Vognpose

Phis

Gift med forumet
Februarlykke 2022❄️
Junibollene 2023
Hamloid!

Noen med gode tips til vognpose?:)
Er førstegangs og har NULL peiling. Vi får jo bebis på en kald tid og det kommer jo til å fortsette å være kaldt i et par måneder også etter den er ute:)

Har fått en liten voksi dunpose fra svigerinnen min tiltenkt bilstol, men har lyst på en god og varm, gjerne litt større og eller regulerbar, til vognen:)
Har kjøpt bugaboo fox2:smug::rolleyes:

Takk:)

Jeg endte opp med å kjøpe voksi city, men er jo førstegangs selv så skal ikke si at jeg har noen praktisk erfaring enda :wtf: men den er det i alle fall mange som anbefaler :happy:

Jeg har en voksi city etter storebror som er født i 2013. Den har vært brukt til han hjemme og i barnehagen, så til frøkna både hjemme og i bhg og som sovepose på telttur et par ganger. Nå ligger den vasket og klar for nr 3. Supergod pose av kjempe kvalitet :joyful:

Jeg har en easygrow nature som er veldig deilig og tykk dunpose som mine har sovet i. Har da hatt et saueskinn i bunn av vogna i tillegg :) blir alltid litt misunnelig på baby som får ligge nedi den posen :hilarious: hadde valgt den samme igjen eller evt easygrow nord som også virker bra :)

Har voksi urban og easygrow nature som jeg er veldig fornøyd med. Hadde en til bruk i hovedvognen og en til bruk i ekstravognen/barnehagevogn. Så nå er en nyvasket og klar, mens den andre enda blir brukt i barnehagen til 2åringen. Lang brukstid med forlengerdeler. Brukt i Stokke trailz, Stokke beat og Thule chariot sport2. Men en venninne brukte sin voksi urban i bugaboo fox 2, så tenker den vil passe fint i fox 3 som jeg tenker kjøpe.

Et lite innspill, og det er at vi som bor i vest langs kysten ikke nødvendigvis trenger den tykkeste vinterposen :happy:

Vi kjøpte reflex lun vognpose til vår bugaboo fox vogn. Ble anbefalt den på barnas hus da vi ikke likte så godt bugaboo sin egen vognpose som var fôret med fleece. Bor også på Vestlandet og har vært veldig fornøyd med denne :happy:

Brukte en vinterpose fra Elodie Details sist, og gikk over til en dunpose fra Easygrow som man kan sette på forlengerdel da han vokste ut av den første. Likte begge godt :happy: Har også hatt saueskinn under.

Vi har Easygrow Exclusive til storebror og skal kjøpe samme til lillebror. Elsker den posen! :Heartred Det er «samme» pose som Easygrow Nature, men med ull i ryggen og med mønster i stoffet. :)

Vi ble anbefalt i butikk å bruke bilstolpose til vogn i starten. Baby er bitteliten, vant til liten plass i mors mage og vil ikke drukne på samme måte i bilstolpose som vognpose. Det hadde jeg aldri tenkt ut selv :hilarious:

Så vi går for bilstolpose til både bilstol og vogn! (Bilstolpose er helt lik vognpose bare størrelsen er forskjellig)

Vi ble anbefalt i butikk å bruke bilstolpose til vogn i starten. Baby er bitteliten, vant til liten plass i mors mage og vil ikke drukne på samme måte i bilstolpose som vognpose. Det hadde jeg aldri tenkt ut selv :hilarious:

Så vi går for bilstolpose til både bilstol og vogn! (Bilstolpose er helt lik vognpose bare størrelsen er forskjellig)

Så strengt tatt kan jeg bruke den ‘lille’ voksi dunposen jeg har arvet til både bil og vogn i starten? Nyttig!:)

Sniker
Jeg er veldig glad i de nye voksiposene fra voksi, som har åpning med borrelås i ryggen. Mye enklere å få den til å passe med seler i vogna, særlig om man etterhvert går over på en sportsvogn hvor 5-punktsselen ikke er delbar i 5 ulike seledeler (om det gir mening).
Jeg har testet disse varme posene
  • Voksi Bilstolpose, varmeste typen: Helt genialt, særlig til januarbarnet mitt. Trenger ikke pakke på babyen masse klær, veldig fint om man som meg har utendørs parkering og kjører korte turer så bilen ikke rekker bli varm. Vi brukte også denne i vognbagen de først 3 mnd med januarbabyen. Har en marsbaby som ble født med kronisk vognskrekk og bilstolfobi, så der ble det å unngå bilkjøring så mye som mulig og ca ingen trilleturer :hilarious: Men jeg måtte jo kjøre til og fra bhg litt likevel og da var det veldig nyttig med bilstolpose. Dersom du bor i mildere vinterklima og tror denne posen blir for varm, kan jeg anbefale en av de tynne bilstolposevariantene, også har du den minste babydyna inni posen, eller et teppe. Posen unngår at teppe/dyne blåser av, samtidig som det ikke blir altfor varmt. I skikkelig vintervær har jeg alltid en tynn ulldress eller strikkejakke pluss lue på baby.
  • Voksi City - god og varm vognpose med forlengerdel, én glidelås foran til åpning.
  • Voksi urban - Opplever denne som enda varmere enn City, og like fornøyd med denne posen. Har forlengerdel
  • En pose av merket Odewalder eller noe sånn som jeg kjøpte billig på finn. God pose varmemessig, men dårlig passform til flere vogner, for stor åpning rundt barnets hode og for lang. Brukte denne som sovepose i bhg til innesoving i stedet, da barnet sov bedre i pose enn under teppe.
  • Voksi Explorer - En mellomvarm pose som er perfekt i vogna akkurat nå (4-15 grader her nå). Den kan fint også brukes ved et par minusgrader og ved kaldere temperatur kan man legge et ullteppe inni posen. Denne posen tenker jeg vil funke som helårs (utenom sommer såklart) i de stedene i landet med mildere klima. Denne posen har ikke forlengerdel men oppgis å vare fra 0-3 år. Jeg brukte den til sønnen min så lenge som han brukte vogn, og det var til rundt 2,5 år og 100 cm lang (stor for alderen).
Jeg har testet posene i Bugaboo, Uppababy Vista og Thule urban glide. Posene med borrelåsåpning får man tilpasset alle typer vogner :) Cityposen var med gammel åpnetype i ryggen, så det var noe træl å få den til å passe i Thule fordi hele selen måtte demonteres, men ikke noe problem i Bugaboo.
Jeg bor på østlandet, så her blir det skikkelig kaldt på vinteren, og jeg bruker da tjukk vognpose. På dager med ned mot 8-9 minusgrader og kanskje sur vind i tillegg, har jeg et ullteppe over barnet inni posen og om vi skal være lenge ute en varmeflaske i bunnen av vognposen. Et tjukt ullpledd over posen eller vindtett stormtrekk over vil også lune masse. Men det er mer ting å tenke på når man er over i sittedel. Bager er lunere og har stort sett alltid et stormtrekk å feste over.

I tillegg bruker jeg året rundt vognskinn i vogna, har et fra nøstebarn som jeg er knallfornøyd med. Litt dyrt, men har vært brukt til 2 barn (riktignok ofte med pose over) men det ser søren meg like fint ut som da det var nytt.

Og skulle hele vognprosjektet skjære seg fordi man får en baby med vognnekt, kan jeg virkelig anbefale en god bærejakke om det er skikkelig kaldt ute. Men det kan man jo fint vente å se an til babyen er her. Minstemor begynte å like vogn skikkelig rundt 5-6 mnd, så det løser seg som regel til slutt. Og eldste var vognbaby fra han ble født.

Vi har kjøpt voksi city, som skal passe bra til mild vinter. Bor på Sørlandet og har et barn fra før som er veldig varm av seg. :-)

Så strengt tatt kan jeg bruke den ‘lille’ voksi dunposen jeg har arvet til både bil og vogn i starten? Nyttig!:)

Jeg kommer til å bruke bilstolposen vi har og så går jeg over til dyne når det blir litt varmere. Brukte bare dyne forrige gang, med saueskinn i bunn. Hun er født i juni, men brukte dyne utover høsten og vinteren også. Forhåpentligvis er storesøster ferdig med soving og sin pose når yngste trenger sin i bhg og eller i pulk.

Back
Topp