Sniker
Jeg er veldig glad i de nye voksiposene fra voksi, som har åpning med borrelås i ryggen. Mye enklere å få den til å passe med seler i vogna, særlig om man etterhvert går over på en sportsvogn hvor 5-punktsselen ikke er delbar i 5 ulike seledeler (om det gir mening).
Jeg har testet disse varme posene
- Voksi Bilstolpose, varmeste typen: Helt genialt, særlig til januarbarnet mitt. Trenger ikke pakke på babyen masse klær, veldig fint om man som meg har utendørs parkering og kjører korte turer så bilen ikke rekker bli varm. Vi brukte også denne i vognbagen de først 3 mnd med januarbabyen. Har en marsbaby som ble født med kronisk vognskrekk og bilstolfobi, så der ble det å unngå bilkjøring så mye som mulig og ca ingen trilleturer
Men jeg måtte jo kjøre til og fra bhg litt likevel og da var det veldig nyttig med bilstolpose. Dersom du bor i mildere vinterklima og tror denne posen blir for varm, kan jeg anbefale en av de tynne bilstolposevariantene, også har du den minste babydyna inni posen, eller et teppe. Posen unngår at teppe/dyne blåser av, samtidig som det ikke blir altfor varmt. I skikkelig vintervær har jeg alltid en tynn ulldress eller strikkejakke pluss lue på baby.
- Voksi City - god og varm vognpose med forlengerdel, én glidelås foran til åpning.
- Voksi urban - Opplever denne som enda varmere enn City, og like fornøyd med denne posen. Har forlengerdel
- En pose av merket Odewalder eller noe sånn som jeg kjøpte billig på finn. God pose varmemessig, men dårlig passform til flere vogner, for stor åpning rundt barnets hode og for lang. Brukte denne som sovepose i bhg til innesoving i stedet, da barnet sov bedre i pose enn under teppe.
- Voksi Explorer - En mellomvarm pose som er perfekt i vogna akkurat nå (4-15 grader her nå). Den kan fint også brukes ved et par minusgrader og ved kaldere temperatur kan man legge et ullteppe inni posen. Denne posen tenker jeg vil funke som helårs (utenom sommer såklart) i de stedene i landet med mildere klima. Denne posen har ikke forlengerdel men oppgis å vare fra 0-3 år. Jeg brukte den til sønnen min så lenge som han brukte vogn, og det var til rundt 2,5 år og 100 cm lang (stor for alderen).
Jeg har testet posene i Bugaboo, Uppababy Vista og Thule urban glide. Posene med borrelåsåpning får man tilpasset alle typer vogner

Cityposen var med gammel åpnetype i ryggen, så det var noe træl å få den til å passe i Thule fordi hele selen måtte demonteres, men ikke noe problem i Bugaboo.
Jeg bor på østlandet, så her blir det skikkelig kaldt på vinteren, og jeg bruker da tjukk vognpose. På dager med ned mot 8-9 minusgrader og kanskje sur vind i tillegg, har jeg et ullteppe over barnet inni posen og om vi skal være lenge ute en varmeflaske i bunnen av vognposen. Et tjukt ullpledd over posen eller vindtett stormtrekk over vil også lune masse. Men det er mer ting å tenke på når man er over i sittedel. Bager er lunere og har stort sett alltid et stormtrekk å feste over.
I tillegg bruker jeg året rundt vognskinn i vogna, har et fra nøstebarn som jeg er knallfornøyd med. Litt dyrt, men har vært brukt til 2 barn (riktignok ofte med pose over) men det ser søren meg like fint ut som da det var nytt.
Og skulle hele vognprosjektet skjære seg fordi man får en baby med vognnekt, kan jeg virkelig anbefale en god bærejakke om det er skikkelig kaldt ute. Men det kan man jo fint vente å se an til babyen er her. Minstemor begynte å like vogn skikkelig rundt 5-6 mnd, så det løser seg som regel til slutt. Og eldste var vognbaby fra han ble født.