Vits med tidlig ultralyd uke 9?

sukkerklumpen

Flørter med forumet
Hei :) Var hos legen før i dag, og i forbindelse med det snakket vi litt om ultralyd. Jeg har et normalt svangerskap hittil og det er ingenting som skal tilsi at det skal være noe annet enda. Er i dag 8+3. Men legen sa at hun ikke ville anbefalle å ta tidlig ultralyd i uke 9, men vente til etter uke 12! For hun mente jeg bare lurte meg selv. Har bestilt en time for ultralyd når jeg er 9+5 fra før av. Og jeg har ikke mange symptomer hittil i svangerskapet (ingen kvalme), og føler litt på det. Men så lenge det ikke er indikasjon på annet, så skal jo alt være ok. Men tilbake til spørsmålet, er det vits å reise på ultralyd i uke 9? Eller bør man vente til uke 12? Og hva ser man eventuelt i uke 9? Er det innvendig eller utvendig? Jeg har lyst på ultralyd fordi jeg vil bekrefte at det er aktivitet der inne og se det selv. Så må jeg fortelle det til noen kollegaer når jeg er i uke 10, og ville være sikker på at alt er ok.

Last edited:
For min del, så var det veldig betryggende å se den klumpen og mest av alt se at hjertet slo!
Så jeg tror "om det er vits" er helt opp til deg :)
Vi var på ultralyd i uke 8 og angrer ikke på det. Vi får litt ekstra ultralyd fordi vi har vært under behandling for barnløshet :/

Men her er det ikke tvil på om jeg er gravid eller ikke. Jeg får vist alle symptomene det går an å få, og det fikk jeg rett etter at egget festet seg :P Heldige meg! xsmile8

Jeg var på ul 8+6 og angrer absolutt ikke på det. For meg var det en stor trygghet å få se hjertet slå, og jeg så en liten en med både armer og ben:) Det har ført til at jeg har vært langt roligere siste uka, og har troen på at dette skal gå bra (mistet tre ganger tidligere).

Ettersom du kjenner litt på usikkerhet bla med tanke på manglende symptomer, så vil det kanskje være en fordel å ta ul i uke 9:)

Samtidig har jeg også vært på ul i uke 12 da jeg gikk gravid med sønnen. Da var jeg på organrettet ul hos en spesialist, og fikk veldig mye informasjon om alt fra hjertet til blære og kjønn. Jeg følte at den ul "ga" meg mye mer enn oul i uke 18, så jeg tror også det kommer an på hvem du er hos når du får gjennomført ul:)

Takk for svar :) Skal være lykkelig så lenge jeg er i god form. Men man tenker litt ekstra på det når man leser at visst man har morgenkvalme så reduseres risikoen for abort med opptil 80 %! Vil tro at legen mener at om ting er ok i uke 9, så betyr det ikke at man nødvendigvis kan senke skuldrene og ta det for gitt at alt går fint. Men det må man jo være inneforstått med. Var det utvendig eller innvendig ultralyd dere tok? Og hvordan er innvendig ultralyd? :)

Takk for svar :) Skal være lykkelig så lenge jeg er i god form. Men man tenker litt ekstra på det når man leser at visst man har morgenkvalme så reduseres risikoen for abort med opptil 80 %! Vil tro at legen mener at om ting er ok i uke 9, så betyr det ikke at man nødvendigvis kan senke skuldrene og ta det for gitt at alt går fint. Men det må man jo være inneforstått med. Var det utvendig eller innvendig ultralyd dere tok? Og hvordan er innvendig ultralyd? :)
Kan nok være det han mener, men allikevel, jeg skjønner deg :) i første svangerskap hadde jeg TUL i uke 6 pga blødning og fikk se hjertet. Bestilte også i uke 13 bare for å være helt sikker. Det var deilig. Denne gangen skal jeg i uke 11. Fordi jeg er nysgjerrig og vil vite at alt er bra. Etter dette regner jeg med at man merker om det skjer noe i hvert fall. Får jo jevnlig høre hjertet hos jordmor i ukene etter! Men har man råd og mulighet er det fint med 2 TUL, en for å se hjertet, og en etter uke 12 bare for å puste ut :D

Skal på TUL på torsdag, da er jeg 11+2. Hadde jeg vært veldig bekymret hadde jeg nok gått tidligere. Vi tar det nå fordi jeg vil sjekke om det er liv der før vi sier det til familien. Familien kommer til å vite om vi mister også, altså. Men jeg vil prøve å unngå at de først får en god nyhet og så en dårlig. Og hvis det skulle være MA så vil jeg ikke gå helt til OUL i verste fall, før det blir oppdaget..

Jeg skal også ha tul nå på onsdag når jeg er 9+1 :) Slik som deg har heller ikke jeg noen symptomer, så bare jeg får se et bankende hjerte så er jeg fornøyd :D føler ikke jeg kan gå mye lengre nå, for kjenner jeg begynner å bli litt urolig... Gå for tul tenker jeg, ikke godt å gå og være nervøs for om det er noe der heller :)

Jeg har tatt UL 6 + 5 og 8 + 5 pga blødninger, og har blitt noe mer beroliget av å ha sett hjerteslag. Hadde innvendig på den første, for da var det en litt grundigere sjekk av gynekolog. På den andre var det en kjapp utvendig UL for å få se hjerteaktivitet (var hos lege). Skal på en ny innvendig ul om 10 dager da jeg har ei cyste på en eggstokk de følger med, og da får jeg nok også en sniktitt på minien.

Hadde jeg fått velge selv så hadde jeg tatt TUL i uke 11-12 da man får sett mer og det er større sjans for at ting går bra om en da ser at alt er ok, enn i uke 8 f.eks. Hadde ikke tatt senere pga det da hadde blitt tett opp mot ordinær ul, pluss at jeg ikke hadde orket å vente lengre enn det heller. :p

Takk for svar :) Tror nok jeg kommer til å reise på den. Føler det er mest som veier opp for dette for min del.
En annen grunn til at jeg vil ha tidlig ultralyd i uke 9 er at samboeren min jobber mye borte og det er kun da vi har muligheten til å reise sammen, siden neste gang vi er sammen er jeg i uke 14! Og det er litt for langt innpå ordinær ultralyd. Så om jeg skal mellom uke 9 og 14 så må jeg reise uten han (får med meg noen andre, men tenker at det er noe han bør få med seg og siden det er vårt første barn).

Takk for svar :) Tror nok jeg kommer til å reise på den. Føler det er mest som veier opp for dette for min del.
En annen grunn til at jeg vil ha tidlig ultralyd i uke 9 er at samboeren min jobber mye borte og det er kun da vi har muligheten til å reise sammen, siden neste gang vi er sammen er jeg i uke 14! Og det er litt for langt innpå ordinær ultralyd. Så om jeg skal mellom uke 9 og 14 så må jeg reise uten han (får med meg noen andre, men tenker at det er noe han bør få med seg og siden det er vårt første barn).
Helt enig! Når det er så lenge til han har muligheten til å være med ville jeg valgt det samme :)

Uke 9 med storebror <3 det var veldig betryggende å så nusket den gangen :) har ikke vært på ul denne gangen men ønsker veldig å ta en nå siden legen ikke fant hjertelyden er 12 uker på torsdag:)

Vedlegg

• Screenshot_20161018-213913.png
    Screenshot_20161018-213913.png
    764 KB · Visninger: 155
Jeg var på tul 11+3, og da tok jm utvendig. Men hun sa også at det kunne bli innvendig om hun ikke så bra nok. Men det slapp jeg :)

Hvor bestiller dere time til ul? Jeg spurte privatklinikk, men fikk til svar at jeg måtte bli henvist av fastlege

Jeg fikk henvisning av fastlegen, men hadde bestilt en privat til uke 11 hos ultraportalen (avbestilte den da jeg uansett får hos det offentlige, den private hadde kostet 1000 kroner + at det er langt å kjøre). Trengte ikke henvisning for å få time hos ultraportalen.

Jeg var da jeg var 8 uker og det var godt å få en bekreftelse, selv om jeg hadde symptomer. Jeg fikk også lagt på 4 dager, så jeg var 8+4. Jeg klarte ikke å slutte å smile når jeg lå der, helt uvirkelig følelse :) men så var det jo første gangen min da :) har bestilt ny tul 14+3 bare for å se at ting er greit, å så har jeg oul 19+4 :) Kan virkelig ikke sette noen pris på å få sett at alt er som det skal og få roet nervene :) virkelig verdt pengene mener jeg :)

Fikk forresten utvendig ul og hun kunne se at alt var som det skulle :) Hun sa at spontanabort sjansen minsket kraftig bare med det hun kunne se :)

Hvor bestiller dere time til ul? Jeg spurte privatklinikk, men fikk til svar at jeg måtte bli henvist av fastlege

Jeg bare googlet ultralyd og stedet jeg bor. Bor man nær en stor plass er det som regel privat ultralyd der. Man trenger ikke henvisning fra legen, men det koster litt (fra 1000 og oppover).

Back
Topp