Vognspørsmål

Blistex

Forelsket i forumet
Lurer på om det er noen som har noe erfaring med Brio Happy Duo? Har vært på Barnas Hus og sett på den i dag - med teleskophåndtak og lufthjul. Hva er positivt, og hva er negativt med den?

Lurer også på om noen kan si noe om fordelene og ulempene med 3-hjulsvogner kontra 4-hjulsvogner? Blir litt forvirret, for jeg hører folk si ulike ting.

Har ikke erfaring med akkuart denne vognen.Har mest erfaring med Emmaljunga.men har 4 hjuling  og 3-hjuling.4-hjulingen kan snus begge veier og kan legges rett ned.en kjempeflott vogn som er lett og super god (City cross).Den har ikke lufthjul,-men fordelen er at de ikke kan punkteres..Men kjørecomforten er bedre med lufthjul.3-hjulingen er lett og god.Snur på en femøring, og har ingen problemer med at den velter som noen sier..Begge kan det festes babybag på..kjempefornøyd med begge.Det eneste du må være obs på med en 3- hjuling er at du må gå ned av en fortauskant med bakhjula..hvis ikke kan den være ustabil.et eneste minus med 3-julingen jeg har er at den ikke har lufthjul..og at den flaprer litt på brostein..(Vet ikke om det er et ord..)men den lager en litt spesiell lyd..Men ta en titt på barnevognguiden.no der rangerer de barnevognene, og gir tilbakemelding med positive og negative ting med de fleste merkene..

Takk for svar og innspill! :)

Selv om vi sitter igjen med et godt inntrykk av Brio Happy Duo må vi nok sjekke ut City Cross også skjønner jeg :) Skal også sjekke barnevognguiden.no

Fikk forøvrig et innspill fra en selger i en butikk om at dersom vi ønsket en turvogn (ikke "kjøpesentervogn") eller en vogn som var god i snøslaps var det utelukkende 3-hjuling som ville være aktuelt, 4-hjulinger var da bare tull. Dette fordi fremhjulet var svingbart og derfor ville svinge unna evt røtter i bakken og hauger med snøslaps. I mitt hode høres dette veldig rart ut, for er det ikke nettopp i slike situasjoner fremhjulet skal låses? Mulig jeg er helt grønn...

Hvis du skal gå mye på tur i terreng/grusvei og mindre på shopping ville jeg valgt en solid firhjuling med gode gummidekk. Vi har Emma ljunga edge duo med sportsunderstell og er VELDIG fornøyd med denne. Den er utrolig bra i terreng/på grusvei. Men den krever en stasjonsvogntype bil hvis du skal ha den med deg... Den er stor og tung og passer dårlig hvis du skal gå mye på kjøpesenter...

Brioen så vi også på. Jeg synes den var fin, men min mann syntes den var litt "spinkel". Det er mange som synes den er litt liten, og at barnet raskt vokser ut av sportsdelen. 

Hvis jeg skulle valgt vogn på ny tror jeg at jeg ville valgt en firhjuling med mykbag som kan løftes av vognen. Var litt tungvindt med den store hardbagen på vognen vår.

Vi er førstegangs, og sliter med å finne den rette vognen (med 4 lufthjul) til landet med skog, grusvei, terreng osv. I går så vi gjennom diverse vogner på nettet, og bestemte oss for å se nærmere på Emmaljunga Edge Duo neste gang vi er i byen. Har fått med oss at den er tung, men ellers må den være bra nok bortsett fra vekt og teleskophåndtak. Naboen vår hadde den, og mener at 2010 modell har mye produksjonsfeil og ber oss om å unngå den. Vi får se når det nærmer seg, fordi vi fant ikke noe annet som er bedre :/ Bah!

Skjønner vi må se nærmere på Emmaljunga sine vogner, og vurdere de opp i mot Brioen. Vi har ikke stasjonsvogn, men en stor kombibil, så bagasjerommet er ganske stort og har stor åpning.

Vi er litt avhengig av å ha en vogn som ikke veier altfor mye. I tillegg til at det må gå an å justere høyden på håndtaket, for jeg er relativt lav og mannen min er svært høy.

3-hjuling tror jeg vi bare slår fra oss, selv om jeg ser fordelene ved de også. For oss tror jeg nok en stabil 4-hjuling er å foretrekke.

Men Emmaljunga City Cross da? Noen som har erfaring med den?

Emmaljunga city cross vant best i test for 3 år siden.

Vi har Emmaljunga City Cross, og har vært veldig fornøyd med den.. Men nå er den litt utslitt, uten at i har brukt den særlig hardt. Understellet har blitt litt svaiete og ustødig. Skal prøve å få den reparert der vi kjøpte den! Ellers har den vært veldig god. Hadde City bag de første 6 mnd. Lun og god bag, likte den godt. Så håper vi får reparert den så vi kan bruke den til nestemann også

Vi har TFK jogster twist, og er super fornøyd. Den fungerer strålende i butikker, i byen, på brostein, på grusveier, over røtter og steiner. Og fungerer supert i alle slags fører. Den er enkel å legge sammen og tar forholdsvis lite plass i bilen.
Den er stabil og god. Man holder jo uansett alltid på vognen når man går i ulendt terreng:D Sikkert litt annen teknikk enn 4-hjulingene i forhold til fortauskanter og slikt, men det lærer man fort.
Hvis man drar vognen etter seg så er det lurt å låse hjulet.

Minus er at man ikke kan snu sportsdelen mot seg, men det var ikke noe problem for oss. Stort pluss er håndbremsen, herlig når man går i bratte nedoverbakker :D

Passer også bra i høyde og størrelse både for meg på 1.60 og sambo på 1.80.

Jeg kommer ALDRI til å kjøpe firhjuling:D:D

Begge søstrene mine har også denne vognen, ene bor i by, veldig fornøyd (sliter litt med punktering, men det er pga lufthjul, ikke trehjuling), andre bor på landsbygda og beveger seg mye på grusveier ol. også superduper fornøyd.

min erfaring er at 3-hjulinger har lettere for å velte enn 4-hjulinger og at det er vanskelig å kjøre 3-hjulinger når det er norsk vinter!

Blistex skrev:
Skjønner vi må se nærmere på Emmaljunga sine vogner, og vurdere de opp i mot Brioen. Vi har ikke stasjonsvogn, men en stor kombibil, så bagasjerommet er ganske stort og har stor åpning.

Vi er litt avhengig av å ha en vogn som ikke veier altfor mye. I tillegg til at det må gå an å justere høyden på håndtaket, for jeg er relativt lav og mannen min er svært høy.

3-hjuling tror jeg vi bare slår fra oss, selv om jeg ser fordelene ved de også. For oss tror jeg nok en stabil 4-hjuling er å foretrekke.

Men Emmaljunga City Cross da? Noen som har erfaring med den?

City Cross er kjempegod,-men jeg ville anbefalt hardbag til og ikke mykbag.Hardbagen er stor og god men ikke så stor som baggen til edge/mondial.den veier 4.2 kg og har bæreseler slik du kan bære den lett.Mange flott design, og sportsdelen kan snus begge veier.Punkteringsfrie hjul,som jeg nevnte;-)Har ikke hatt noe problemer med understellet til min vogn.Har hatt den i 1år nå.Og den fikk som nevnt best i test:-)
Men ellers vet jeg at tfk  jogster twist er en veldig god 3-hjuling.Lykke til!

Vi har Brio Happy Duo til jenta vår på 16mnd og er kjempe fornøyd.
God plass i bagen, fin vogn, tradisjonell, men litt mer moderne utseende enn for eks simo og emmaljunga (syns jeg). God på all slags føre med lufthjul (litt verre med plasthjulene på snøslafs).

Sportsdelen er stor og lun. Eneste negativet med den er at den ikke ser så fancy ut. Men ganske lik som simo, emmaljunga og teutunia der... 

At vogna har vendbar sitte/liggedel er det aller beste med vogna. Vår vogn er 2009 modell og på den er håndtaket også vendbart som gjør det kjempe enkelt å snu retningen etter sola uten noe stor operasjon :)
Skal helt klart bruke denne vogna til denne april-babyen også =)

Hadde aldri valgt 3-hjuling som hverdagsvogna pga stødigheten. Men finnes noen gode 4-hjulinger med svingbarheten til en 3-hjuling, Easywalker qtro er for eksempel kjempe god!! Minuset som gjorde at vi solgte den var at den ikke er vendbar :(

eg har simo kombi! kjempe fornøyd! eg har isje bil eller lappen så her funke den vognå som gull i ulendt terreng, god plass t varer under, god vogn som skjerme for mye vind,god å vogge ,god støtdemping  osv osv, hadde alllllllldrig klart meg me en 2 hjuling eller en vogn me små hjul på vinterstid jaffal! en god og stødig 4 hjuling e myyyyye bedre en alle disse fancy vognene som isje duge t å ver i ulendt terreng jaffal :)

Jeg hadde Emmaljunga Edge Duo til forrige, og var superfornøyd! Har tatt vare på den til nestemann. Det var flere av mine "trillevenner" som misunte meg denne etterhvert. Den var super på grus og slaps, lettere å trille enn den ser ut til, noen av de andre hadde 3hjuling og de holdt på å velte flere ganger. En annen ting er at kalesjen er så stor at ungen ligger godt beskyttet for vær og vind. Også er det romslig bag som gjør at de kan ligge i bagen med pose til vinteren igjen. Det var flere som måtte bytte til sportsvogn før de ønsket d. Etterhvert kjøper man seg mest sannsynlig en lett shoppingvogn i tillegg.

Vi har Emmaljunga edge duo og er kjempe fornøyd. Vi bor i en by, og eneste minuset er at det er ingen shopping vogn MEN; den er fantastisk å trille uansett veidekke. :-) 

Tusen takk for mange gode innspill! Skjønner vi må ut på ny vognsafari før vi tar et endelig valg.

Noen som har linker til nettsteder hvor det selges vogner?
Så mange som mulig, samme hvor.
Har bare sett på noen norske, og de er jo så forbanna overprisa egentlig... I alle fall med tanke på hvor lite de blir brukt....

Superfornøyd med Simo-kombivognen vi har!
Den er stor og god til å sove i og god å gå på tur med på grus bl.a
På kjøpesenter om lørdagen er den ikke ideell, men det er igrunn ikke det viktigste for oss!

kiddies24.de selger iallfall mange forskjellige vogner. Tror kanskje ikke de har emma ljunga da...

Bare en liten kommentar til noe jeg leste over - man trenger ikke kjøre stasjonsvogn for å få plass til simo eller emmaljunga kombivogn! Har kjørt golf, og fikk greit plass til simo kombivogna. Ble faktisk overraska da vi bytta til peugeot stasjonsvogn over hvor lite plass det var i bagasjerommet da vogna var på plass. Så det så :-)

Back
Topp