Vitaminer

Mjoslo

Forelsket i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Påskeliljene 2022 ❤️
Jeg tar multivitaminer og omega 3 kapsler hver dag. Er det tilstrekkelig? Burde jeg evt gå over til gravid-vitaminer eller får jeg i meg det samme som nå? :) Hva tar dere?
 
  • Liker
Reactions: Klo
Så lenge det er nok folat i de så er det tilstrekkelig :) tok mine siste gravidvitaminene i dag, i morgen skal jeg kjøpe noe annet, for de er store og EKLE de gravidvitaminene...
 
Jeg tar folat og tran, lurer på om jeg burde ta jodtilskudd også :think005
Jod er anbefalt nå ja, hvis du ikke får i deg nok hvit fisk og meieriprodukter til å dekke behovet.

Jeg har tatt jodkalkulatorer som tilsier at jeg får i meg nok gjennom kosten. Drikker mye melk og har mye ost, smør osv i kosten:)
 
Jeg tar de nycomed gravidtablettene. De dekker alt du trenger tenker jeg. Men de er store og ekle.... smaker ikke ekkelt, men ekle å svelge siden de er så store. Og det er 4 av de hver dag :depressed: de dagene jeg ikke klarer å få de ned eller de kommer opp igjen tar jeg bare en folat tablett. De er heldigvis bittesmå. Tenker uansett at folat er det viktigste. Og jod for meg, siden jeg får i meg lite meieriprodukter og lite hvit fisk.
 
Jeg tar multivitaminer og omega 3 kapsler hver dag. Er det tilstrekkelig? Burde jeg evt gå over til gravid-vitaminer eller får jeg i meg det samme som nå? :) Hva tar dere?
Tar du folat? :)
 
Jod er anbefalt nå ja, hvis du ikke får i deg nok hvit fisk og meieriprodukter til å dekke behovet.

Jeg har tatt jodkalkulatorer som tilsier at jeg får i meg nok gjennom kosten. Drikker mye melk og har mye ost, smør osv i kosten:)

Takk for tips om jodkalkulator:love7
 
Jeg tar de nycomed gravidtablettene. De dekker alt du trenger tenker jeg. Men de er store og ekle.... smaker ikke ekkelt, men ekle å svelge siden de er så store. Og det er 4 av de hver dag :depressed: de dagene jeg ikke klarer å få de ned eller de kommer opp igjen tar jeg bare en folat tablett. De er heldigvis bittesmå. Tenker uansett at folat er det viktigste. Og jod for meg, siden jeg får i meg lite meieriprodukter og lite hvit fisk.


Bruker de Lifeline care gravid (gul pakke) i stedet for Nycomed sine da de er litt mindre og enklere å svelge. Men, sammenlignet med folat blir alt digert da :happy:
 
Jeg tar folat og multivitamineraler :) ble plutselig litt usikker på om jeg tar for mye folat? Går det an?
 
Jeg tar folat og multivitamineraler :) ble plutselig litt usikker på om jeg tar for mye folat? Går det an?

Øvre inntak per dag er satt til 1000 ug, da blir det kanskje 800 ug per dag på deg da, hvis multivitaminene også inneholder 400 ug?
I utgangspunktet har de vel ikke funnet negative konsekvenser ved høyt inntak, tror jeg.

Tenker det skal gå greit, men det er vel heller kanskje ikke helt nødvendig.
 
Jeg tar folat, tran, og en jod-tablett i ny og ne (jodkalkulatoren viser at jeg får i meg nok fra før).

Det er verken nødvendig eller anbefalt å ta vitaminer med mindre man har et veldig usunt kosthold, eller har påvist mangler.

Tar man multivitaminer, skal man ikke ta tran, da man da kan få overdose av vitamin A.

Så jeg ville holdt meg til å ta kun de anbefalte tingene om ikke mangler er påvist; folat, tran, og jod om du ikke spiser mye hvit fisk/melkeprodukter.
 
Bare tull og svindel med egne gravidvitaminer. For eksempel Nycoplus Omega-3 multi inneholder akkurat det samme, i samme mengder, til halve prisen ;-)
 
Bare tull og svindel med egne gravidvitaminer. For eksempel Nycoplus Omega-3 multi inneholder akkurat det samme, i samme mengder, til halve prisen ;-)
Helt enig. De gravid-pakkene med vitaminer er bare tull til en latterlig pris. Kjøp rein folat/evnt multivitamin (bare sjekk mengden folat), og du er good to go. Evnt omega 3 om en ikke får i seg nok av dette gjennom kost.
 
Vitaminkalkulator??
Heldigvis time hos legen om en uke.. det har visst skjedd mye siden sist jeg var gravid :happy090
Tar folat og jern jeg,men jern har jeg tatt før jeg ble gravid da.
:angelic:
 
Back
Topp