Vitex angus erfaringer

Vannpiken

Elsker forumet
Aprilspirene 2023
Hører så mye om denne vitex angus urten :) Har det hjulpet for dere som har hatt lange sykluser? Hvor lenge tar dere det? Kontinuerlig, bare fra tr-el? Utover i en eventuell graviditet?

Anbefaler å ta det fra etter mens og fram til evt neste mens for når den tas i lutealfasen vil progesteronet øke. Blir man gravid anbefales det å fortsette til 12 uker. Jeg fikk tidligere el med vitex, har normalt veldig sene el.

Anbefaler å ta det fra etter mens og fram til evt neste mens for når den tas i lutealfasen vil progesteronet øke. Blir man gravid anbefales det å fortsette til 12 uker. Jeg fikk tidligere el med vitex, har normalt veldig sene el.
Takk for svar! :D Har veldig lyst å teste det! Kjenner jeg er litt usikker på å ta det i en eventuell graviditet. Siden dette står på esken: «Bør kun efter aftale med læge eller sundhedsplejerske anvendes af gravide og børn under 1 år». Men er kanskje noe med å ikke stoppe for brått for å unngå økt risiko for sa? Vet man noe om fosteret kan bli påvirket?

Det er bare en generell forholdsregel fordi det ikke finnes forskning på ev effekt av denne urten på foster. I USA er det helt vanlig, om enn omdiskutert, å fortsette i hele 1. trimester på høyere dose enn vi bruker i Skandinavia. Så det er vel egentlig ingen som kan gi klare råd på dette. I utgangspunktet er det ikke noen grunn til å fortsette om man ikke har progesteronmangel, og om man har det, finnes det legemidler (på resept) som er godkjent for bruk i svangerskap.

Det er bare en generell forholdsregel fordi det ikke finnes forskning på ev effekt av denne urten på foster. I USA er det helt vanlig, om enn omdiskutert, å fortsette i hele 1. trimester på høyere dose enn vi bruker i Skandinavia. Så det er vel egentlig ingen som kan gi klare råd på dette. I utgangspunktet er det ikke noen grunn til å fortsette om man ikke har progesteronmangel, og om man har det, finnes det legemidler (på resept) som er godkjent for bruk i svangerskap.
Skjønner :D Har bestilt kapsler på 400mg per kapsel fra mecindo. Er en slik kapsel den dosen som er anbefalt i Norge? Virker som det er så mange som har god effekt av vitex, så gleder meg til å prøve! Men må se om jeg finner litt mer på det om å bruke det i 1.trimester.

Mener 400 mg pr dag er den skandinaviske anbefalingen ja. I USA opp til 1200 mg/dag ved syklustrøbbel. Du kan søke etter info på engelsk, da får du mer opp, men som sagt finnes det nok ikke noe definitivt svar, derav generell føre-var forholdsregel - eller disclaimer, som det heter i USA ;)

Takk for svar! :D Har veldig lyst å teste det! Kjenner jeg er litt usikker på å ta det i en eventuell graviditet. Siden dette står på esken: «Bør kun efter aftale med læge eller sundhedsplejerske anvendes af gravide og børn under 1 år». Men er kanskje noe med å ikke stoppe for brått for å unngå økt risiko for sa? Vet man noe om fosteret kan bli påvirket?
Trodde også man måtte stoppe men etter å ha lest utallige tråder fra usa hvor de mister når de stopper så tror jeg at jeg ville prøvd å fortsatt. Jeg har bare brukt vitex fram til el denne syklus men det er fordi jeg fikk utskrevet lutinus (progesteron), så da blir det litt «smør på flesk»

Personlig ville jeg aldri brukt dette i en eventuell graviditet da det har en hormonregulerende effekt som både kan være individuell og doseavhengig. Hovedsakelig i standard doser hemmes prolaktin (og her påvirkes dopamin veldig da de regulerer hverandre) og progesteron reguleres i forhold til syklus, samt østrogen økes. Dette systemet ville jeg ikke eksperimentert med selv under graviditet.

Som behandling mot pms viser review-artikkel fra 2013 i et bra vurdert tidsskrift at urten har effekt sammenlignet med placebo, men ikke nødvendigvis mot standard behandling når både psykiske og fysiske virkninger medberegnes. Dosene var rundt 20-40 mg per dag.

"vitex agnus-cactus extracts for female reproductive disorders: a systematic review of clinical trials" Van Die et al 2013.

@Vannpiken Hvordan har det gått for deg etter at du testet Vitex? Hvor mange kapsler endte du med å ta daglig?
Fikk min i posten i dag :smiley-angelic001

Hei! Har tatt en kapsel hver dag siden cd1, er vel 400mg :D Smaker dritt haha! Men, gikk fra å få eggløsning cd29 til cd21, så kanskje vitexen har fungert? :smiley-bounce022
Oi! Det er jo supert! Mitt tilfelle er ikke sååå ille, men har før fødsel hatt 28/29 dagers syklus. Har de siste syklusene hatt 32/33, og bare det gjør meg utålmodig!:dead: Så jeg håååper dette kan bidra til å stabilisere syklusen igjen❤️

Last edited:
Oi! Det er jo supert! Mitt tilfelle er ikke sååå ille, men har før fødsel hatt 28/28 dagers syklus. Har de siste syklusene hatt 32/33, og bare det gjør meg utålmodig!:dead: Så jeg håååper dette kan bidra til å stabilisere syklusen igjen❤️
Ja trur vitex fungerer :D Lykke til!

Back
Topp