Vogn som er god på grus/skogsbilvei

Kakemonsterinnen

Forelsket i forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Dette er første barn og jeg har aldri brukt noe tid på å sette meg inn i dette med hva man må ha til barn. Før nå.

Noen tanker vi har gjort oss:
  • Vi ønsker en vogn som er god til å brukes i lysløyper/skogsbilvei og på snø, i tillegg til at den naturligvis skal funke til det åpenbare som by/butikk osv.
  • Vi tror vi ønsker en med fire hjul, uten at det er noe vi har bestemt oss helt for.
  • Sittedelen må kunne snus.
  • Det er også veldig fint om den ikke er megasvær, da vi ikke har en monstrøs bil (Volvo XC 40).
  • Den behøver ikke være supertung, men egenskapene på skogsbilvei trumfer vekt.
  • Hvis mulig ønsker vi ikke for lav vogn. Synes en del har bagdelen såpass lavt at man må bøye seg ekstra for å legge barnet i baggen.
Pris er ikke et kriterium.

Har noen tips til en vogn dere har vært fornøyd med? Fint om det er en fremdeles kan kjøpes :)

Last edited:
Dette er første barn og jeg har aldri brukt noe tid på å sette meg inn i dette med hva man må ha til barn. Før nå.

Noen tanker vi har gjort oss:
  • Vi ønsker en vogn som er god til å brukes i lysløyper/skogsbilvei og på snø, i tillegg til at den naturligvis skal funke til det åpenbare som by/butikk osv.
  • Vi tror vi ønsker en med fire hjul, uten at det er noe vi har bestemt oss helt for.
  • Sittedelen må kunne snus.
  • Det er også veldig fint om den ikke er megasvær, da vi ikke har en monstrøs bil (Volvo XC 40).
  • Den behøver ikke være supertung, men egenskapene på skogsbilvei trumfer vekt.
  • Hvis mulig ønsker vi ikke for lav vogn. Synes en del har bagdelen såpass lavt at man må bøye seg ekstra for å legge barnet i baggen.
Pris er ikke et kriterium.

Har noen tips til en vogn dere har vært fornøyd med? Fint om det er en fremdeles kan kjøpes :)

Hei :happy::happy: du kan dessverre ikke få kjøpt den ny i butikk, men mange selger kjempe fint brukt (tilogmed noen som ligger i kassen enda) på finn.

Jeg anbefaler stokke trailz :love7:love7

Sniker fra februar. Thule urban glide er helt overlegen på grus/skogsbilvei, men denne har 3 hjul og kun forovervendt sittedel. De store hjulene er avgjørende for god fremkommelighet. Ellers har jeg prøvd Emmaljunga city cross. Denne hadde også veldig gode gode egenskaper. Ganske mye gynging i understellet, som fungerte overraskende bra i ulendt terreng. Ikke spesielt tung heller. Kan anbefale begge, men min personlige favoritt er nok Thule. Vi solgte city crossen til fordel for Thule Urban glide, som også benyttes i bhg. City cross er ute av sortiment, men du får de til ganske bra pris på bruktmarkedet.

Har også en emmaljunga nxt90. Denne er grei på grus, men krise i mer ulendt terreng. Alt for stiv og tung etter min oppfatning. City cross og urban glide knuser nxt90 på fremkommelighet og komfort! På snø opplever jeg også at det kladder mye på hjulene til nxt90, noe som blir veldig tungt i lengden. Thule skjærer gjennom!

Sniker

jeg anbefaler TFK Mono med lufthjul. Da får du en skikkelig god terrengvogn, med vendbar sittedel.

Ellers er det alltid vanskelig å finne en vogn som oppfyller alle kriteriene, synes jeg, så finne ut hva som er viktigst. Jeg tenker dere på sikt vil komme til å skaffe større bil (bare min erfaring etter å ha prøvd sommerferie med barn og liten bil) så ville ikke valgt vogn etter bagasjerommet på bilen :D alternativt kan man ha en liten reisevogn i bilen om man farter mye.
Jeg har emmaljunga nxt90F outdoor og synes dessverre den er veldig stiv og dårlig på terreng, i tillegg til blytung. Støtter erfaringene over fra Thule urban glide som er det beste jeg har kjørt i terreng. Men synes vogna kommer veldig til kort i perioden 6-18 mnd, hvor jeg absolutt liker å ha barnet vendt mot meg.
Et annet tips er at du bør like sittedelen best. En del babyer, feks den lille jeg har nå, hater vogn. Vi har knapt nok brukt bagen :hilarious: bytta til sittedel da hun var 3,5 mnd for å kunne komme oss bittelitt ut. Nå er hun snart 5 mnd og sittedel godtas i stor grad :) storebroren vokste ut av bagen da han var rundt 4 mnd, ikke fordi bagen var liten, men fordi han var veldig stor for alderen. Så - sittedelen brukes lengst og er viktigst at du trives godt med :)

Men ikke for det, vognpreferanser er veldig ulike, så andre kan elske de vognene jeg ikke er så glad i :hilarious:

Sniker

Jeg tenker dere på sikt vil komme til å skaffe større bil (bare min erfaring etter å ha prøvd sommerferie med barn og liten bil) så ville ikke valgt vogn etter bagasjerommet på bilen :D

Helt uaktuelt med ny og større bil, da denne er helt ny. En Volvo XC40 er ingen liten bil. Den er bare ikke monstrøs. Har aldri skjønt meg på de som kjøper større og dermed dyrere bil bare fordi de skal ha den på ferie et par ganger i året. Det er tross alt flest hverdager.. Så vi får heller velge vogn som passer til bilen gitt.

Helt uaktuelt med ny og større bil, da denne er helt ny. En Volvo XC40 er ingen liten bil. Den er bare ikke monstrøs. Har aldri skjønt meg på de som kjøper større og dermed dyrere bil bare fordi de skal ha den på ferie et par ganger i året. Det er tross alt flest hverdager.. Så vi får heller velge vogn som passer til bilen gitt.

. Jeg vet ikke hvor stor denne bilen er altså. Vi kjøpte en brukt, ikke så dyr og stor bil da vi skulle gå fra 1 til 2 barn :p men har 2 meter lang mann og med bakovervendte seter som helst skal være i bilen 4-6 år hadde vi ikke sjans i den lille bilen vi hadde. Men den var altså bitteliten, typ ikke stasjonsvogn.

Edit: Og jeg veit ingenting om Volvo men googla den bilen din nå - tror ikke du får noe problemer med plass der altså selv om det ikke er varebil liksom :D de fleste vogner vil passe bra der tenker jeg. Eneste vognene som er virkelig gigantiske sammenlagt i mine øyne er Emmaljunga mondial og Edge duo, så ville prøvd de i bilen. Fikk bare inntrykk av at du hadde en bil med bittelite bagasjerom.

Eg tror jeg går for bugaboo Fox. Da dette er en ittepå klatt med søsken på 6 og 9 år har jeg flere kriterier. Må komme frem mange rare plasser med vognen, og tar liten plass i bil, og storesøsken må kunne trille :-)
Vurderte også emmaljunga nxt90.

Eg tror jeg går for bugaboo Fox. Da dette er en ittepå klatt med søsken på 6 og 9 år har jeg flere kriterier. Må komme frem mange rare plasser med vognen, og tar liten plass i bil, og storesøsken må kunne trille :)
Vurderte også emmaljunga nxt90.
Vi var og tittet på vogn i dag på Barnas Hus og det blir Emmaljunga NTX90 F. Det avgjørende her er terrengegenskapene og at bagdelen kommer høyere opp. Dessuten er den faktisk sammenslått og med hjulene av mindre enn Bugaboo.

Vi var og tittet på vogn i dag på Barnas Hus og det blir Emmaljunga NTX90 F. Det avgjørende her er terrengegenskapene og at bagdelen kommer høyere opp. Dessuten er den faktisk sammenslått og med hjulene av mindre enn Bugaboo.

Bugaboo Fox er nokk minst sammenslått. Vi fikk se disse vognene ved siden av hverandre sammenslått. Måtte sammenligne disse. De sa også at det er den minste vognen sammenslått både på barnashus og på babyshopp.

Men samme det, jeg syns begge vognene er kjempe kjekke :-) jeg kjøpte vogn for 9 år siden, å den var jammen meg stor og tung i forhold til vognene nå :-)

:happy::happy::happy:Ser mange skriver Emaljunga NTX90 - bare tipse om at rudo.no har salg på disse:happy:

:happy::happy::happy:Ser mange skriver Emaljunga NTX90 - bare tipse om at rudo.no har salg på disse:happy:
Det kommer en 2022 modell no i august/sept derfor er det salg på disse. Den nye kommer med en del oppgraderinger som blant annet letter vogn, ryggen på sportsdelen er lenger, bedre demping.

Vedlegg

• BB2C3CC9-1B6E-4921-BC88-511BCD16625C.png
    BB2C3CC9-1B6E-4921-BC88-511BCD16625C.png
    778,2 KB · Visninger: 30

vet du om nxt90 har vanntett stoff? Det hadde de ikke før,og ble årsaken til at vi ikke valgte emmaljunga forrige gang og blir i så fall et STORT minus for vår del :(

Back
Topp