Vogn til ny baby og en på 18 mnd

Mowgli's mamma

Flørter med forumet
Desemberglede 2015
Hei!

Erfaringer ønskes! :)

Lillegutt ble nylig 1 år og vi venter lillebror i slutten av mai. Har hatt Emmaljunga og vært fornøyd.

Nå er jeg superusikker. Ser for meg at det blir så tungvint med en søskenvogn, de er så store. Så nå vurderer jeg alt. Den vi har er jo i bhg som sovevogn og vi tar den med hjem om vi trenger den.
Jeg vil tro at jeg blir en del alene med de, far må nok jobbe en del, og jeg vil jo ikke føle meg tvunget til å være hjemme pga at det er så tungvint å gå ut.. Tipper eldste er i bhg fra 9 - 15, og at jeg henter han tidlig inni mellom og at vi har fri når vi skal på tur. Vi har jo ergobaby som kan brukes også.

Synes det er vanskelig å se for meg det nye - nye livet vårt som familie på 4. Med først gikk jeg en del tur og vil det nå også. Vi var på cafe og dro på besøk.

Hvordan ble hverdagen for dere med 2 barn relativt tett i alder?

Var 20 måneder mellom mine og eldsta begynte ikke i barnehage før 10 måneder etter lillebror var født, så var hjemme med de begge på den tiden.
Vi hadde ikke plass til søskenvogn og heller ikke ønske om å skaffe oss det heller, i tillegg ville ikke eldsta bruke vogn etter hu var rundt 19-20 måneder.
Har vært mye ute med de to alene, og da har jeg brukt bæretøy(sele, sjal, MeiTai etc) når vi skal mye fram og tilbake, har det travelt eller hun har blitt for sliten til å gå.
Også gjort det motsatt. Har bært lillebror ofte når vi er ute og noen ganger hatt eldsta i vogna om det var krise eller bare droppa vogna helt. :)

Vi har 2 gutter som er 18.5 mnd mellom og valgte å kjøpe søskenvogn spesielt siden storebror ikke gikk helt stødig ennå når lillebror ble født i sommer. Vi har emmaljunga i bhg som sove vogn til eldste og Bugaboo søskenvogn hjemme til når vi skal ut alle 4. Nå går storebror så ikke så ofte han vil være i vognen annet enn når han skal ha luren sin i helgene og når jeg tar han fri fra bhg evt når han er syk. Lillebror har derimot ikke likt vognen så brukt bæresele en del. De gangene jeg har brukt vogn og han har sovet hadde det nok holdt med små brett. Men veldig greit med søskenvogn hjemme slik jeg slipper å dra vognen i bhg frem og tilbake hver helg og evt de gangene jeg tar han fri i ukedagene. Ofte bestemmer jeg meg ikke for det før samme morgen så kjedelig å evt måtte dra og hente vognen siden han ikke sover i sengen på dagtid. Men det er min erfaring:-)

Ingen erfaring med tette barn selv.

Men jeg ville hatt en vanlig vogn til å trille baby i mens eldste var i barnehagen. Og for å bruke som sovevogn, synes søskenvogner blir så fort små. Skulle jeg hatt søskenvogn ville jeg hatt i tillegg til vanlig vogn. Tungt å kjøre rundt med søskenvogn i permisjon mens eldste er i bhg.

Så går det an å bytte på å ha baby i bagvogn og eldste går/bæresele/søskensete , eller eldste i vogn (ta med fra bhg) og baby i bæresele.

Eller søskenvogn i tillegg, da ville jeg valgt en som går an å bruke som søskenvogn til eldste er ganske stor. Dersom det blir nødvendig. Vet ikke hvor lange avstander dere må gå.

Vedlegg

• ImageUploadedByBV Forum1483047224.054835.jpg
    ImageUploadedByBV Forum1483047224.054835.jpg
    67,1 KB · Visninger: 14
Vi fikk lillebror da jenta vår var 17 måneder gammel. Jeg bestemte meg for å ikke kjøpe søskenvogn fordi jeg så ikke behovet.

Hun er i barnehagen om dagen fra ca 08-15 og hvis jeg skal trille så gjør jeg det på dagtid med lillebror. Drar vi i butikken sitter han i bilstol og hun evt. i vogna eller går ved siden av. Er sjelden vi drar noen sted der det trengs vogn for henne.

Eneste er i helgene hvis jeg vil komme meg ut at det ennå er litt klønete og få til med lille på 3 mnd og henne på 20 mnd. Men har også ergobaby og stokke trailz så det er lett å bytte fra liggedel til sportsdel sånn at hun kan sitte der og han i sela. Skal prøve på det nå til helga. :)

Hun har sovevogn i barnehagen og hvis vi vet at vi skal noen plasser der hun behøver vogna til soving så tar vi den med. Ellers klarte hun faktisk å sove fint i bagdelen på trailz-vogna selv om bena stakk utenfor. [emoji14]

Er 20 mnd i mellom her og vi har kjøpt ståbrett med setet til eldste. Stor stas. Har ei vanlig paraplytrille også til byturer ol. Eldste sluttet å bruke vogn på turen i sommer så da var detline greit å gjøre det slik.

Jeg har jo ingen personlig erfaring ennå, men her blir det 18 mnd mellom når lillebror kommer i april! Vi har valgt å kjøpe søskenvognen bugaboo donkey for å kunne gå i butikken og andre aktiviteter når vi vil! Donkey'en kan gjøres om til enkeltvogn med en liten kurv ved siden og lett slås ut igjen til begge. Bagen er en del smalere enn vanlige bager, men lengre enn bagen til vår emmaljunga Edge duo! Den føles også mye lettere å trille enn emmaljungaen :) Regner med å bruke den daglig til og fra barnehagen siden den 5 min lange turen ofte blir i lengste laget for en sliten barnehagegutt :)

Jeg har 20 mnd mellom mine og valgte å ikke kjøpe søskenvogn. Vi hadde 1,5 km til barnehagen, så i starten bar jeg yngste i bæretøy og hadde eldste i vogna. Men utpå vinteren så klarte jeg ikke bære på magen og trille vogn (jeg hadde vondt i bekkenet i noen år etter fødsel), og følte meg ikke trygg på å bære babyen på ryggen i vintervær, så da bytta jeg og bar eldste på ryggen og hadde minsten i vogna. Det gikk jo helt greit, men jeg savna søskenvogn om jeg skulle ha begge hjemme, og skulle ut på tur. Jeg liker å bære, men synes det er hyggeligst om jeg ikke MÅ. Så jeg ville nok vurdert søskenvogn om jeg skulle hatt to tette til. Og da kanskje søskenvogn som kan brukes som enkeltvogn med enkle grep.

Søskenbrett fungerte ikke her før yngste var rundt året, eldste ville bare hoppe av, gå selv og undersøke ting, så da tok plutselig turen til barnehagen nesten en time ;)

Da begge startet i barnehage og vi måtte ha med mer stæsj, så vi kjøpte sykkelvogn som også kunne brukes som vogn.

Back
Topp