Vite kjønn så tidlig??

Lisbethu

Lykkelig <3
Ja jeg undres så på hvorfor dere får høre hvilket kjønne det er??

Sist jeg ar gravid og var på privat UL i uke 15 så spurte jeg om hun kunne se etter kjønn og hun HÅN lo rett og slett og det ville hun så absolutt ikke gjøre..
Så jeg har jo ikke drømt om å få hvite kjønn før kanskje på oul i uke 18 eller på 3 D i uke 26-30... :p


Spør dere selv eller? Eller er det en spesiell grunn til at dere MÅ vite noe?
Det er vell ikke lov å få hvite kjønn før etter uke 12 pga at mange tar abort pga feil kjønn også?
 
Under undersøkelsen hos privat gyn. spurte samboeren min om det var for tidlig å se kjønn, jeg bare flirte av han å sa selvfølgelig! Da sier gynekologen at neida, jeg har mine mistanker allerede. Hun spurte om vi ville leve i spenning eller vite det, og da var svaret enkelt; vi ville vite :) Men før timen hadde vi ingen forhåpninger om å få vite det! Og uansett er det så tidlig i sv.skapet at vi kjøper ikke noe blått enda!:)
 
Jeg har hørt at så tidlig så er kjønnsbestemmelse basert på en annen teori enn å se etter penis eller ikke. :)

Frem til rundt uke 12 (tror jeg) så har begge kjønn en liten 'stump' som ser ut som en tissefant. Hvis denne er flat og ligger parallelt med ryggraden så er det gjerne en jente. 30 graders vinkel fra ryggraden så er det gjerne en gutt, For å bruke denne metoden så trenger du altså et profilbilde av hele fosteret, der både underlivet og ryggraden synes.

Her er en link til mer informasjon om denne metoden:

http://baby2see.com/gender/study_ultrasound.html


Det finnes visst også en metode utviklet av Dr. Ramzi som kan fastslå kjønn allerede etter uke 6.
Hvis morkaken og chorionic villa sitter på høyre side er det 97% sjanse for gutt. Sitter det på venstre side er det 97% sjanse for jente.


Jeg ville nok tatt både disse metodene og en gjetning fra lege i uke 10/12 med en klype salt, men det er moro å spekulere.. :)




 
Takk lykke-li :)
Jeg skal ærlig innrømme at jeg har ledd inni meg av de som har fått vite det og tenkt at jeg er spent på om det stemmer :)
 
Det hørtest jo fornuftig ut det :) Som sagt, vi kjøper ikke noe blått enda :p

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Fra http://tidsskriftet.no/article/1306003/ : "Ved ca. 12 uker regner man med at genitalia kan visualiseres med ultralyd hos 87 – 100 %, og at fosterets kjønn kan bestemmes hos 86 – 100 % (1). Ved 18 uker kan genitalia identifiseres hos 84 – 91 % av alle fostre, og fosterets kjønn kan bestemmes hos 93 – 99 % (1)."

Direkte fra bioteknologiloven § 4.5 :
§ 4-5. Opplysning om kjønn før 12. svangerskapsuke
Opplysning om fosterets kjønn før 12. svangerskapsuke som fremkommer ved fosterdiagnostikk eller annen undersøkelse av fosteret, skal bare gis dersom kvinnen er bærer av alvorlig kjønnsbundet sykdom.
 
Takk Nina! Der kom det jeg trodde ja. at de ikke har lov til å oppgi det så tidlig hvis det ikke er en spesiell grunn :)

Jeg skal jo ærlig si jeg er spent. Har jo time til UL 12+3 selv. Men tror nok ikke jeg spør etter kjønn så tidlig. Så lenge jordmor ikke spør meg først ;)

Men det andre du linker til, der står det jo at det stemmer mer med de som får vite det i uke 12 enn uke 18-21 da egentlig :) Greit å vite, og jeg startet jo denne fordi jeg ikke har vært borti at noen har hørt om kjønnet så tidlig og at jeg ble bare ledd av i uke 15 sist ;)
 
Det er femti prosent sjans for at det stemmer da! Dèt er ganske gode odds! ;)
50% sjanse er det jo uansett fra biologisk standpunkt. Kron eller mynt, ikke vits å ta tidlig ul om msn ønsker å vite kjønnet :p men for vår del er det helt andre grunner til å ta tidlig ul; å se liv <3
 
Jeg tok i uke 10, hos en spesialt i gynekologi! fosteret lå perfekt til og han zooma inn! Han sa først at vi måtte ta det med en klype salt, så forklarte han at jenter hadde tre tagger på kjønnsorganet, altså kjønnslepper og klitoris, så virka han nesten sjokkert selv før han sa "jeg er 90% sikker altså!", jeg så også taggene selgv og har bilder av det :) jeg kjøper ikke noe rosa, men syns det er gøy å vente å se!
 
Jeg skal på en ul i uke 13, skal prøve å se/spørre om jm kan se kjønnet, men tar det nok med en klype salt ;-)
 
Nye ul apparater gjør det lettere å se nå enn for bare et par år siden. Vi var i uke 13 og da kunne vi se pung og penis. Regner med det stemmer, i hvert fall inntil videre
 
Back
Topp