vitiligo

lurken

Betatt av forumet
Hei

Er det noen her som har vitiligo eller vet noe om det?
Som har prøvd noen behandlinger med hell?
Kan ikke si at legen overøste oss med informasjon.......[&o]
har søkt en del på internett og har kommet fram til at det er et virrvar av forskjellige behandlinger alt fra vitaminer, dietter, operasjoner osv...[8|]

Det har jeg aldrig hørt om, men håper noen her inne kan hjelpe deg.

Viteligo skyldes mangel på pigment produserende celler(melanocytter).
Disse kan man finne over alt på kroppen og opptrer ofte symetrisk.
Pr i dag så finnes det nok ingen effektiv behandling, men man kan prøve en spesiell lysbehandling som kalles PUVA(psoralen og uvA).
Psoralen er et plantestoff og kan fåes i tablettform. Dette er en behandling som gjøres av leger, så du må nok få en henvisning av fastlegen din.

Det som er VELDIG viktig å huske er å beskytte disse områdene spesielt godt mot solstråler,
her har huden null beskyttelse, hvilket kan øke risikoen for solforbrenning og hudkreft.

Håper dere har fått påvist viteligo av en erfaren hudlege, for denne hudsykdommen kan ofte forveksles med
soppinfeksjonen Pityriasis Versicolor som er relativt lett og kurere.

Dette ble litt langt, men håper det var til noe hjelp[:)]

Jeg har det, men har aldri fått noe behandling. Var hos hudlege noen ganger etter jeg fikk det da jeg var 10 år, men etter det har jeg ikke fått noe mer oppfølging. Har lest det er noen som har hatt gode erfaringer med noen typer behandling, mens andre ikke har fått noe endring grunnet det, så det er veldig individuelt hva som evt hjelper/ikke hjelper.

For min del har dette vært i endring hele tiden, men er mest stabilt på vinteren da noe kan gå bort, mens jeg kan få mer, og i noen tilfeller kan noe av pigmentene bygges opp igjen, av sola på sommeren. Men på sommeren er den verste tida, da det virkelig synes. Verst at det er på hendene og i ansiktet. Men etter jeg ble voksen er det ikke så mange som snakker like høyt om det og spør meg stadig vekk hva det er. Og nå har jeg slått meg til ro med at sånn er det, og ikke stort å få gjort med det.

Er det voksen eller et barn som har det?

Back
Topp