Vitaminer

Mays’n

Blir kjent med forumet
Hva tar dere av vitaminer, bortsett fra folsyre? Bruker dere den som heter gravid, eller kjøper dere enkeltvis ?

Jeg drev og tok en multivitamin tablett og en folsyretablett før jeg ble gravid. Jeg var på apoteket og fikk anbefalt Gravid pakken som dekker alt. En rad med 4 tabletter daglig.
Syntes det var lettere...

Jeg tar:
1 stk 20ug D-vitamin fra nycoplus
1 stk 27mg jern fra nycoplus
1 stk folsyre
1 stk multivitamin uten vitamin A, D og K
3 stk Omega-3 kapsler fra Nycoplus 500mg (de små som er lette å svelge)

Jeg tar D vitamin, folsyre og omega3.
Det er billigere å kjøpe det enkeltvis enn å kjøpe den pakka. Jeg gjorde det første, men er mer i pakkene enkeltvis så derfor kjøpte jeg det:)

Tar den Gravid fra Nycoplus. Så slutter jeg vel med den etter hvert (i 2. trimester) og går over til tran, annet ved behov og kanskje jod-dråper :)

Vil anbefale å heller kjøpe multivitamin. Vanlig multivitamin inneholder også nok folsyre. Det at apoteket anbefaler gravid-pakken er bare er salgstriks, da den er vanvittig overpriset. Både jeg og alle mine jordmorkolleger anbefaler alle å heller bruke vanlig multivitamin og evt omega 3/tran om man ikke spiser nok fisk :happy: Gravid-pakken koster 249,- for 30 dager? Multivitamin koster 199,- for 200 tbl. Et kjapt regnestykke på det viser på gravidpakken koster 2324,- for et helt svangerskap, mens multivitamin koster 398,-, og da har man også multivitaminer man kan ta de første månedene etter fødsel også

Last edited:
Tar nycoplus høykonsentrert omega-3 og nycoplus sin multivitamin, den inneholder bla folsyre. Fikk den anbefalt av gynoen min :)

Bruker den gravidpakken fra apoteket. Vet den koster en del mer, men med masse ulike bokser er det lettere at jeg glemmer noen. Så synes det var mer praktisk å forholde seg til. Får se etterhvert, kanskje jeg kjører det enkeltvis når den er brukt opp. Fikk pakken jeg har nå på tilbud, så da var det litt billigere.

Tar folsyre hver dag. I tillegg tar jeg D, men tenker å slutte nå. Får nok av det fra sola på sommeren. Og så tar jeg Jod, når det er ett par dager siden jeg har spist hvit fisk. Drikker ikke melk, men spiser yoghurt, så i flg jod-kalkulatoren får jeg i meg litt for lite av det. Jod skal man ikke ha for mye av, heller. Utover det satser jeg på å spise sunt og variert. Skulle jeg bli så kvalm at jeg ikke får i meg nok mat, blir det nok multivitamin i tillegg.

Vil anbefale å heller kjøpe multivitamin og folsyre i egne pakker. Det at apoteket anbefaler gravid-pakken er bare er salgstriks, da den er vanvittig overpriset. Både jeg og alle mine jordmorkolleger anbefaler alle å heller bruke vanlig multivitamin+ folsyre og evt omega 3 om man ikke spiser nok fisk :happy:

Gravid-pakken koster 249,- for 30 dager? Folat 100 tabletter (som er nok for de første tre månedene) koster 139,-, og multivitamin koster 199,- for 200 tbl. Et kjapt regnestykke på det viser på gravidpakken koster 2324,- for et helt svangerskap, mens multivitamin og folsyre koster 737,-
Jeg fikk vite at man ikke skulle ta den vanlige multivitamin versjonen, men ta den som er uten A, D og K vitamin. Stemmer det?:)

Jeg fikk vite at man ikke skulle ta den vanlige multivitamin versjonen, men ta den som er uten A, D og K vitamin. Stemmer det?:)
Det har jeg ikke hørt noe om. Vet man ikke skal ta vitamin K hvis man av en eller annen grunn står på blodfortynnende medisin i form av marevan. Ellers er jo innholdet i vanlig multivitamin og gravid-pakken tilnærmet det samme. Vitamin A og D trenger man ikke hvis man tar tran/omega 3 eller har et høyt inntak av fisk.

Last edited:
Jeg tar omega 3 multi fra apoteket. To kapsler med både omega og vitaminer, inkludert folat. De kjører også ofte tilbud på disse. Da får jeg i meg alt jeg trenger, enkelt og til en rimelig pris :)

Vil anbefale å heller kjøpe multivitamin og folsyre i egne pakker. Det at apoteket anbefaler gravid-pakken er bare er salgstriks, da den er vanvittig overpriset. Både jeg og alle mine jordmorkolleger anbefaler alle å heller bruke vanlig multivitamin+ folsyre og evt omega 3 om man ikke spiser nok fisk :happy:

Gravid-pakken koster 249,- for 30 dager? Folat 100 tabletter (som er nok for de første tre månedene) koster 139,-, og multivitamin koster 199,- for 200 tbl. Et kjapt regnestykke på det viser på gravidpakken koster 2324,- for et helt svangerskap, mens multivitamin og folsyre koster 737,-
Tusen takk for svar :) var det jeg også kom fram til at det måtte være ett salgstriks. Sinnsykt dyrt i forhold til å kjøpe enkeltvis

Tar tran, B vitamin og Multivitamin. Kjøpte de gravid tablettene sist, men mener å huske det var sånn rar smak på de.

Vil anbefale å heller kjøpe multivitamin. Vanlig multivitamin inneholder også nok folsyre. Det at apoteket anbefaler gravid-pakken er bare er salgstriks, da den er vanvittig overpriset. Både jeg og alle mine jordmorkolleger anbefaler alle å heller bruke vanlig multivitamin og evt omega 3/tran om man ikke spiser nok fisk :happy: Gravid-pakken koster 249,- for 30 dager? Multivitamin koster 199,- for 200 tbl. Et kjapt regnestykke på det viser på gravidpakken koster 2324,- for et helt svangerskap, mens multivitamin koster 398,-, og da har man også multivitaminer man kan ta de første månedene etter fødsel også
Akkurat dette sa jordmor til meg, så jeg gjorde akkurat som hun sa:happy::happy::happy:

Back
Topp