Vitaminmangler og svangerskap

Mangoo

Flørter med forumet
Jeg har siden snuppa ble født i 2016 hatt mer eller mindre tomme jernlager. De var på 2 sist jeg målte. Tar jerntilskudd så ofte jeg klarer, men sliter med magen av dem.

Har også en betydelig d-vitaminmangel, og tar store doser tilskudd av dette. (Etter dosering fra lege).

Burde jeg nå som jeg er gravid snakke med legen før første kontroll i uke 12? Har disse manglene noe påvirkning på graviditeten?
 
Kan jo være du får mer plager ift jernmangelen nå som det skal strømme mer blod, men ville nok spurt lege for å være sikker.

Jeg har hatt tendens til lav jern/hb før og kjenner jeg har begynt å svimle litt de siste dagene. Kommer til å snakke med lege om det neste uke
 
Jeg ga blod rett rundt eggløsningsdagen og ble bekymret for hvor mye de evt hadde fått tappet av diverse vitamin-lagre. Ringte blodbanken og legen der ba meg ta blodprøver for sikkerhets skyld. Legen min igjen mente vel egentlig at det ikke var nødvendig, men jeg fikk ta prøvene. Det er vel sånn at både jern og diverse vitaminer er viktige tidlig i svangerskapet så jeg ville absolutt ha bedt om blodprøver i ditt tilfelle [emoji5]
 
Back
Topp