Vitaminer......

Dorothy_1

Gift med forumet
Jeg har lest at man burde ta Folat under svangerskapet før det er gått 3 måneder, Men den første kontrollen er joh etter 3 måneeder, Såh er lite Informasjon om det.
Jeg har I mange år spist følgende: 2 Tran kapsler, 1 B - Vitamin, 1 C - Vitamin, Drikker også Sana Sol.
Jeg heller også nedpå med melk.
Er det noen flere vitaminer Jeg burde ha??????
Jeg har ellers et sunt og variert kosthold, Og har som sagt I mange år spist disse...... [:D]
 
Okey, Jah det er joh Folat I noen av di her også.
Jeg har kjøpt Jern tabletter gor Gravide, Men tenkte at Jeg skulle vente med og begynne og ta dem til en bekreftelse på at Jeg trenger di.
Eller er det lurt og bare ta di... ?????? [:D]
 
Jeg tror heller ikke man trenger å ta ekstra jerntilskudd før man har fått påvist at man trenger det. Jeg tar multivitaminer for gravide fra 12. uke og ammende, det er sånne poser der du tar en hver dag, og hver pose inneholder en multivitaminpille, en omega 3 og en kalsiumpille. Har hørt at kalsium er viktig for gravide... Frem til 12.uke kan man ta vitaminer med ekstra folat..
 
Du må ikke finne på å ta jerntislkudd hvis du ikke har jernmangel- det kan du bli skikkelig sjuk av!!
 
Skjønte ikke helt om du tar folat??? Det bør du!
 
Nope, Gjør Ikkje det.
Men skal Ikkje til legen før I midten av neste måned, Er da ca 12 - 13 uker på vei.
Trodde at det var der man fikk Informasjon om sånt???????
Da er joh di 3 månedene allerede passert.
Men Jeg har blandt annet tatt B - Vitaminer I mange år.
De Inneholder joh folfat, Men er det nok, Eller burde folfat tas som en egen vitamin tablett???????
Men synes at det er litt rart at det Ikkje blir gitt Informasjon om og ta folat dersom det er såh viktig.
Må man finne ut av hvilke vitaminer man må ta selv??????? Lurer bare på dette...... [:D]
 
Jeg fikk beskjed om å ta folaten separat i form av apotekets tabletter for gravide, så doseringen ble riktig, istedet for å satse på de tranpillene som har folattillegg.

Jeg har fått masse info om folat fra både venninner og fra lege, - det står greit om det på babyverden-forsiden også.

Fint å være fokusert på sunnhet, men pass på at man ikke overvitaminiserer seg selv, for mye av de vannløslige vitaminene renner jo bare tvers gjennom, uten å gi deg noe mer nytte, mens de fettløselige (i tran etc) kan samle seg opp og gi deg mild "forgiftning" når det blir for mye av det gode. For mye jern er heller ikke bra osv..

Spør legen om fornuftige dagsdoser for deg, da vel, så blir det riktig..
En dæsj Biovit og noen dråper D-vitamin er bra nok for meg, f.eks.
Du trenger ikke vente helt til kontrollen med å spørre, - ta en enkel telefon, og de svarer på alle sånne generelle greier.
 
Må gjøre litt research selv også, vet du. Det er de tre første månedene du skal ta folat! Og det er det viktigste man tar når man blir gravid, de råder jo alle jenter som slutter på prevensjon om å begynne å ta folat, i tilfelle de blir gravid. Det er fordi ryggmargen utvikles allerede fra uke fem og utover og folat forminsker risikoen for at barnet skal få ryggmargsbrokk. Løp på apoteket og kjøp med en gang! Bedre sent enn aldri.
 
Okey, Jeg skal kjøpe det.
Han fyren på Apoteket begynnte og snakke om det, Han spurte om Jeg hadde vært hos legen, Jeg sah at timen var da og da.
Da sah han at Jeg måtte spørre der, Jeg har Ikkje spist rene folfat tabletter såh håper at det Ikkje er noen skade av det???????
Jeg skal I vært fall og kjøpe det...... [:D]
 
Back
Topp