Vlaneilas dagbok

Vlaneila

Blir kjent med forumet
Jeg tenkte jeg skulle opprette en liten dagbok her jeg også, for å ha et sted å putte tankene mine. :) Jeg har en annen blogg også, men her føler jeg meg litt friere siden jeg er anonym.

Om noen av dere etter hvert har lyst til å følge med på den andre bloggen min er det bare å sende meg en PM så skal jeg lage bruker og passord til deg. Du kan godt sende meg hvilket brukernavn du foretrekker også. :)

Jeg har allerede skrevet noen tanker gjennom graviditeten som jeg ikke har "gjort av" noe sted. Så jeg limer de inn her.

Skrevet 2.juni 2010

Så var jeg gravid igjen da! Det har endelig gått opp for meg at det har skjedd igjen. Selv om det ikke var noen overraskelse denne gangen måtte det gå et døgn før jeg trodde på det. Den lillte jenta vår skal bli storesøster! Og jeg skal bli tobarnsmor! Det blir rart, det! Sist var det litt sjokk og redsler. Men denne gangen bare gleder meg meg. Med unntak av å få gigantisk mage da. Jeg gruer meg ganske mye til å dra helt inn til jobben med kollektivtrafikken hver dag. Jeg har ca halvannen time reisetid til jobben. Mest tog, og noe buss.

Stå og holde seg fast og prøve å holde balansen. For det er ofte fullt, og forrige gang jeg var gravid opplevde jeg ikke at noen reiste seg for å gi meg plass. Jeg husker da jeg var 8-9 måneder på vei så fikk jeg til og med kjeft av konduktøren fordi jeg satt på sete for eldre og uføre, og måtte love å reise meg hvis det var noen som trengte plassen min!

Opprinnelig hadde vi planer om å begynne med å prøve å få barn litt før. Men jeg vaksinerte meg for både svineinfluensa og røde hunder rundt juletider og etter den siste vaksina måtte vi vente tre måneder før vi kunne begynne å prøve.

Svigerinna mi hadde annonsert noen måneder før at hun også var gravid, så vi var litt "pliktige" til å arve bort babytøyet til henne siden mye av det jeg hadde var ting som var gått i arv fra resten av familien. Jeg beholdt noen ytterst få ting. Bæresele (som vi hadde flere av), ammepute (hadde to), en vippestol (hadde også to av) og en bilstol. Dette var ting jeg visste jeg sannsynligvis ville få bruk for før svigerinnas baby var vokst fra det. Alt annet gav vi videre. Det ble en del spørsmål om hvor vippestolen og bilstolen var, og flere spurte om det var jeg som hadde de om svigerinna kunne få de av meg. Jeg prøvde å bortforklare litt og være litt vag. Jeg måtte jo få lov til å beholde noe! Jeg gjorde nok rett i å beholde de, for ifølge terminene blir min baby ca 5 mnd yngre enn hennes.

Det gikk ganske fort denne gangen også. 3 mnd etter pilleslutt, men kun ca 1 mnd siden vi begynte å prøve (brukte annen prevensjon så lenge). Sist var det også 3 mnd etter pilleslutt. Men da prøvde vi liksom ikke. Men denne gangen regnet jeg ut når ting burde gjøres. :) Den første måneden brukte jeg vel opp 3 tester fordi jeg var så utålmodig. Men da den andre måneden kom skjønte jeg jo at det bare var tull å teste så ofte. Men da jeg var 4 dager over tiden kjøpte jeg meg en test på vei til jobben. Jeg hadde mine mistanker, men turde ikke helt å håpe. Det tegnet som gjorde meg mest sikker var at nesa mi var blitt tykkere igjen, slik den var sist (noe jeg så på bilder i ettertid).

Så jeg fikk den lykkelige nyheten sittende på do på jobben. Jeg hadde ikke med meg mobiltelefonen inn, så jeg fikk ikke tatt bilde av testen. Men med en gang jeg gikk tilbake til plassen min sendte jeg en melding til mannen min som lød "Positivt!". Etter en liten stund ringte han tilbake og gratulerte oss. :) Da hadde det enda ikke helt gått opp for meg. Men vi ble enige om å feire. Lenge siden vi har vært ute på restaurant nå! Jeg ville gjerne fortelle det til den ene søsteren min også. Hun er litt over 2 år eldre enn meg, og vi har vært nære venner omtrent hele livet. Jeg trenger en som jeg kan prate med (i tillegg til mannen min) om positive og negative ting mens det er hemmelig. Og da falt valget på søsteren min, som sist.

Jo, så var det termin da. Ifølge en kalkulator på nettet er terminen min 4.februar 2011 (ble rettet til 3.februar etter første legebesøk). Det vil si at jeg sannsynligvis rekker å få de barna jeg har planlagt før jeg er 30. Ikke verst. Fyller år i slutten av februar.

Gleder meg til å ta fatt på barnerommet etter hvert. Men jeg vil ikke pusse det opp før vi vet om det blir gutt eller jente. Jaja, så er jeg litt gammeldags som tenker sånn da. Det kommer uansett ikke til å bli et ekstremt jentete eller guttete rom. Bare greit å ha en pekepinn for hva man skal gå etter. Lurer litt på hvordan vi skal bli kvitt den gamle tapeten. Den må bort fordi den er så veldig skrukkete og rar. Planen er å fjerne den og male under.

Så var det navn da. Jeg har ganske mange forslag. Men det er kun et fåtall som blir godkjent av manne min. Heldigvis har vi fortsatt god tid på å bestemme oss.

Dette husker jeg ikke når jeg skrev:

Av og til er det helt greit, men av og til skulle jeg ønske jeg kunne fortalt det til de på jobben. Jeg er så utrolig sliten om dagen. Sovner nesten på jobben. Innimellom ganske svimmel. Og alle lukter er hundredoblet. Jeg orker ikke være med til kantina når det stinker mat der. Har tatt poselunsj noen dager (dvs pose m/baguett i som man kan ta med seg).

Det eneste jeg hadde lsyt på i dag var en sånn panini med pesto og mozarella som jeg hadde sett på narvesen på togstasjonen dagen før. Så jeg tok bussen dit, kjøpte den, og bussen tilbake. Og den smakte ikke noe godt i det hele tatt. Jeg fortalte ingen hvor jeg gikk, det ville nok bare virket rart. Jeg fikk mange lunsjinvitasjoner etter hvert (sitter jo i åpent kontorlandskap). Men sa bare at jeg ville vente litt.

Da klokka nærmet seg ett orket jeg ikke være på jobben mer, og begynte hjemturen. Sitter nå på toget og skriver "manuelt" i ei kladdebok fra jobben. Nå tror jeg at jeg skal sove. Må sette på telefonen til å ringe så jeg kommer meg av toget...

---------

Etter hvert ble jeg så dårlig (kvalm i tillegg til å være så sliten) at jeg ble 50% sykemeldt. Og da måtte jeg fortelle det på jobben. Jeg sendte en mail til alle på avdelingen min så jeg slapp å fortelle det ansikt til ansikt. Det var veldig behagelig at de nå visste hvorfor jeg oppførte meg som jeg gjorde.

Så slapp jeg nyheten i bloggen min (blir kun lest av familie og venner).

Skrevet 5.juli 2010

Da er tiden inne for å slippe den store nyheten... Jenta vår skal få en søster eller bror! Det er egentlig litt tidlig å fortelle det (10 uker på vei i morgen). Men nå har vi begynt å forsnakke oss litt så folk har fått vite det. Jeg er også 50% sykemeldt nå fordi jeg er så kvalm og ikke i form. Derfor fortalte jeg det til de på jobben. Sitter i åpent kontorlandskap, så folk legger merke til om jeg er borte.

Det har vært ganske annerledes denne gangen. Forrige gang var jeg ikke sykemeldt en eneste dag før permisjonen begynte. Men nå har jeg jo barn fra før av, og da får man jo aldri slappet helt 100% av. Og å stå opp midt på natta på grunn av barnegråt hjelper ikke akkurat på kvalmen. Men mannen min har vært veldig snill og tatt seg av det meste etter at jeg ble så syk. I tillegg har jeg lengre vei til jobb, og har hatt en stressende periode på jobben. Etter et 3-dagerskurs brøt jeg nesten litt sammen og klarte ikke dra på jobb på en uke. Jobbet kun litt hjemmefra. Hovedproblemene er reiseveien og spisingen. Halvannen time reisevei når du er skikkelig kvalm er grusomt. Og når du ikke har lyst på noe som helst å spise er ikke stinkende kantinemat det letteste å få ned. Det lukter så mat i kantina at jeg ikke orker å nærme meg den rundt lunchtider. Jeg har også vært utrolig sliten de siste ukene. Husker absolutt ikke at det var sånn sist. Ingen energi til overs. Det har kanskje en sammenheng med at jeg har gått ned ca 5 kg de siste tre ukene. Høres kanskje ikke så mye ut, men for meg er det mye.

Heldigvis går det bedre med meg nå. Men jeg klarer fortsatt ikke å spise ordentlig. Det går mye i frukt. Middagen er det vanskeligste. Jeg er så utrolig var for lukter og smaker så ingen ting er godt. Det verste er lukta i huset etter middagen. Så nå bruker vi alltid vifte, og holder kjøkkendørene stengt når det lages middag. Så nå håper jeg bare at jeg skal bli enda bedre så jeg får utnyttet ferien (starter 19.juli) så mye som mulig.

Åh, jeg har skikkelig søvnproblemer om dagene! Jeg er ekstremt trøtt, men får ikke sove likevel. Er så rar i kroppen, har mye hodepine, ofte litt kveldskvalme, og ligger og tenker på alt for mye rart når jeg skal legge meg. I går gikk jeg en tur midt på natta, og det hjalp noe.

I morgen skal jeg på kontroll hos legen. Kanskje jeg får høre hjertelyden? Håper det! Forrige gang jeg var der var det så tidlig i svangerskapet at det eneste vi gjorde var å ta en blodprøve. Ved forrige svangerskap ble jeg veid ved hver kontroll, det ble jeg heller ikke nå. Lurer på om det er vanlig.

Babyens hjerterytme var fin! :) Deilig å endelig høre at det er noe liv der inne! Og ikke bare disse ubehagelige symptomene. Mitt blodtrykk var en anelse lavt. Og blodprosenten hadde sunket en del siden sist. Sannsynligvis derfor jeg er så sliten, svimmel og har hodepine og slikt. I tillegg tok jeg masse blodprøver.. skrekk og gru.

Jippi! I dag er jeg 12 uker på vei! Formen er veldig mye bedre også. I hvert fall kvalmen. Er fortsatt ganske sliten, men knasker jerntabletter og håper det blir bedre. :)

Back
Topp