Vitaminer

Nukis

Forumet er livet
Februarhjertene2017
Marsboerne2017
August 2018
Marsboerne 2023
Aprilspirene 2023
Julemiraklene 2025
Okei, har plutselig innsett at jeg kanskje må ta noe mer enn bare folat nå i svangerskapet..? Hva er det jeg må kjøpe og hvor mye må jeg ta hver dag? :facepalm:

Sniker!
Jeg tar multivitamin uten A, D og K. Og omega 3 (inneholder A, D og K) :)
Drikker melk og spiser mye meieriprodukter, så får dekket jod via det! Kjøpe de pakkene hvor det står «gravid» eller «ammende» på et litt salgstriks og sykt dyrt! Er minimale forskjeller :)

Viktigste er folat, jod, og et sunt, normalt kosthold med fisk :)

Jeg kjøpte mine multivitaminer (kjøpt 2pk omega 3 da) når jeg ble gravid, er 16+5 nå, og enda mer igjen :) betalt 1/3 av hva de «for gravide» koster :)

Jeg tar multivitamin og omega 3. Dropper gravidpakkene, de er dyre.

Hvis du likevel vil gå for gravid-pakker vil jeg anbefale nyco plus sine. I forrige svangerskap var de i gul pakke det eneste jeg ble kvalm av.

Multivitamin og god omega 3. Drikker mye melk men vurderer å starte opp med kalsium igjen. Tar og b12 annen hver mnd.

Kommer til å bli fulgt opp ekstra mye siden jeg er slankeoperert.

Jeg ba fatslegen om å ta en blodprøve for å få sjekket vitamin B og D-nivået, da nivåene bør ligge godt innenfor/ over normalområdet (men det er ikke rutine å sjekke dette likevel, ved mindre man spør. Spiser normalt og variert, men så bor man jo i Norge og der er ikke mye sol, i hvertfall ikke på Vestlandet..). Tar derfor tilskudd av D-vitamin 40μg, Vitamin B 2mg, en Vitamineral (multivitamin) for å få jod, jern fra uke 18, da det var i nedre normalområde, folsyre, så klart, og magnesium, da det skal hjelpe for hard mage..Mye greier, men vil heller være på den sikre siden:)

Jeg kjøpte en sånn gul gravid-pakke da jeg fikk positiv test, mest fordi jeg er på hytten til svigers og ikke orket å sette meg inn i hva jeg egentlig trenger. Så når den går tom skal jeg nok kjøpe noe billigere. Har jo feks masse folatpiller igjen da jeg ble gravid i 1.pp…

Jeg tar multivitamin uten vitamin A,D og K, også tar jeg flytende tran ved siden. Men ser nå at for ikke-gravide anbefales 150 mikrogram jod, mens for gravide bør det tas 175 mikrogram, og ammende 200 mikrogram. I multivitaminen er det 150 jod, så bør jo egentlig ha mer. Kanskje jeg må oppsøke mer hvit fisk og melkeprodukter for å være sikker på jeg får i meg nok jod :happy:

Jeg har tatt Nycoplus sin gravidpakke i et halvt år allerede, men klarer ikke svelge omega3 kapslene, så tar noe tyggegreier for barn istedet :hilarious:
Bestiller på Apotera, der er de nesten halv pris i forhold til fysisk apotek! Kommer kjemperaskt i posten også :woot:
Typisk nok så tror jeg at jeg har glemt å ta dem i en dag eller to, også fikk jeg positiv test i dag :smiley-ashamed004
Tenker jeg fortsetter å ta dem, hvis blodprøver sier jeg har for lite eller for mye av noe, får jeg spørre legen hva jeg skal gjøre.

Jeg har allerede folsyre, så blir vel bortkstet dersom jeg kjøper en gravidpakke... dersom jeg tar trankapsler, hvordan andre vitaminer trenger jeg? Finnes det jod tabletter?

Tar de vitaminene jeg tok før jeg ble gravid: b vitamin kompleks, omega-3, vitamin D, folat og choline. Mulig jeg går over på gravid vitaminer etterhvert men da må jeg kanskje kutte ut noe av deg jeg tar, untatt choline da.

Jeg tar multivitamin uten vitamin A,D og K, også tar jeg flytende tran ved siden. Men ser nå at for ikke-gravide anbefales 150 mikrogram jod, mens for gravide bør det tas 175 mikrogram, og ammende 200 mikrogram. I multivitaminen er det 150 jod, så bør jo egentlig ha mer. Kanskje jeg må oppsøke mer hvit fisk og melkeprodukter for å være sikker på jeg får i meg nok jod :happy:
Hvorfor den uten a, d og k?

Hvorfor den uten a, d og k?
Fordi flytende tran inneholder disse :D Det er veldig viktig å ikke få i seg for mye spesielt vitamin A som gravid, så man bør ikke ta dobbel dose. Tror en del av trankapslene inneholder kun omega-3 fettsyren og ikke vitamin A, D og K, så da kan man ta vanlig multivitamin. Men noen kapsler er med disse også.

Det jeg faktisk ser nå er at multivitaminene ikke inneholder kalsium, og man anbefales 900mg kalsium per dag som gravid. Drikker lite melk, så tror jeg må ut å kjøpe disse separat.

Fordi flytende tran inneholder disse :D Det er veldig viktig å ikke få i seg for mye spesielt vitamin A som gravid, så man bør ikke ta dobbel dose. Tror en del av trankapslene inneholder kun omega-3 fettsyren og ikke vitamin A, D og K, så da kan man ta vanlig multivitamin. Men noen kapsler er med disse også.

Det jeg faktisk ser nå er at multivitaminene ikke inneholder kalsium, og man anbefales 900mg kalsium per dag som gravid. Drikker lite melk, så tror jeg må ut å kjøpe disse separat.
Jeg blir ikke klok på dette :hilarious: kjøpte folsyre i sverige i ferien, den inneholder 500 mikrogram pr tablett. Så da kan jeg egentlig ikke ta multivitamin/gravidvitamin uten å måtte kaste den pakken som jeg allerede har. Jeg er så ubesluttsom også, så aner ikke hva jeg skal kjøpe :p

Du får aldri for mye folsyre. Det er vannløselig. Så ikke farlig å ta det i tillegg.

Er fettløslige vitaminer man skal være forsiktig med.

Noen som vet om man får folat i tyggetabellet, flytende eller noe? Kan ikke å svelge tabeletter:grumpy:

Okei, har plutselig innsett at jeg kanskje må ta noe mer enn bare folat nå i svangerskapet..? Hva er det jeg må kjøpe og hvor mye må jeg ta hver dag? :facepalm:
Tar du folsyre på morgen eller kveld? Med eller uten mat?

Tok det selvsagt i svangerskap1, men husker ikke hvordan jeg gjorde det da…

Tar du folsyre på morgen eller kveld? Med eller uten mat?

Tok det selvsagt i svangerskap1, men husker ikke hvordan jeg gjorde det da...
Jeg har enda ferie, så hittil har jeg tatt når jeg har husket det. Må se hvordan jeg løser det fra mandag av, kanskje på morgenen..

Back
Topp