Vitaminer

Atila

Glad i forumet
Assistert-jentene
♡Julekulene 2021♡
Mailykken 2025
Tar dere gravid-vitaminer? Eller er det greit nok å ta vanlige mulitvitaminer, folsyre + tran feks?

Har begynt med nycoplus gravid under forsøksperioden. Men nå er det mangel på den, så jeg bruker lifeline care gravid. Jeg spiser lite fisk og grønne så tenker at jeg trenger litt ekstra.

Jeg tar gravid-vitaminer, men så lenge du tar det du har behov for pluss ekstra folsyre vil jeg tro det er greit. Jeg er ikke ekspert, men gravidvitaminene inneholder jo mye av det samme som multivitamin, så om du tar det ene eller andre er vel bare preferanse :confused005:happy119

Jeg tar omega3 multi, brukt det i maaange år. I de er det også anbefalt mengde folsyre. Var en periode jeg gikk på dobbel dose folsyre, da jeg ikke tenkte over at de jeg allerede tok inneholdt det også

Jeg tar Nycoplus multivitamin (som inneholder nok folsyre) og Omega 3-kapsler.

Nå er jeg over i uke 12 så da har jeg sluttet med folsyre og tar bare jod. Har ellers et variert kosthold så tar ikke noe ekstra vitaminer.

Har lest meg fram til at det er lurest å ta vitaminer for gravida pågrunn av sammensetningen. For eksempel er det ekstra jern i dem som man trenger som gravid. Det er også viktig at multivitaminene ikke inneholder for mye vitamin A, og at A-vitaminene ikke er i form av retinol, da det kan føre til skader på fosteret. Det er ikke alltid det er oppgitt hvilken form de ulike vitaminene har, så jeg safer og jjøper gravidvitaminer fra apotek

Jeg tar nycoplus multivitamin og omega 3 kapsler. Fastlege og jordmor er fornøyde med det, og blodprøvene var fine.

Jeg tar noen svenske gravid-vitaminer og tran. Jeg kjøpte dem på nettet fordi de var mye billigere enn de man får kjøpt i Norge. Den eneste forskjellen er at de har 500 folsyre istedenfor 400.

Planlegger å gå over til jod+folsyre og tran, eventuelt jern, etter blodprøvene neste uke.

Back
Topp