til å være veldig lett å slå sammen, er dog lenge siden jeg så på demoen på butikk, og har heller ikke andre vogner å sammenlikne med.

Bor på Sørlandet, vinteren er det mest slaps men snø og is forekommer også.
 
Her må vi ha ei som tar liten plass i bilen, samtidig må den være god å trille på grus:happy: Vurderer Britax smile 3, baby jogger City premier eller Emmaljunga nxt 90. Gleder meg til vi faktisk kan gå å se på vogn:love7
 
Jeg hadde emmaljunga nxt90f sist gang, og var fornøyd med vogna så lenge jeg bare trillet tur med bagdel :) men synes den var litt trasig å legge sammen når jeg hadde sittedelen på, samt at den ble en del tyngre å trille, så da solgte jeg den og kjøpte en Babyjogger City Elite. Fikk tilfeldigvis med liggedel til vogna, så den ligger i boden, så blir nok den vogna jeg skal trille :D så får jeg se om det kanskje blir en vogn til når bagdelen blir for liten, med tanke på at babyjogger er fravendt sittedel :)
 
Skjønte raskt at mengde informasjon derute omkring vogner er lett å drukne i så jeg bestemte meg etter 4 timer på google og finn.no at her må jeg bare sette en strek og bestemme meg for en. Hentet brukt vogn kjøpt på finn 3 dager senere. Den "perfekte" vogn får meg ikke ut av huset i november/desember for å trille på slapseføre uansett ser jeg for meg.
Gikk for en vogn som enkelt kan gjøres om til søskenvogn om det skulle bli slik at man får to tette. Hvis ikke, er vognen uansett superfin.
Den tar liten plass i bilen, og det testene legger vekt på er irrelevant for meg. Noen syntes en knapp var plassert rart, men har man ikke hatt andre vogner "leter" man ikke andre steder heller. Man lærer seg den vogna man har tenker jeg. Vekt var heller ikke så viktig, for jeg skal ikke bære i trapper på daglig basis. Mulighet for adapter for bilstol ble imidlertid et kriterie etter tips fra en venninne.
Silver Cross Wave ble valget for meg, veldig fornøyd med å ha kjøpt brukt og samtidig ikke svidd at 10.000 + i vogn.

Vet forresten det er høye foreldre som liker Stokke vognene, selv føler jeg at jeg mister litt oversikten på veien/stien, med mine 160 cm.
Tenker det er lurt å finne ut hvor viktig vekt og sammenlagt størrelse er for deg, det vil kunne eliminere en del alternativer.
 
Opplever at det er veldig ulikt hva folk ønsker i en vogn. Hva som er viktig for en er gjerne det motsatte for meg.

Vi/jeg står mellom mountain buggy urban jungle og baby jogger city elite.
Har vært gjennom et par vogner med de to andre og kommet frem at en trehjuling passer best våre behov som er: kan trilles i ulike terreng, ikke tar for stor plass i bilen, lett å slå sammen og ta opp og lett å justere ryggen. Kalesjen er og viktig føler jeg og at regntrekket er enkelt å ta av/på og ikke tar for stor plass når det ikke er i bruk.
 
Vi kjøpte Stokke Trailz forrige gang. Vi har bekjente som har vært veldig fornøyde med den vogna. Vi hadde ikke testet eller undersøkt den noe særlig. Jeg angrer såå mye på at vi ikke undersøkte litt mer før vi kjøpte en vogn til over 10 000 kroner. Så det er mitt beste tips: undersøk alt med vogna, og gjerne test den i butikk først. :)
 
Vi har hatt buggaboo buffalo som vi kjøpte brukt, solgte den igjen etter 3 måneder fordi den absolutt ikke funka for oss. Jeg tror den hadde vært bedre med sittedel, men med bagdel funka den ikke for baggen var ganske stor og passet dårlig til en liten nyfødt som trengte å føle seg lun og trygg og den kunne ikke stå flatt på bakken på grunn av to fester som stakk ned. Vi er ikke spesielt høye 168 og 180, men klarte ikke trille den uten å sparke borti kurven under, samtidig var det så smalt under at man ikke klarte å få stelleveska oppi baggen. Byttet den ut med en baby jogger city elite brukt, funka fantastisk med bagdel, den var høy hadde tre store gode hjul, men den ristet veldig lett på grus og det var litt vanskelig å løfte av bagen, men det kan være slitasje siden den var brukt. Kom lett til kurven under. Den var veldig bred med hjula da, så jeg krasja ofte i kanter når jeg skulle svinge fordi baggen var så smal i forhold. Da vi byttet til sittedelen likte vi ikke vogna lenger, ryggen var veldig myk og krommet seg, kalesjen var veldig «billig» laget og fotstøtten var skranglete. Måtte etterhvert ha ny vogn på grunn av en annen grunn enn at vi ikke likte den og endte da opp med en søskenvogn siden vi ventet en til og valget falt da på uppababy vista v2, den er fantastisk både med sitte og liggedel. Absolutt ikke en vogn jeg hadde sett for meg vi skulle gå for, men vi elsker den begge to. Den har store punkteringsfrie hjul, så ikke den beste på ujevnt underlag, men funker fint for snø. Den er heller ikke veldig lav.

Den første tiden brukte vi bilstolen maxi cosi jade på grunn av prematurt barn som ikke passet i vanlig bilstol, den var også fantastisk, men holder ikke like lenge som andre vogner. Den kunne vi klikke rett på en base i bilen og ta rett ut uten å vekke datteren vår, så kjøpte vi et understell brukt på finn til 500kr og bestilte adapter til 300kr på barnas hus. Da kunne vi bare klikke bilstol/vogn på understell og trille ute uten å ta henne ut og inn mellom hvert stopp.

Hvis du skal ha vogn som funker på vinterføre så er det viktig du går for en vogn med store hjul og hjul som kan låses i posisjon. Lufthjul demper mer enn punkteringsfrie hjul hvis du skal kjøre mye i skog eller på grus, men begge funker like bra på snø. En vogn med faste lufthjul er god på snø og grus, men er tunge å styre ellers, så jeg ville gått for en vogn med roterende forhjul som har mulighet for å feste dem i posisjon. Jeg så litt på emmaljunga edge duo med roterende forhjul på finn, jeg tror den hadde funket bra på det føret dere trenger. De finner man også mange av brukt på finn i god stand :)
 
Last edited:
Kjøpte denne ny i 2018(2019 modell) til storebror som er født nov'18. Og vi skal bruke den igjen nå til lillebrøster:dummy::dummy1:
Screenshot_20210330-231105_Gallery.jpg
 
Vi har nettopp bestilt Britax smile 3 :)
Prøvde den i butikk for noen uker siden, og sjekka at den fikk plass bak i bilen. Den er så fiiin :love017
Kjempeenkelt å klikke bagdel/sittedel av og på, lett å legge sammen. Har også bestilt bilsete som kan klikkes rett på understellet :happy:
 

Vedlegg

  • nordic-grey-utenbilstol_udpwmdb8gwke87iu.jpg
    nordic-grey-utenbilstol_udpwmdb8gwke87iu.jpg
    26 KB · Visninger: 16
Jeg brukte ikke vogn i det hele tatt med dattera født i 2017.. (bæresjal).
Men gubben vil vel ha en vogn. Jeg ser ikke for meg at han blir å trille så overdrevent mye, så spørs på hva vi blir å kjøpe.. mesteparten av året her, er dårlig vei. Slaps, snø, is og annen dritt. Så, en vogn med ok hjul hadde vært noe...
Men tror vi venter til ungen kommer. Jeg blir vel å bære på lille første halvår uansett - tenker la gubben få teste sjalbæring og :p
 
Vi har nettopp bestilt Britax smile 3 :)
Prøvde den i butikk for noen uker siden, og sjekka at den fikk plass bak i bilen. Den er så fiiin :love017
Kjempeenkelt å klikke bagdel/sittedel av og på, lett å legge sammen. Har også bestilt bilsete som kan klikkes rett på understellet :happy:

Jeg sikler litt på denne vogna også. :p Men må se litt på den først OG overbevise mannen om en ny vogn. :nailbiting::p
 
Jeg arvet en Stokke trailz fra søsteren min. Veldig fin og praktisk vogn :happy: liker at den har terrenghjul på seg så vi kan trille litt oppi skogen hvor det er skogsvei :love7
 
Jeg brukte ikke vogn i det hele tatt med dattera født i 2017.. (bæresjal).
Men gubben vil vel ha en vogn. Jeg ser ikke for meg at han blir å trille så overdrevent mye, så spørs på hva vi blir å kjøpe.. mesteparten av året her, er dårlig vei. Slaps, snø, is og annen dritt. Så, en vogn med ok hjul hadde vært noe...
Men tror vi venter til ungen kommer. Jeg blir vel å bære på lille første halvår uansett - tenker la gubben få teste sjalbæring og :p
Hvilke sjal anbefaler du?
Jeg prøvde baby ktan med yngste, likte den godt, hadde den bare passet. Fikk nok en som var feilmerket i størrelse. Vil gjerne ha noe denne gang og, men usikker på hva
 
Samboeren og jeg har falt for Cybex, forhåpentligvis e-priam evt vanlig priam (skal også ha Cybex bilsete med roterbar base).
På vognen kan man blant annet bytte ut forhjulene med ski, og jeg tror man kan bytte dekk. Jeg synes den ser ut til å være veldig lett å slå sammen, er dog lenge siden jeg så på demoen på butikk, og har heller ikke andre vogner å sammenlikne med.

Bor på Sørlandet, vinteren er det mest slaps men snø og is forekommer også.

Skjønner godt at dere har falt for Priam! Vi har Cybex Priam med førstemann og er kjempefornøyde. Kan skrive under på at den er lett å legge sammen (men min erfaring er at dette kommer med øving uansett vogn) og blir ganske liten (lett å ta av bakhjulene når man skal ha mye inn i bilen). Terreng og vinteregenskapene er nok ikke de beste (det hjelper å låse forhjulene - har dog ikke prøvd ski), men den har veldig god fjæring som gjør den veldig komfortabel å trille (og lite risting for mini). Husker ikke hvorfor vi valgte denne og ikke bugaboo, det var et close race, men var sannsynligvis fjæringen/styringen som føltes bedre for oss. Vi vurderte også Uppababy Vista, men slo den fra oss pga ingen/dårlig fjæring som passer dårlig med variabel kvalitet på asfalt i by...
 
Vi har nettopp bestilt Britax smile 3 :)
Prøvde den i butikk for noen uker siden, og sjekka at den fikk plass bak i bilen. Den er så fiiin :love017
Kjempeenkelt å klikke bagdel/sittedel av og på, lett å legge sammen. Har også bestilt bilsete som kan klikkes rett på understellet :happy:
Den var fin ❤️ hvilket bilsete skal du ha ?
 
Vi har en Bugaboo Buffalo og en Bugaboo Bee5 etter førstemann. Vi er veldig fornøyd med begge vognene, men vi brukte vognene mest etter 1,5 år siden førstemann hatet vogn i babytiden. Ble mye brukt etter det siden vi bor i by :)
Begge vognene får plass i frunken på bilen så vi har hele bagasjerommet til andre ting, så det har vært praktisk.

Bugaboo er litt stive, så jeg lurer litt på om vi skal kjøpe en vogn med god vuggefunksjon til å ha i babytiden for å se om vi får en baby som klarer å sove i vogn. Jeg vet ikke helt hvilken type ennå :)

Vi kommer til kjøpe nye Ergobaby embrace og et nytt elastisk sjal. Fra før har vi en Angelpack, Ergobaby omni og en Lenny Lamb. Så da bør vi være dekket på bæring også :)
 
Last edited:
Hvilke sjal anbefaler du?
Jeg prøvde baby ktan med yngste, likte den godt, hadde den bare passet. Fikk nok en som var feilmerket i størrelse. Vil gjerne ha noe denne gang og, men usikker på hva

Jeg hadde Moby wrap til liten baby (elastisk sjal, tror denne bare er i en størrelse), også diverse vevde til større baby. Elastisk funker bare opp til 6-8 kg, før de begynner sige..
Vet ikke helt hva som er å anbefale; begynte med et ganske basic bomullssjal i str 6, som er en ganske standard størrelse å begynne med. Synes dette funket fint. Hadde flere i str 6, men får litt lange knyteender av disse, så skulle sikkert hatt 5 istedet. Har et i str 4 også, for korte knuter. Har lin-sjal og nylig innkjøpt ull-sjal..
Bomull er ganske greit; easy care, lett å bryte inn. Lin er stivere, men svalere og mer "sturdy". Ull har jeg ikke prøvd enda, men skal være varmere, mykere men litt mer forsiktighet ved vask og slikt..

Så.. jeg vet ikke helt hva jeg vil anbefale.. bruke et elastisk et de første månedene, også gå over til gjerne et bomullssjal (da disse er veldig enkle - og ofte ikke så dyre). Finnes bæregrupper man kan melde seg inn i for god informasjon (men advarer om at dette ER mammagrupper), for jeg synes fremdeles det egentlig er en jungel :p
 
Er det noen som vet om det finnes bilsete som passer til Emmaljunga NTX90?
 
Back
Topp