Vitaminer

Babysyk91

Gift med forumet
August 2018
Som nygravid; hvilke vitaminer bør jeg ta? Jeg fikk påvist mangel på d-vitamin og folsyre i sommer, men begynte på tilskudd av begge deler med en gang, og går fortsatt på disse tilskuddene.. men hva mer bør jeg tenke på av vitaminer osv?

Lurer også på når jeg bør på første kontroll (4+6 idag). Graviditeten er et resultat av prøverør, så har time til TUL på klinikken når jeg er 7+6. Dagen etter er jeg jo 8+0 og i uke 9.

Skal til fastlegen for noe annet på fredag når jeg er 5+2, kan jeg be om helsekort for gravide da?
 
Hei:)

Så bra du startet med vitaminer i sommer. I utgangspunktet holder dette, noen velger å benytte seg av de gravid pakkene med vitaminer der en har alt i en boks, en kan også ta multivitamin og tran. Spiser du variert er forlat og tran det viktigste.

Det vanligste er å ha første kontroll mellom uke 8-12, hvis en ikke har spesielle behov så virker som du er godt dekket her. Du kan helt fint be legen din lage helsekort når du skal dit neste gang, ofte ønsker de at du setter opp egen tid for dette da det tar litt tid, men hør med legen din:)

Det er også veldig greit å ta kontakt med helsestasjon med en gang og sette opp time hos jordmor da det noen steder er litt ventetid.

Lykke til på undersøkelsen:)
 
Back
Topp