Vits å gå til lege?

Guest
Hei.

Det er over 3 mnd siden jeg sluttet på prevensjon, og syklussene mine har vært lange. Første syklus var 50 dager, EL ca dag 38, andre syklus er jeg nå på dag 42 uten EL enda.
Jeg vet dette mest sannsynlig er pga hormonprevensjonen jeg har gått på. Det som uroer meg er EL-testene.

Første PP brydde vi oss ikke med EL-tester, vi har jevnlig sex uansett, men etter mye smerter testet jeg på dag 36, og den var sterk men ikke positiv. Dag 37 og 38 var den positiv, også negativ dag 39. Mer testet jeg ikke den syklusen. Og derfor var det først denne syklussen jeg oppdaget noe som uroer meg.

PP 2 startet jeg testingen på dag 6, for å være SIKKER på at jeg ikke mistet EL. Dette fordi jeg da ville få enn viss anelse om når jeg kunne forvente mens, ettersom det kom ca 12 dager etter EL. Det som uroer meg er at strekene har vært like sterke flere ganger i syklussen, og de er relativt sterke hele tiden. Og den siste tida nå, har strekene vært like sterke i omtrendt en uke sammenhengende.  Jeg har lest og hørt at dette kan være tegn på PCO(S), og blir jo bekymret for om jeg har dette.

Det jeg lurer litt på, er om det i det heletatt er vits å gå til legen enda, vi har jo bare prøvd i 3 mnd, og det er jo etter 1 år man kan få hjelp. Dersom jeg går til legen og de stiller diagnosen, må vi fremdeles prøve 1 år først? Gjør de noe som helst? Kan jeg da få medisiner som hjelper meg å få EL/stabile sykluser e.l?
Eller er det eneste vi får utav det, at jeg får diagnosen, og "that's it"? 
Eller sjekker de ikke i det heletatt, ikke etter diagnosen en gang så tidlig?
For da er det lite vits å gå til legen enda.
 
Back
Topp