Vogge på stua

Smil90

Elsker forumet
Augustlykke 2015
Hei.
Jeg har alltid sett for meg at den gangen jeg får baby skal jeg en vogge på stuen, fordi jeg ser at de fleste har det og har tenkt at dette må vere veldig praktisk.
Men så er det slik at jeg snakket med mamma om dette og hun sa at om hun var meg ville hun ikke hatt det, dette er fordi at soverommet vårt er rett vedsiden av stuen og hun sa at det kunne være greit å la babyen få venne seg til å sove der inne hele tiden. Dette kunne være praktisk for eksempel når babyen skal sove å vi har besøk for da blir den ikke forstyrret.

Men jeg tenker at det kan vere praktisk å ha voggen her litt fordi at når jeg er på kjøkken og stuen har jeg babyen i øyekroken både når den sover og når den ligger våken og slapper av.
Har også tenkt litt på å ha et babynest som jeg kan ha liggende i sofan og så et leketeppe på gulvet når babyen blir stor nok til. Babyeteppe blir jo kun til når den er våken.

Hvilket erfaringer har dere?
Anbefaler dere vogge på stua eller ikke? Hvilke andre løysninger kan en bruke?

Jeg syns det er allright å la han sove i stua mens jeg driver med husarbeid for da venner han seg til å sove i støy.

Jeg hadde han sovende i vuggen i stuen:) Likte å ha han sammen med meg og samtidig venne han til å sove i lys og lyd om dagen.

Vugge i stuen uten tvil. De trenger å lære seg å sove selv med lyder og det kan være greit å skille mellom natt og dag soving.

Vi hadde ikke plass på soverommet, så her sov hun i kurv på stua både om dagen og om natten.
Når de er små så sover de godt over alt, så det med å venne dem til å sove et spesielt sted har jeg ikke noe tro på.
Det beste er egentlig å venne dem til å sove hvor som helst. Veldig greit når man er på ferie eller borte på besøk.

Kjøp vogge hvis du vil:) Eller kurv. Det er også praktisk med babynest i sofaen.

Man kan uansett ikke planlegge alt, plutselig får man en baby som bare vil sove ved puppen.
Så kjøp det du synes er fint, så får du heller selge det igjen hvis du ikke får bruk for det.

Ingen av mine har sovet i stua annet enn de første to ukene ca. Vi har hatt rutiner på at de sov ute i vogna/ inne i senga på soverommet fra de er ganske så små. Syns de skal ha frisk luft når de søv, samt få fred (ikke nødvendigvis stillest mulig- er jo bråk ute) Så her er det ikke praktisk med vugge av den grunn- selv om det er veldig kos med ei.

Vi har ikke hat vugge til de 2 første.. Brukte bare bagdelen på vogna i starten :) denne gangen har vi kjøpt en brukt av bekjente.. Har 2 etasjer og soverom i 2. Så tenker da er d greit :) Gleder oss til å ta den i bruk...

hadde vogge i stua til første. vogga ble ikke brukt så mye til soving, da hun sov ute i vogn (eller på soverommet når hun ble større). men syns det var greit å kunne legge baby i vogga når man holdt på i kjøkkenet eller gjorde ett eller annet.
kommer til å ta vogga i stua nå når nr to kommer og, men er jo ikke sikkert den blir brukt så mye denne gangen heller, men det vil vise seg. synes uansett den er grei å ha for å legge baby i når man trenger ledige hender et øyeblikk eller tre :)

Jeg har vugge på stua, men den er mer til pynt enn bruk. Her vil hun heller sove i nestet i sofaen, og det foretrekker jeg også at hun gjør. Da her jeg henne tilgjengelig ved siden av meg hele tiden.

Jeg legger henne ikke inn på soverommet på dagtid da jeg vil at hun skal forbinde soverommet med natt, og hun sover seg gjennom tv, musikk og tre må hunder som bjeffer og leker :)

Takk for mange gode svar :)
Etter å ha lest deres erfaringer tror jeg at jeg har ombestemt meg og går for vogge.
Nå gjelder det bare å finne den rette :)

Har egentlig hele tiden ønsket meg en slik og har egentlig spurt en om han kan lage en slik den gangen jeg får baby.
Men begynner å lure på om denne kanskje kan bli litt stor for stua.

Vedlegg

• fdsss.jpg
    fdsss.jpg
    5,5 KB · Visninger: 53
Her i huset så sovner han ikke uten pupp eller å bli løftet, for så å bli lagt i babynest i sofaen på dagen, skulle ønske han sov selv, men det kan jeg se lenge etter tror jeg :p

Babynest i vogge i stua eller i sofaen i starten. Nå ruller hun, så da er ikke sofaen trygg lenger ;) Vi bruker den både til soving og hvis hun bare trenger å slappe av litt. På gulvet styrer hun veldig

Skal ha vugge på stuen. Viktig å skille mellom dag og nattsoving. Du får også et barn som har lettere for å sovne overalt ved å variere steder å sove.

Vi hadde lekegrind på stua som hu sov i på dagtid. Vi hadde også soverom innafor stua, men syns det er greit å venne babyen til å sove selv om det er lyder rundt :) Når hu ble eldre sov hu jo stort sett i vogna ute på dagtid.

Vi har stokke seng og den er det hjul på:) genialt når hun var baby, trillet den bare inn og ut av stua:)

Frøkna mi sove ute i vogn på verandaen fra hun var 4 uker i den lengste luren. De små korte lurene hadde hun inne i vugga eller på sofaen.

Jeg syns det er allright å la han sove i stua mens jeg driver med husarbeid for da venner han seg til å sove i støy.
Enig i denne. Cluet er å la dem sove litt over alt, så de ikke blir helt avhengige av å sove feks kun i senga si, og man ikke kan dra noen plasser uten en overtrøtt baby som ikke klarer å sovne.

Vi har kurv på stua. I utgangspunktet tenkt ho skulle sove i denne på natta på soverommet vårt... Men sover enda i babynest ved siden av meg ;)

Har hatt en baby som stort sett har sovet på meg så kurva er ikke mye brukt.... Sover også en del ute i vogna for da sover hun lengre enn inne i kurva. Da sover ho bare 30-60 minutter....

Vi har kurv på stua. I utgangspunktet tenkt ho skulle sove i denne på natta på soverommet vårt... Men sover enda i babynest ved siden av meg ;)

Har hatt en baby som stort sett har sovet på meg så kurva er ikke mye brukt.... Sover også en del ute i vogna for da sover hun lengre enn inne i kurva. Da sover ho bare 30-60 minutter....
vår sover stort sett bare 30minutter på dagtid uansett hvor

Back
Topp