Vitamintilskudd

Ruttis

Forelsket i forumet
Sensommerskattene 2023
Hei dere :)

Jeg har frem til nå uke 21 tatt vitaminer hver dag i form av vitaminer for gravide (en egen gulorange pakke tilpasset gravide fås kjøpt på apoteket for 299) En pakke holder en måned så det er et dyrt kosttilskudd. Hva gjør dere i svangerskapet? Er jo anbefalt å ta i første trimester, men mange fortsetter ut svangerskapet også. Hva gjør dere?

Jeg har byttet ut den dyre pakka med ett ordinært multivitaminstilskudd som kostet en brøkdel i forhold til den pakken og som inneholder omtrent de samme vitaminene og mineralene samme som gravidpakken. Også Omega 3.

Jeg tar tilskuddene jeg har fått beskjed fra legen om å ta. TrioBe (B6, B12 og folat), D-vitamin, jod og omega3. Koster jo litt i lengden, men tenker det er verdt det :D Og fortsetter med det så lenge legen anbefaler det.

Så morsomt du stiller dette spørsmålet nå, vurderte å stille akkurat samme spørsmål.

Jeg begynte på folat, jod og d-vitamin/omega 3 noen måneder før svangerskap og tok folat til rundt uke 17 (over første trimester, men tok til boksen var tom). Tar fremdeles jod og d-vitamin/omega 3, men begynte også med jern fra uke 18 etter de nasjonale retningslinjene etter måling i uke 12.

Har ikke tatt multivitamin, men hører så mange som tar det så jeg har vært usikker på hva som egentlig er optimalt. Står litt ulikt og på ulike kilder på helsenorge og matportalen. Nevnte det for lege i uke 12 og hun mente man ikke trengte å ta multivitamin med mindre det er særlige årsaker/behov, og at overnevnte var de viktige. Jordmor anbefalte derimot multivitamin til alle.

Så en liten jungel å forholde seg til syns jeg tross at det ikke er første svangerskap:joyful:

Hei dere :)

Jeg har frem til nå uke 21 tatt vitaminer hver dag i form av vitaminer for gravide (en egen gulorange pakke tilpasset gravide fås kjøpt på apoteket for 299) En pakke holder en måned så det er et dyrt kosttilskudd. Hva gjør dere i svangerskapet? Er jo anbefalt å ta i første trimester, men mange fortsetter ut svangerskapet også. Hva gjør dere?

Jeg har byttet ut den dyre pakka med ett ordinært multivitaminstilskudd som kostet en brøkdel i forhold til den pakken og som inneholder omtrent de samme vitaminene og mineralene samme som gravidpakken. Også Omega 3.
Sniker. Jeg tar Nycoplus gravid som koster 145kr på Farmasiet (varer også 1 mnd). Ellers er også den du tar (Lifeline Care gravid?) billigere på Farmasiet - 200kr. Anbefaler å sjekke ut Farmasiet fremfor å kjøpe i fysisk butikk :)

Tar multivitamin i ny og ne og omega. Tar ikke gravid piller da det e emyw billigere bare kjøpe vanlige som inneholder akkurat det samme og varer lengre!

Kjøpt nycoplus sin gravidpakke frem til nå. Men når den er tom om noen dager så kjøper jeg nok bare vanlig multivitamin. Tar også ekstra jerntilskudd. Gikk på folat, d-vitamin og b12 i året før jeg ble gravid også siden jeg hadde kritisk lave nivå for et år siden, så de er heldigvis bra nå de nivåene så kan gå på «normal mengde» vitaminer fremover.

Så morsomt du stiller dette spørsmålet nå, vurderte å stille akkurat samme spørsmål.

Jeg begynte på folat, jod og d-vitamin/omega 3 noen måneder før svangerskap og tok folat til rundt uke 17 (over første trimester, men tok til boksen var tom). Tar fremdeles jod og d-vitamin/omega 3, men begynte også med jern fra uke 18 etter de nasjonale retningslinjene etter måling i uke 12.

Har ikke tatt multivitamin, men hører så mange som tar det så jeg har vært usikker på hva som egentlig er optimalt. Står litt ulikt og på ulike kilder på helsenorge og matportalen. Nevnte det for lege i uke 12 og hun mente man ikke trengte å ta multivitamin med mindre det er særlige årsaker/behov, og at overnevnte var de viktige. Jordmor anbefalte derimot multivitamin til alle.

Så en liten jungel å forholde seg til syns jeg tross at det ikke er første svangerskap:joyful:
Tenker at hvis man i utgangspunktet har lave verdier bør man sikker ta det slik som du gjør, for hver enkelt vitamin. Det gir sikkert høyere dosering og trengs hvis man har for lave verdier. I det multivitaminet er det ikke veldig høye doseringer av hvert vitamin. Mer nok for å opprettholde lagrene kanskje ☺️

Første gang tok jeg gravid-tilskuddene fra apoteket. Denne gang har jeg kun tatt jod før svangerskapet og over 1 trimester, samt d-vitamin og multi-B vitaminer. Nå tar jeg kun B-vitaminer og nexium mot halsbrann. Fikk aldri noen tilbakemelding etter blodprøvene i 12.uke, så regner med alt var fint og det ikke var noen behov for ytterligere tilskudd utover det jeg får i meg med maten :)

Back
Topp