Vognpose og/eller bilstolpose?

UnicornCorn

Betatt av forumet
Junibollene 2023
Er begge deler nødvendig? Har dere kjøpt 1 pose til begge deler å tar den med frem og tilbake, eller en som alltid er i bilen og en til vogna?
Kjøpte dere vår og vinter eller kun vinterpose?
Ser det er flere merker, er det noen som er "best"?

Til første brukte vi bilstolpose den første vinteren. Det er kjekt fordi man da slipper yttertøy. Men når det ble varmt i bilen, så ble han jo veldig varm. Så da neste kom brukte vi en tynn ulldress i bilen og hadde teppe over mellom hus/bil isteden.

Til vognene har jeg brukt Easygrow Nature på vinteren, og Easygrow Lite til vår/sommer/høst.

Jeg tror Easygrow og Voksi er de største merkene når det kommer til vognposer i Norge, men jeg er sikker på at de fleste merker og typer er bra nok. Bare pass på at det er hull til seler, og gjerne at det er forlengerdel, slik at de kan bruke den til de er ferdig med å ligge i vogn. :)

Er begge deler nødvendig? Har dere kjøpt 1 pose til begge deler å tar den med frem og tilbake, eller en som alltid er i bilen og en til vogna?
Kjøpte dere vår og vinter eller kun vinterpose?
Ser det er flere merker, er det noen som er "best"?
Jeg kjøpte bilstolpose til tredjemann, men har absolutt ikke hatt bruk for den. Det blir varmt i bilen, og turene fra bil og inn er alltid korte for oss, så bilstolpose er bomkjøp her.

Jeg kjøper alltid stor vognpose(easygrow), så de passer ikke i babybilsetet ihvertfall. Mulig det finnes vognposer man kan kombinere.

Vi har både vår og vinterpose. Vinter vognpose er nødvendig her i hvert fall da de raskt blir for store for en bilstolpose og gjerne bruker vinterposen et par år fremover. Og vinterposen vår tviler jeg ville fått plass i bilstolen så hadde nok ikke gått den veien heller.

Når de blir stor nok til å måtte bruke seler synes jeg det er noe herk å måtte løsne seler, vet ikke om det kanskje blir litt samme å bytte mellom bilsete og vogn.

Vårpose klarer mange seg uten, jeg synes det er lunere og godt å kunne lukke hele posen heller enn å bare bruke teppe, men som sagt ikke nødvendig.

Jeg har ikke hatt bilstolpose, jeg forvarmer bilen hvis det er kaldt (setter på oppvarming via app) og så pakker i teppe o.l. rund han når vi går til bilen. Bilsetet står stort sett i bila (tar sjeldent med inn). Legger over teppe om det er kaldt i bila, lettere å fjerne om det blir for varmt. :)

Til første brukte jeg aldri bilstolpose (og hun ble født i februar). Ble fort varmt i bilen, så hadde bare babydyne på på når jeg bar bort til bilen. Tok den av når bilen var varm, hvis vi ikke hadde forvarmet.

Til nummer to derimot fikk jeg låne en av naboen, for endte med å trenge en. Brukte den masse for måtte hente storesøster i barnehagen med bil. Han ble født sent i august og det ble fort kaldere i lufta. Da var det veldig greit å bare kunne slenge han fort ned i bilstolen uten å måtte kle på så mye ekstra. Da var jeg også sikker på han var varm når jeg bar han med meg når jeg skulle inn i barnehagen.

Så, det er jo litt sånn med mye babyutstyr, det kommer litt an på hvordan du beveger deg i dagligdagen, om noe kan bli nyttig eller ei.:)

Vinterpose har vi et par stykker av. Vårpose har vi også, men bruker nesten like ofte dyne/teppe. Har lammeskinn i bunn nesten året rundt:)

Tror de fleste gjør ting litt forskjellig, men som regel er det nå praktiske løsninger å finne på det meste:)

Brukt bilstolpose til begge mine. Må gå 50 meter ned til parkeringsplassen, bilen står parkert ute og den bruker lang tid på å bli varm. Vi kjørte ikke mye langt i babytida, oftest 10-20 minutter maks og på kalde dager ble ikke bilen ordentlig varm på den tida.

Fordel: Ikke noe pledd babyen kan sparke av eller miste. Skjermer mer mot vind og vær hvis
du vil bruke bilstolen på vogna med adaptere. Bruker mindre tid på å komme seg ut av huset fordi man ikke trenger å kle på like mye klær på baby som skal i bilstolpose.

Ulempe: Kan bli hakket for varmt om du har bil i oppvarmet garasje og/eller bil som raskt blir god og lun.

Men - det finnes jo to typer bilstolpose. Varm og tjukk beregnet på kald vintersesong, og en tynnere variant. Med den tynnere varianten kan man enklere regulere ved å legge et ullteppe eller vogndyne inni posen. Jeg har hatt tjukk bilstolpose og det var fint til vårt bruk. Fikk baby i januar og mars. Mest nytte av den med han som er født i mars.

Jeg har hatt bilstolposen hovedsakelig i bilstolen også en annen pose i vogna.
De fleste poser som selges er gode for klimaet i Norge skulle jeg si, så det er litt mer hvilket utseende man vil ha på posen. Det er praktisk å ha borrelåsåpning til seler på posen, for da har du bredere bruksområde. Noen vogner har også seler som er vanskelige å demontere for å få inn i en pose uten borrelåsåpning. Jeg har hatt vinterpose fra voksi og vårpose fra voksi og Easygrow.

Hatt vognpose i vogna og bilstol pose i bilen. Brukte den tynne varianten av bilstol pose siden det fort blir for varmt med tykk pose i bilen. Tok heller over et lite ullteppe oppå posen hvis vi skulle gå litt til/fra bilen i kulda.

har brukt easygrow nature i vogna på vinteren, easygrow light i vogna på våren/høsten og easygrow light bilstolpose. Vært veldig fornøyd. Ungene har alltid holdt varmen selv på de kaldeste vinterdagene.

Jeg har tynn bilstolpose (vårpose) i bilstolen og den tjukke voksi move i vognen. Begge deler holder syns jeg, regulerer heller hva jeg har på han i vognen + tepper begre steder. I bilstolen har han på seg en tynn genser i ull over vanlige klær, lue og tykke sokker.

Vi har Voksi urban vinterpose til vogna, ingen bilstolpose. Det blir fort varmt i bilen vår, og den står rett utafor huset så det er kort vei å gå, så vi har ikke sett behovet. Vognpose er derimot gull. Han er født i september, og vi brukte bare dyne før det ble kaldere, men det kan godt hende vi investerer i en vårpose når det blir mildere. :)

Back
Topp