Vitamintilskudd og folat

Blomsten2

Forelsket i forumet
Har tatt folat + den orange vitaminpakken fra apoteket. Nå ser jeg at den inneholder like mye folat som de små pillene i den boksen jeg har tatt. Shit. Har jeg tatt for mye og dobbel dose hele veien???? Får jo helt noia..
 
Ingen fare. Folaten tisser du bare ut igjen. Nesten umulig å få for mye ;)
 
Det er ikke anbefalt å ta mer enn 0.2 mg etter uke 12 har jeg lest... så folat er vel ikke et vannløselig vitamin sånn sett... ?
 
Akkurat på samme måte som man ikke skal ta dobbelt opp med vitaminer generelt. .. :)
 
Har tatt folat + den orange vitaminpakken fra apoteket. Nå ser jeg at den inneholder like mye folat som de små pillene i den boksen jeg har tatt. Shit. Har jeg tatt for mye og dobbel dose hele veien???? Får jo helt noia..

Tror ikke det er så farlig, det er likevel så veldig lite. Sikkert heller bra:) vi gravide trenger mye mye mer tilskudd nå enn før :)
 
har jeg skjønt det riktig kan man få mangel på vitamin B12 om man tar for mye folat. Men da skal det mye folat til tror jeg.
 
Det e ikke farlig. De som alt har fått et barn med ryggmargsbrokk skal ta 10 ganger dosen som e anbefalt. Så ikke stress med det ;)
 
har jeg skjønt det riktig kan man få mangel på vitamin B12 om man tar for mye folat. Men da skal det mye folat til tror jeg.
Det skjuler symptomene på B12 mangel, man får ikke mangel på det av for mye folat.
 
det går nok helt greit :D
 
Det går veldig fint ;-) jeg gikk fortsatt på den lille tabletten(folat) og tok omega-3 multi som det også er folat i. Har gjort det over en periode, og det var ikke noe farlig ifølge legen min. Nå tar jeg bare 2-stk omega-3 multi PR dag og da får jeg det jeg trenger av folat også og vitaminene :)
Var legen som sa hun ville jeg skulle ta 2pr dag da ;-)
 
Har tatt folat + den orange vitaminpakken fra apoteket. Nå ser jeg at den inneholder like mye folat som de små pillene i den boksen jeg har tatt. Shit. Har jeg tatt for mye og dobbel dose hele veien???? Får jo helt noia..

Det går som regel godt. Stort sett så tisser vi ut overskuddet likevel. Du skal opp i ganske høye doser før der begynner å bli farlig :)
 
Back
Topp