Vogn vekt...?

AudiMamma

Gift med forumet
Lurer på om dere damer vet noe om vogn vekt og slikt...?
Har en 4 år gammel Emmaljunga Mondial (tror jeg det er) og denne syns jeg virker ganske tung? Så lurer på å selge denne og rett å slett kjøpe en ny vogn.
Var i dag å så på en Emmaljunga City Cross,  noen som vet forskjellen på disse...?
Skal vist være en vestentlig forskjell på disse...?

El om noen av dere vet om andre lettvekter vogner med 4 faste hjul...?
Må ha en 4-hjuling da jeg skal ha med meg 2-3 hunder på trilletur og jeg liker å trille på fjellet osv...

Vekten spiller en vestentlig stor rolle her siden jeg har ødelagt ryggen så innmari at jeg ikke klarer å løfte osv osv tungt.
 
Har ikkje erfaring med emmaljunga vogner. Men viss du går innpå emmaljunga.no så står det alt du trenger å vite om dei ulike vognene. Blant annet vekt..
 
Var inne å så..
Men vil gjerne vite om noen har erfaring med forskjellen på disse...?
 
Citycross er dumt når msn går sommerbarn som oss, da blir nemlig bagdelen for liten til vinteren. Vi har flere venner med det problemet. Du får jo brukt sportsdelen, men det er jo kjipt å måtte legge bort bagen etter bare 5-6 måneder. Jeg er også avhengig av en stor men LETT vogn, så vi går sannsynligvis for emmaljunga duo Edge med aluminium understell. Den veier 2 kg mindre enn de vanlige understellene. Du kan få alu-understellet til mondial også, så slipper du jo å bruke penger på ny bag?:)
 


Imsa skrev:
Citycross er dumt når msn går sommerbarn som oss, da blir nemlig bagdelen for liten til vinteren. Vi har flere venner med det problemet. Du får jo brukt sportsdelen, men det er jo kjipt å måtte legge bort bagen etter bare 5-6 måneder. Jeg er også avhengig av en stor men LETT vogn, så vi går sannsynligvis for emmaljunga duo Edge med aluminium understell. Den veier 2 kg mindre enn de vanlige understellene. Du kan få alu-understellet til mondial også, så slipper du jo å bruke penger på ny bag?:)


Hun på vogn butikken anbefalte ikke å bestille bare understellet da dette var så si like dyrt som ¨å kjøpe en ny vogn også vil jeg gjerne ha en ny vogn da.
Er ikke sikker på om det er Mondial jeg har engang, må ta ned vognen å granske denne for å se hva jeg har. Er enten den el en Edge duo jeg har. 
Har i allefall den med vippe håndtak.

Men di som har slete med plass i vognen har di hatt store barn el små barn...?


 
Sant det, på duo Edge og mondial er jo alt inkludert i prisen, i motsetning til på city cross. De med city cross har barn som er født i mai og juni, så de var én mnd større da vinteren kom, men til gjengjeld så varer jo vinteren gjerne i 3-4 mnd, minst. jeg hadde også mest lyst på city cross, jeg tror nok den er blant de letteste vognene på markedet, men det blir litt bortkastet å bruke 3-4000 på en bag som bare varer i 5-6 mnd ( og du må jo kjøpe den hvis du vil ha vogna, for spedbarn kan jo ikke ligge i sportsdelen...)
 
Vi har blitt anbefalt City Cross akkurat på grunn av vekt og hvor stor plass den tar i bilen/butikken. Jeg ser at ei over her har skrevet at det er kjipt å legge bort bagdelen etter 6 mnd, men der er ikke jeg enig.

Jeg venter min første, så jeg vet jo egentlig ikke hvordan dette fungerer, men vi har to vennepar med City Cross og begge sier at det ikke var noe problem å bruke sportsvogndelen på vinteren. Dessuten ville begge ungene "sitte" for å se seg litt rundt. Og bagdelen har ikke "sitestilling". Jeg er litt usikker, men etter å ha googlet en del selv mener jeg at om man skal ha "sittestilling" i bagdel må man kjøpe bagvogn. Og da må man jo ha to vogner. Akkurat det siste er jeg usikker på, men begge venneparene våre hadde over hodet ikke problemer med å bruke sportsvogndelen på vinteren.

Og vi kommer sikkert til å kjøpe City Cross på grunn av vekt!
 
Du kan få Edge duo med extra lett understell slik at vekta blir nesten det samme som citty cross om bagen er større:) tror vi kommer til å ende på den pga vekt og størrelsen på bagen og høyden på vogna... Tror den skal funke fint i terreng når vi klarte bruke den gammle Simo kombi vogna i terreng men den var tung:( så blir bra med ny lett vogn:) lett å løfte av og på buss osv ol. :)
 


Baby-S skrev:
Vi har blitt anbefalt City Cross akkurat på grunn av vekt og hvor stor plass den tar i bilen/butikken. Jeg ser at ei over her har skrevet at det er kjipt å legge bort bagdelen etter 6 mnd, men der er ikke jeg enig.

Jeg venter min første, så jeg vet jo egentlig ikke hvordan dette fungerer, men vi har to vennepar med City Cross og begge sier at det ikke var noe problem å bruke sportsvogndelen på vinteren. Dessuten ville begge ungene "sitte" for å se seg litt rundt. Og bagdelen har ikke "sitestilling". Jeg er litt usikker, men etter å ha googlet en del selv mener jeg at om man skal ha "sittestilling" i bagdel må man kjøpe bagvogn. Og da må man jo ha to vogner. Akkurat det siste er jeg usikker på, men begge venneparene våre hadde over hodet ikke problemer med å bruke sportsvogndelen på vinteren.

Og vi kommer sikkert til å kjøpe City Cross på grunn av vekt!



Hvis man ikke vil bruke bagdelen i mer enn 5-6 mnd, finnes det jo billigere vogner å kjøpe...husk at vognen brukes veldig mye til å sove i, og i sportsdelen er det veldig lite polstring i forhold til en bag osv. Damen i butikken viste oss også forskjellen på ligge/sittekomforten i city cross og duo Edge, og jeg å jo at det var enorm forskjell. City cross er en veldig "nedstrippet" versjon, det er jo også derfor den er noe kilo lettere. jeg vil gjerne ha mest mulig for pengene når man først legger 8000-9000 på bordet, og at det vi kjøper kan brukes så lenge som mulig:) (dessverre for oss er det svært få som tydeligvis kjøper alu-understellet siden det er dyrest, så finner ingen som selges brukt..)
 
Ang plass i bil, så har jeg en Ford Focus, og jeg får akkurat plass til alu-understellet der. Det er det aller største (men likevel letteste) understellet til emmaljunga, så hvis den får plass får alle plass;)
 
Vi hadde julibaby sist også og hadde City cross. City Bagen holdt til i januar, og kunne nok strekt den enda litt lenger men da var lillegull klar for å sitte og se, så det var egentlig helt greit å bytte. Emmaljunga vognene er så mye lunere enn mange andre, at jeg savnet ikke bagen etter vi bytta. I tillegg har en jo gjerne en tykk voksipose oppi der på vinteren, så barnet er godt polstra.
Vi valgte City Cross pga vekt, mener det var opptil 5 kg forskjell på den og den tyngste Edge/Mondial vogna, noe som var vesentlig for meg ift å løfte vogna inn og ut av bil daglig.
Det blir nok Emmaljunga denne gangen også, enten City Cross eller det nye Uniq aluminium understellet til Edge. Har ikke sett det annet enn på bilder ennå, men virker jo interessant om det gjør Edge endel lettere.
Fordelen med City Cross er at det er mange billige City Bager å få kjøpt på finn, så trenger ikke kjøpe den ny...
 
Har egen erfaring med city cross også jobber jeg på en butikk som selger Emmaljunga også. Sverger til disse vognene<3 Men er enig i at city cross med city bag blir litt knapt mot vinteren, samtidig ser ikke jeg problemet med å legge lille i sportsdelen når man likevel har en stor og varm pose nedi:) Likevel er det viktig å velge en dunpose på citybagen da, den rommer mindre plass kontra en pose som voksi classic som rommer mye.
City cross er litt over 11,5 kg med bag og 12,5 med sittedelen:) Litt forskjell fra mondial/edge som er oppunder 20 kg, med unntak av Uniq understellet.
Hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke vært i tvil om city cross, ut i fra at du ikke kan løfte så tungt. Men så klart mange råd å motta, så du må selv finne ut hva du vil prioritere i vognvalget ditt:)
 
Vi har simo kombi, og vet bare at den veier rundt 20kg uten barn i, stabile vogner er jo ofte litt tunge også, da di ikke sakl velte hvis et søsken osv henger på kanten..

Jeg syns vogna vår var drit tung i starten, men nå gå det som en lek å løfte den inn og ut av bilden.. Vi kjøpte bil som hadde giga bagasjerom fordi jeg ville ha den vogna! hehe, men til sommeren vil jeg kjøpe en vogn til tenker jeg, må bare få spart opp litt penger først.. Vil ha en som er lettere og enklere å bruke som byvogn :)
 
Ingen tvil for min del... Har city cross og er kjempefornøyd. Den er nok noe av det letteste i vekt (12 kg tror jeg, totalt for understell og sportsdel) og mest anvennelige du får tak i, etter min mening. Har et novemberbarn fra før og begynte å bruke sportsvogna da han var fem mnd, for da ville han sitte opp og se. Er sant som de sier her at det ikke er mulighet for sittestilling i bagdelen på denne modellen. Med en voksipose eller annen vinterpose så går det helt fint å bruke den på vinteren. Må jo uansett gjøre det vinteren etter også... Skulle jeg kjøpt vogn igjen, så hadde det blitt city cross ;)
 
Spørs om jeg ikke bare skal legge ut den gamle vognen for salg og bestille en City Cross. Er jo vekten som er det viktigste for meg. Har mer en nok av plass i bilen til mannen så får han heller låne min (har en to seters sportsbil:) når jeg skal noe.
 
Min erfaring er at vi ikke kommer til å bruke baggen mer enn 6 mnd, så jeg tenker at city crossen gjør nytten sin til denne babyen også :) uansett er det liksom 2 cm kortere enn de andre emmaljungavognene eller noe, så jeg tenker at dette ordner seg om vi så vil bruke baggen frem til april :p
 

Er det noen som har erfaring med Quadrolift-bagen til Emmaljunga? Det går jo eventuelt an å kjøpe den istedet for citybag, hvis bagdelen er større i Quadroliften :) Om man er bekymret for at det skal bli trangt. Har ingen erfaring, bare en tanke!
 
Back
Topp