Vitamintilskudd (prenatals)

HibiscusBump

Flørter med forumet
Hei. Lurer bare på hva dere har tatt av vitamintilskudd gjennom graviditeten og hva som er vanlig/tilgjengelig der hjemme i Norge. Selv har eg vært utrolig kresen i matveien hele graviditeten. Kvalme oppkast og aversjoner, i perioder har matinntaket mitt bestått av hovedsaklig varm sjokolademelk . Dermed har vitamintilskudd vært veldig essensielt.

Eg har og hørt fra venner og andre som sliter med å finne gode vitamintilskudd, da de forårsaker magetrøbbel, kvalme, oppkast o.l.

Tilskudd som eg bruker fremstår dermed ganske optimalt, det er organisk og har masse fine urter etc. Så eg lurer om dere tror det er marked for å åpne nettbutikk og importere/eksportere for tilskudd som kan være nyttig under graviditeten?

Eg vet jo at hjemme i Norge så har vi veldig stolthet i å 'spise sunt' og mange tenker gjerne at vitamintilskudd er overflødig. Og eg vet heller ikke hvor vanlig det er å slite med magetrøbbel o.l med et typisk norsk kosthold?

Først kjøpte jeg de gule pakkene med gravidvitaminer, bare for å oppdage at det fulgte med omega3 med dem fra fisk som jeg ikke spiser. Tok derfor kun tablettene. Har egne omega3 kapsler laget fra alger.
Når de var brukt opp kjøpte jeg helt vanlig multivitamin og la til ekstra aminojern. Økte jerndosen etter en runde med restless leg syndrom.
Ser ikke helt behovet for å måtte importere noen vitaminer.

Jeg har prøvd gravidvitaminer i første graviditet og de ble jeg veldig kvalme av så jeg gikk heller over til vanlig multivitamin og er fornøyd med det. Har hatt behov for jerntilskudd og det har påvirket magen, spesielt nå med nr 3, og gikk da heller over til aminojern som fungerer for meg. Alt slik er kjøpt hos apotek. Jeg har nok ikke ville kjøpt et kosttilskudd fra en tilfeldig nettbutikk, spesielt som gravid da jeg ikke ville følt meg 100% sikker på innhold. Jeg ønsker anarkjente merker så jeg føler meg trygg, så ikke så aktuelt for min del dessverre.

Huh? Merkelig... Dette er et tilskudd som er spesielt beregnet for gravide, ettersom daglig behov for en gravid er noe ulikt fra når en ikke er gravid. De er anerkjente merker som en kan søke opp, ikke en vitaminboks med en tilfeldig lapp klistret på . I tillegg så tenkle eg enkelte tilskudd som kan passe for dem som ikke greier spise kjøtt, grønnsaker, egg etc under graviditeten. Men det et sant at muligens de måtte hatt spesiell godkjennelse i EU for å kunne selge, og eg har ikke sjekket opp slikt enda.

Aminojern er greitt, men for meg skapte det magetrøbbel(blødning) pluss at det konkurrerer med andre viktige mineraler som calcium, magnesium, zink etc. Her bruker eg heme jern, og det er utrolig forskjell. Ingen magesmerter med denne, og ingen hensyn som må tas mtp inntak av melk og calcium. Opptak via en annen pathway. Veldig usikkert om eg i det hele tatt kunne solgt dette i en nettbutikk da eg ikke vet om det er enkelt å få godkjent, i tillegg så er leverandør ofte utsolgt.

Men også er det klart at de holdninger som folk har til nettbutikk spiller inn, hvis apotek er det eneste som er 'innafor' å handle i fra så er det selvsagt lite vits.

Så eg setter stor pris på din ærlige tilbakemelding!!

Først kjøpte jeg de gule pakkene med gravidvitaminer, bare for å oppdage at det fulgte med omega3 med dem fra fisk som jeg ikke spiser. Tok derfor kun tablettene. Har egne omega3 kapsler laget fra alger.
Når de var brukt opp kjøpte jeg helt vanlig multivitamin og la til ekstra aminojern. Økte jerndosen etter en runde med restless leg syndrom.
Ser ikke helt behovet for å måtte importere noen vitaminer.

Er viraminene du tar norskprodusert da?
Eg har ingen peiling hva de gule pakkene er. Her har vi noen gule pakker av merket "nature made" som ligner beskrivelsen, men de er ikke bra kvalitet.

Omega 3 har vi beste kvaliteten av hjemme i norge, det er sikkert! Liker heller ikke prenatals som inkludere omega3 de lukter dritt! Tror mange blir kvalm av det. Bedre å ta det separat!

Er viraminene du tar norskprodusert da?
Eg har ingen peiling hva de gule pakkene er. Her har vi noen gule pakker av merket "nature made" som ligner beskrivelsen, men de er ikke bra kvalitet.

Omega 3 har vi beste kvaliteten av hjemme i norge, det er sikkert! Liker heller ikke prenatals som inkludere omega3 de lukter dritt! Tror mange blir kvalm av det. Bedre å ta det separat!
De « gule pakkene» er de man finner i mamma-barn seksjonen på apoteket.

Dei gule er vell lifeline eller noko slikt? Så har vell Nycoplus nokre som er i lilla pakke?

Eg trur eg har tatt både lifeline og nycoplus sine i første svangerskap. Pluss niferex. Vart veldig forstoppa av jerntilskuddet den gangen pluss sjølvsagt hormonene som påvirka systemet.
Andre svangerskap tok eg gravid vitaminer som eg kjøpte på helsekost butikk. Trur det var life sin. Så tok eg vell nycoplus jern. Forstoppelse då og pga jern og hormonelle greier.
Denne gongen har eg kjøpt nycoplus multivitamin med omega 3 og jern, den inneholder so og sei like mykje av alt som gravid vitaminene og så tar eg 65 mg jern (Ferromax). Og har enda ikkje slitt med forstoppelse denne gongen, så det er eg veldig glad for.

Huh? Merkelig... Dette er et tilskudd som er spesielt beregnet for gravide, ettersom daglig behov for en gravid er noe ulikt fra når en ikke er gravid. De er anerkjente merker som en kan søke opp, ikke en vitaminboks med en tilfeldig lapp klistret på . I tillegg så tenkle eg enkelte tilskudd som kan passe for dem som ikke greier spise kjøtt, grønnsaker, egg etc under graviditeten. Men det et sant at muligens de måtte hatt spesiell godkjennelse i EU for å kunne selge, og eg har ikke sjekket opp slikt enda.

Aminojern er greitt, men for meg skapte det magetrøbbel(blødning) pluss at det konkurrerer med andre viktige mineraler som calcium, magnesium, zink etc. Her bruker eg heme jern, og det er utrolig forskjell. Ingen magesmerter med denne, og ingen hensyn som må tas mtp inntak av melk og calcium. Opptak via en annen pathway. Veldig usikkert om eg i det hele tatt kunne solgt dette i en nettbutikk da eg ikke vet om det er enkelt å få godkjent, i tillegg så er leverandør ofte utsolgt.

Men også er det klart at de holdninger som folk har til nettbutikk spiller inn, hvis apotek er det eneste som er 'innafor' å handle i fra så er det selvsagt lite vits.

Så eg setter stor pris på din ærlige tilbakemelding!!
Det var ikke meningen å indikere at det produktet du snakker om er lite troverdig, men uten info om produktet osv. blir det hele ganske teoretisk så det ville vært min tankegang om jeg hadde blitt presentert for et ukjent produkt. EU godkjenning, å være fra en troverdig produsent, studier som viser effekt, etablert tilstedeværelse i et marked som jeg ville stolt på regelverk/helsemyndighetene i osv. ville gjort produktet mer troverdig og dermed aktuelt.

Men ja jeg har den barrieren at jeg foretrekker apotek og urtetilskudd har jeg aldri benyttet meg av ellers, så jeg er nok ikke en «early adopter» av slike ting, så sikkert ikke helt målgruppen det hadde vært mest aktuelt å starte med. :)

Det er et ganske vanlig vitamintilskudd for gravide, men ut fra det eg har sett og prøvd så virker kvaliteten å være mye bedre og uten bivirkninger. Det er ikke et urtetilskudd, men et vitamintilskudd som inneholder noen urter.

Eg trur eg har tatt både lifeline og nycoplus sine i første svangerskap. Pluss niferex. Vart veldig forstoppa av jerntilskuddet den gangen pluss sjølvsagt hormonene som påvirka systemet.
Andre svangerskap tok eg gravid vitaminer som eg kjøpte på helsekost butikk. Trur det var life sin. Så tok eg vell nycoplus jern. Forstoppelse då og pga jern og hormonelle greier.
Denne gongen har eg kjøpt nycoplus multivitamin med omega 3 og jern, den inneholder so og sei like mykje av alt som gravid vitaminene og så tar eg 65 mg jern (Ferromax). Og har enda ikkje slitt med forstoppelse denne gongen, så det er eg veldig glad for.

Det fra nycoplus ser jo veldig bra ut, eneste unntak at den inneholder syntetisk folat. Det er en vesentlig andel av befolkningen som burde ta methylfolat istedenfor og som kan slite med å bli gravid eller å opprettholde graviditeten med folat. Eg har ikke testet, men mistenker at eg er en av de. Sånn 20-40% kan ha en genmutasjon som reduserer opptaket. Legen min oppfordret meg å ta methylfolat da eg ble gravid.

Går på omega-3 og multivitaminer, pluss 40mg jern hver dag. Tatt det fra før svangerskapet (minus jern da, det var først fra uke 20ish).

Back
Topp