Vitamintilskudd

Tobr

Glad i forumet
Septemberlykke 2024
Tar dere andre vitamintilskudd enn folsyre? :)
Usikker på hvor nødvendig det er.

Tar bare leverkapsler og spirulina. Leverkapsler dekker b-vitaminer og jern. Spiser c-vitaminrik kost.

Utenom folsyre er jod veldig viktig. Når man er gravid har man et høyere behov, og de færreste får i seg nok gjennom kosten. Sjekk melk.no for å sjekke deg selv. Jod finnes i bl.a melkeprodukter og hvit fisk.
Jeg tar litt diverse kosttilskudd, men det er mye fordi jeg lever på melkefri kost.

Tar jod, men ellers stoler jeg på at jeg får i meg det jeg skal ha gjennom maten. Når det ikke er høysommer tar jeg også D-vitamin. Har ikke påvist noen mangler, så regner med det går bra.

Jeg slenger i meg multivitamin som jeg har liggende fra før 2-3 ganger i uka. Spiser ellers variert og sunt med både fisk og melkeprodukter med jod, så regner med det holder.

Tar noen ganger folat, men daglig tar jeg sana sol. Drikker også en vitaminjuice som er utrolig god!

Jeg har litt lavt jernlager, men fastlege ville ikke jeg skulle begynne med jern før uke 18…
Går på blodfortynnende så vet ikke om det kan være en sammenheng der?

Jeg har litt lavt jernlager, men fastlege ville ikke jeg skulle begynne med jern før uke 18…
Går på blodfortynnende så vet ikke om det kan være en sammenheng der?
Dette er praksis etter vanlige retningslinjer, jern fra uke 18-20 ved behov. Ska ha anemi (lav blodprosent) for at man skal vurdere behandling tidligere :)

Takk for mange nyttige svar!
Endte opp med å kjøpe en sånn nycoplus gravid-pakke, så får jeg heller ta det opp med jordmora om et par uker. :)

Takk for mange nyttige svar!
Endte opp med å kjøpe en sånn nycoplus gravid-pakke, så får jeg heller ta det opp med jordmora om et par uker. :)
Jeg synes det ble det absolutt enkleste! Mange vanlige typer multivitamin inneholder 200 mikrogram folat, mens det er vel 400 mikrogram som anbefales for gravide og når man forsøker å bli gravid. Samtidig blir det gjerne for mye av andre ting, f.eks. vitamin A, hvis man bare hiver innpå dobbel dose av vanlig multivitamin.

Omega 3 kapsler . Kjører det ut hele svangerskapet og hele amme perioden . Spiser variert ellers . De tre andre gangene må jeg ha jern , så tenkte kanskje ta en nå og da . Jeg blir så forstoppa av å gå hver dag på de.

Jeg bruker også en pakke fra apoteket, så slipper jeg å tenke på det i det hele tatt. Den koster sikkert mer enn den "burde", men.

Back
Topp