Vogntråd

GladPus

Forumet er livet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Marshmallows2021
Vi trenger en vogntråd! (kunne ikke se det var laget en enda..)

Har du sett på vogn? Ønsker?

Har du vogn som skal gjenbrukes?

Hva er bra/mindre bra med vognen(e) du har erfaring med??

Fint å dele erfaringer
 
Jeg brukte en smile 2 til første, og er generelt fornøyd med den, i hvert fall i starten.

Fordeler:
-høy (jeg er høy, slipper å stå dobbelt for å nå barnet)
-svinger lett, god å trille
-stor varekurv
-sportsdel passer begge veger
-bilstolen passet på understellet uten adapter, mye brukt i starten i hvert fall
- veldig god kalesje som dekker hele sportsdelen.
- ganske god solskjerm på bagen også, og god ventilasjonsmulighet

Ulemper:
- Sportsdelen er kort i ryggen, for min lange unge varte den bare til 2 år! Måtte ha ny sovevogn i bhg.
- sportsdel måtte av ved folding når den skulle inn i bil, tar litt stor plass. enklere med de som bare foldes opp og er klare
-litt kort fra håndtak til understell, lett å sparke borti for lange folk
- litt lite ventilasjon i sportsdelen (helt greit i norsk klima, men vi reiste mye til Frankrike/Spania, der ble den for tett)
- sittedelen var litt stor helt i starten, men vi måtte bytte litt tidlig også pga lang unge.

Så lenge bagdelen brukes er vogna helt fin å gjenbruke, men jeg vurderer å bytte til f.eks smile 3 når sittedelen skal i bruk (lengre rygg). Evt bruke den vi har til babyen kan over i city elite (vendt feil veg, så vil ikke bruke den i starten), og kjøpe f.eks britax b-motion 4 plus til sovevogn. den er veldig lang i ryggen.
 
Britax smile 2 var hovedvogna, men vi har også en Babyjogger city elite, Babyjogger city mini zip og en eller annen emmaljunga (sovevogn) stående. Og en smile 2 sportsvogn hos svigers..

Har tatt vare på alle så lenge, men skal i hvert fall selge emmaljunga-vogna. Den har bare vært brukt i bhg, jeg hater å trille den! Ungen sov bra da..

City mini zip brukte vi ganske tidlig på bytur og reise, tar veldig lite plass i bilen. den pleide å ligge i bilen egentlig. Fin å kjøre, ungen satt bra. Men den har liten varekurv og er ikke så god å dytte når den er veldig tung (stor unge og ting i kurv).

City elite ble mye brukt siste året med vogn, veldig god å trille. Har vurdert å skaffe bag til den og selge smilen, men så er det mange ting med smilen jeg liker bedre. Varekurv, vendbart sete, 4 hjul, passer med bilstolen.
 
Vi skal bruke vår Bugaboo buffalo som vi kjøpte til førstemann. Syns den har ett eneste minus og det er at det ikke er så lett å sjonglere mellom sportsdel og bag når den tid kommer. Ville gjerne brukt begge deler i en periode. Ellers veldig fornøyd.
 
Jeg har kikket litt på vogner selv om det er tidlig. Da jeg har to barn fra før har jeg allerede testet ut en god del av vognjungelen Tidligere har jeg hatt emmaljunga duo Edge og emmaljunga mondial duo- veldig kjekke vogner de første månedene. Men jeg synes det var unødvendig å bruke så mye penger på en vogn som ble brukt så lite. ( brukte dem senere som sovevogn k barnehagen, men da kunne jeg liksågreit kjøpt en rimelig brukt 4 hjuls vogn)
Ellers har jeg hatt mountain buggy, TFK joggster twist, bugaboo Donkey , babyzen yoyo og Stokke xplory. Jeg har som dere forstår brukt mye penger på vogner, da alle ble kjøpt nye. Av alle vognene jeg har hatt likte jeg TFK joggster twist og babyzen yoyo best.
Denne gangen har jeg tenkt å skaffe meg en allsidig vogn, der både vognbag og sportsdel er bra, god solskjerming og myggnett, plass til ting unger vogna, svingbare hjul, gjerne med håndbrems hvis det finnes ( TFK hadde det og det var fantastisk), helst 4 hjul, enkel å legge sammen og ta inn/ut av bil og liten plass sammenleggbar. Jeg tenkte å dra på barnas hus og sjekke ut bugaboo fox og Stokke trailz hvertfall. Jeg har jo veldig mange kriterier, så håper på å finne en vogn som hvertfall tilfredstiller en god del av kravene
 
Jeg har kikket litt på vogner selv om det er tidlig. Da jeg har to barn fra før har jeg allerede testet ut en god del av vognjungelen Tidligere har jeg hatt emmaljunga duo Edge og emmaljunga mondial duo- veldig kjekke vogner de første månedene. Men jeg synes det var unødvendig å bruke så mye penger på en vogn som ble brukt så lite. ( brukte dem senere som sovevogn k barnehagen, men da kunne jeg liksågreit kjøpt en rimelig brukt 4 hjuls vogn)
Ellers har jeg hatt mountain buggy, TFK joggster twist, bugaboo Donkey , babyzen yoyo og Stokke xplory. Jeg har som dere forstår brukt mye penger på vogner, da alle ble kjøpt nye. Av alle vognene jeg har hatt likte jeg TFK joggster twist og babyzen yoyo best.
Denne gangen har jeg tenkt å skaffe meg en allsidig vogn, der både vognbag og sportsdel er bra, god solskjerming og myggnett, plass til ting unger vogna, svingbare hjul, gjerne med håndbrems hvis det finnes ( TFK hadde det og det var fantastisk), helst 4 hjul, enkel å legge sammen og ta inn/ut av bil og liten plass sammenleggbar. Jeg tenkte å dra på barnas hus og sjekke ut bugaboo fox og Stokke trailz hvertfall. Jeg har jo veldig mange kriterier, så håper på å finne en vogn som hvertfall tilfredstiller en god del av kravene
Det er jammen ikke lett å finne en perfekt vogn som passer alle kriterier! Sliter litt med det selv, fordeler og ulemper med de fleste. Syns det er veldig mye lettere å vite hva jeg vil ha denne gangen når jeg faktisk har testet flere :D
 
Jeg har vel hatt bortimot 10 vogner, så har prøvd det meste. Favoritten er emmaljunga edge og bugaboo bee som trille ved siden av. Dette var da 8 år siden, så er komt endel nytt ser jeg. Skal se på bugaboo fox2 og emmaljunga nxt90f. Blir nok en av disse. Hadde en bugaboo donkey og var veldig fornøyd med den også, men ikke den beste sovevognen. Jeg liker også og bruke bag delen lenge så må være romslig bag. Edgen var super der og ble brukt til 8 mnd.
 
Jeg har sett på vogner i årevis, og nå er jeg endelig gravid:) Var veldig forelsket i Britax s m i l e 2, og tror nok at Britax s m i l e 3 står øverst på lista nå. Den må være lett i vekt, lett å manøvrere, ha store nok hjul, og helst se litt bra ut;)

edit: den jækla emojien som kommer når man prøver å skrive s m i l e i ett! ....
 
Begynte med Stokke trailz. God bagdel og sittedel, veldig god demping, sånn sett fornøyd. Deilig med plass under vogna. Når ungen var to uker pakket jeg med meg henne, cozyfix, bleier og kabinkoffert under vogna (ja utenom ungen som lå oppi) på togtur alene - armene fri og alt jeg trengte!
Men.. vognen er GEDIGEN og ble etter hvert irriterende å drasse rundt på. Byttet til Babyjogger City Elite når minsten var 10 mndr, den elsker jeg. Lite rom under vogna, der er litt minus, og at man ikke får ryggen helt oppreist som man får med mer ergonomiske sittedeler. Kan tenke meg å kjøpe en bagdel til det understellet, men jeg syns ikke det er en god vogn å sitte i før ungen nærmer seg året, da den ikke gir noe støtte. Går selvfølgelig an å prøve med en minimizer- får se hva jeg gjør i fasen 6-10 mndr. Kanskje jeg kjøper en billigvariant de mndene. Elsker ellers city eliten, ekstremt lett å trille - og det er myyyyye viktigere enn man tror før kidsa kommer :shy: Tenk når du skal ut av en dør med poser i én hånd, hylende unge på en annen og med en vogn i tillegg. City Eliten kan du enkelt manøvrere med èn fot!

Jaja. Jo, så har vi (grunnet tidligere abort) en thule urban glide double søskenvogn med bassinet til. Den gleder jeg meg til å bruke. Er kjempepraktisk og enkel!
 
Vi har Emmaljunga nxt90f og er veldig fornøyde med den! Har fått tak i en brukt edge nå som skal stå i barnehagen så neste kan få denne.

(punktene under i tilfeldig rekkefølge, og jeg har sikkert glemt noe)
+ god å trille både på asfalt og sti/skogsvei
+ lett å slå sammen og tar ganske liten plass i bil
+ mulig å legge sammen håndtaket «delvis» i trange heiser og på t-banen
+ stor nok bag til voksipose uten forlengerdel på vinteren
+ lett å bære bagdelen i én hånd og understellet i en annen hvis man er på besøk i leilighet uten heis f.eks.
+ to justeringer av håndtaket (teleskop + knekk) gjør at det er en god vogn for oss med litt høydeforskjell på mamma og pappa
+ både bagdel og sittedel er passe høyt oppe
+ vendbar sittedel, kan lett snu med ungen oppi hvis vi trenger på tur
+ gode hjul. Bruker outdoor til vanlig, har også et sett uten så dype spor til å bruke i snø. Lett å låse hjulene hvis man trenger det
+ flat sittedel er fint for vår som ikke liker å sove i bilstol eller liknende og helst vil ligge litt på siden
+ med easygrow minimizer kunne vi bruke sittedelen fra 5 mnd sist, da lille ikke syntes bag var kult lenger. Hadde ryggen på nederste og nest nederste hakk til ca 7 mnd
+ stormtrekket som følger med bagen og kan kjøpes til sittedelen er veldig fint i vind og duskregn
+ god kalesje på sittedel

- bagdelen har dårlig solskjerming, men vi brukte bare tinkafu sin
- kunne vært mer plass til stæsj under vogna, spesielt med bagdelen
- sittedelen har et «knekkpunkt» oppe ved hodet som gjør det lunere når man legger ryggen helt ned. For at ikke ungen skal krasje hodet oppi her ved ca 85-isj cm må man justere selene og skrittstroppen riktig.
 
Vi har bugaboo donkey 2 vi skal kjøpe en ekstra sittedel til. Veldig fornøyd med den! God å trille spesielt god i by. Tar forholdsvis liten plass i bilen.

Vi har Mountain Buggy terrain også, den egner seg ikke med bagdel, så den er aktuell når vi har sportsdelen på. Perfekt på skogstur og i terreng. Nydelig å trille. Vi har alltid de store hjulene på, og fantastisk lett å manøvrere. Løper en del og den er super løpe vogn med god demping og håndbrems.
 
Har city elite fra før. Kjøpte bagdelen brukt og ny sittedel+undestell. Brukte den hver eneste dag under permisjonen sist og den er fortsatt mye brukt. Det absolutt største plusset er hvor lett den er å manøvrere og prisen.
 
Jeg har kikket litt på vogner selv om det er tidlig. Da jeg har to barn fra før har jeg allerede testet ut en god del av vognjungelen Tidligere har jeg hatt emmaljunga duo Edge og emmaljunga mondial duo- veldig kjekke vogner de første månedene. Men jeg synes det var unødvendig å bruke så mye penger på en vogn som ble brukt så lite. ( brukte dem senere som sovevogn k barnehagen, men da kunne jeg liksågreit kjøpt en rimelig brukt 4 hjuls vogn)
Ellers har jeg hatt mountain buggy, TFK joggster twist, bugaboo Donkey , babyzen yoyo og Stokke xplory. Jeg har som dere forstår brukt mye penger på vogner, da alle ble kjøpt nye. Av alle vognene jeg har hatt likte jeg TFK joggster twist og babyzen yoyo best.
Denne gangen har jeg tenkt å skaffe meg en allsidig vogn, der både vognbag og sportsdel er bra, god solskjerming og myggnett, plass til ting unger vogna, svingbare hjul, gjerne med håndbrems hvis det finnes ( TFK hadde det og det var fantastisk), helst 4 hjul, enkel å legge sammen og ta inn/ut av bil og liten plass sammenleggbar. Jeg tenkte å dra på barnas hus og sjekke ut bugaboo fox og Stokke trailz hvertfall. Jeg har jo veldig mange kriterier, så håper på å finne en vogn som hvertfall tilfredstiller en god del av kravene

jeg liker kriteriene dine! Har de samme selv så og si:) Jeg skal også sjekke ut etterhvert! Har hatt tfk joggster twist til forrige mann, og var fornøyd med den! Men synes bagdelen var litt kort og vil gjerne ha 4 hjul! Si ifra om du finner en som passer kriteriene dine
 
jeg liker kriteriene dine! Har de samme selv så og si:) Jeg skal også sjekke ut etterhvert! Har hatt tfk joggster twist til forrige mann, og var fornøyd med den! Men synes bagdelen var litt kort og vil gjerne ha 4 hjul! Si ifra om du finner en som passer kriteriene dine
Høres ut som smile 3 passer dere :D
 
Har som flere her en Britax smile og er fornøyd med den. Meeen sikler etter en city elite 2 fordi jeg har hørt mange gode tilbakemeldinger fra andre samt at sittedelen varer lengre enn smile 2 sin. Mannen syns jeg er sprø om jeg bestemmer meg for å kjøpe city elite da smilen har mye levetid igjen. Jeg vet ikke om jeg klarer å holde meg i skinnet :rolleyes: Egentlig vil jeg ha både city elite og city mini GT, hovedvogn og ferievogn. Hvorfor er det så gøy med vogner ??!?:hilarious:
 
Last edited:
Anbefaler helt klart city elite/2. Kjempe god vogn å trille, bagdelen er god og sportsdelen varer lenge og totalvekten man kan ha er høy, samt at det er veldig god plass i sportsdelen.
Er kjempe gøy med vogner, men man blir nesten litt gal også. Masse lykke til videre :D
 
Anbefaler helt klart city elite/2. Kjempe god vogn å trille, bagdelen er god og sportsdelen varer lenge og totalvekten man kan ha er høy, samt at det er veldig god plass i sportsdelen.
Er kjempe gøy med vogner, men man blir nesten litt gal også. Masse lykke til videre :D
Liker det jeg leser. Får bare enda mer lyst på den. Håper jeg klarer å få mannen med på laget:smiley-angelic001
 
Som Mamma^2 over så har vi også Stokke Trailz og City Elite som sportsvogn. Vi bruker disse også til baby i magen (dersom alt går bra).

For så vidt litt enig i at trailzen er litt stor, men for oss går det veldig fint. Vi har god plass både hjemme og i bilen, og når vi går over til sittedelen tar den betraktelig lindre plass. Men det er klart, selv om vi har plass, går det jl på bekostning av andre ting man pakker med seg, og vi må være litt smarte i pakking på reise. City Eliten kjøpte vi for å ha i bhg og for å ha som en mindre og lettere vogn på reise.

Noen av de helt klare fordelene med trailzen er den gode plassen under og at barnet ligger/sitter høyt. Begge vognene har god solskjerming og luftefunksjoner. City eliten kan barnet ha lenge, lett til 3-årsalderen for de fleste. Og barnet kan sove helt flatt. Trailzen har god sving, men bruker større svingradius. City elite kan snu på en femøring uten den minste anstrengelse.

For oss var det i grunn kun trailzen som tikka alle boksene som er viktige for oss, men her må jo alle gjøre denne øvelsen og finne ut hvilke funksjoner som er viktigst for dem :)
 
Vi har falt helt for Emmaljunga NXT90 i hvitt skinn med hjul med hvitt inni :love7
Fargen er kanskje ikke så praktisk, men pyttsann, vi sa vi skulle velge det vi hadde lyst på denne gangen (var unge og hadde ikke så mye penger sist). Vi lurer faktisk på å investere i den
el-modellen som kommer! Noen flere?
 
Back
Topp