Vitaminer

MariaS

Forumet er livet
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
♡Julekulene 2021♡
Hva slags vitaminer/tilskudd tar du? Og hvorfor? :)

Omega3 og d-vit. Tok også folat en stund, da nivået var litt lavt :)

D-vitamin og folsyre pga lave verdier.

Jeg tar magnesium, D-vitamin, sink og jod.

Magnesium tar jeg fordi uten magnesium får jeg spenningshodepine og store smerter under menstruasjon, og PMS. magnesium gjør at alle de smertene forsvinner og jeg får ikke PMS heller.

Tar D-vitamin for immunforsvar blant annet. Tar minimum 20mcg daglig, ofte 40.

Sink tar jeg også for immunforsvaret, begynte ganske nylig fordi vi har vært mye syke.

Jod tar jeg fordi man ammer. Både når man er gravid og når man ammer er det VIKTIG å ta jod, for da får barnet jod i seg, som det trenger for nevrologisk utvikling :)

I tillegg tatt jeg kalsiumpille av og til. Jeg spiser så og si ingen melkeprodukter

Multivitamin og trankapsel daglig.
Tar b12 sprøyte hver 6.mnd også.

Fordi jeg skal pga gastric bypassen jeg tok i 2015 da jeg ikke har helt samme opptak lengre som tidligere. Enkelte vitaminer jeg tok tidligere, har jeg kutta pga jeg ikke trenger de lengre da. Men tar blodprøver hver 6.mnd for å sjekke uansett hvordan jeg ligger ann :)

Jeg tar magnesium, D-vitamin, sink og jod.

Magnesium tar jeg fordi uten magnesium får jeg spenningshodepine og store smerter under menstruasjon, og PMS. magnesium gjør at alle de smertene forsvinner og jeg får ikke PMS heller.

Tar D-vitamin for immunforsvar blant annet. Tar minimum 20mcg daglig, ofte 40.

Sink tar jeg også for immunforsvaret, begynte ganske nylig fordi vi har vært mye syke.

Jod tar jeg fordi man ammer. Både når man er gravid og når man ammer er det VIKTIG å ta jod, for da får barnet jod i seg, som det trenger for nevrologisk utvikling :)

I tillegg tatt jeg kalsiumpille av og til. Jeg spiser så og si ingen melkeprodukter
Takk for utfyllende svar :)
Er helt blåst på hva de forskjellige vitaminene hjelper på, så dette var greit å høre. Da spørs det om jeg skal kjøpe litt neste gang jeg kommer over noe tilbud :)

Calcium citrate, triobe, jerntabl (høy dose), multi vit, d-vit, Omega 3 (høykonsentrert). Må taes hver dag grunnet en operasjon for 7 år siden.

Tar Omega -3 fordi det er bra og reseptbelagte d-vitaminer da nivået mitt var veldig lavt.

Nå som jeg er gravid tar jeg den vitamin pakken beregnet til gravide. Når jeg ikke er gravid tar jeg d vitaminer i vinterhalvåret, har fått påvist lave verdier. Ellers mangler jeg ikke noe

Omega 3 kapsler, jern og C vitamin :-) fordi jeg innbiller meg (det stemmer vel også) at det er bra for immunforsvaret.

Back
Topp