Vitaminer!

bellis

Forelsket i forumet
Hei jenter! [:)]

Tar dere noen vitaminer/kosttilskudd?
Jeg tar TriBe, jern og C-vitamin brusetabletter på morgenen
+ har begynt med å ta en liten skje tran.
I TrioBe er det 0,8 mg folsyre og B12, og da skal man ikke trenge og da folat ved siden av. [:)] Skal ringe legen imorgen å få avtalt time slik at de kan få målt verdiene i blodet [:)]

Heisann. Vært på apoteke og hørte hva jeg burde ta for noe, da anbefalte de meg en pakke som så fint hette
GRAVID.

Den inneholder:
Vitamin A
Vitamin D
Vitamin E
Tiamin
Riboflavin
Vitamin B6
Vitamin B12
Biotin
Niacin
Pantotensyre
Folsyre
Vitamin C
Kalsium
Sink
Kobber
Mangan
Krom
Selen
Jern
Magnesium

Pluss at jeg tar litt ekstra jern ved siden av pga mangel. Har også mangel på folsyre, men det sa damen på apoteke at ikke var noe vits og ta mer ved siden av fordi kroppen klarte ikke ta det opp uansett?? Må høre med legen på neste kontroll om det der, der stemmer [:)]

Har kjøpt "Gravid-pakken" på apoteket. Den inneholder de viktigste vitaminene.

Folat, med omega 3, tar jeg. kanskje jeg burde kjøpe den gravid pakken.. hmmm [:)]

Jeg tar folat og høykonsentrert omega 3.
I følge jordmora jeg gikk til i forrige svangerskap skal være nok [:)]

ORIGINAL: msmeg

Bruker også Lifeline Gravid [:)]

Bruker også denne, men har planer om å kjøpe vitaminene "Gravid" istedenfor.. Litt lettere med 1 tablett istedenfor 4:-)

folat og variert kosthold her[;)]

Ok! [:)]
Skal ringe legen på mandag og få tatt blodprøver.
Men tror kanskje jeg blir nødt til å kjøpe den på apoteket også [:D]

ORIGINAL: Vaniljeisen

ORIGINAL: msmeg

Bruker også Lifeline Gravid [:)]

Bruker også denne, men har planer om å kjøpe vitaminene "Gravid" istedenfor.. Litt lettere med 1 tablett istedenfor 4:-)

Jeg bruker også lifeline.  Tok "gravid" en periode da jeg gikk med guttungen, men det ble 4 piller det også, og jeg fikk ikke like mye i meg... lifeline har omega 3, tar du gravid må du ta det, eller tran, utenom, det er somregel 2 piller for de av oss som ikke klarer svelge tran. Og gravid hadde i alle fall da dagsdose på to piller, ikke en (store er de også, og jeg ble kvalm av smaken, så det ble med en pakke for meg)

Jeg brekker meg somregel av å svelge pillene mine, det blir i 5 deler, for jeg knekker kalsium/magnesium-pillen i to for å klare det, men heller det enn de digre gravid-pillene, også måtte jeg jo hatt omega ved siden av, samt passet på å unngå overdose av vit A (og D), så det medfører jakt på omega uten dette. Stress.

Jeg tar bare folat og Multivitaminer fra Nycoplus. Får vell vite av legen om det er noe jeg mangler av ditten og datten når han tar disse blodprøvene [:)]

ORIGINAL: Ms. SiloMon

Har kjøpt "Gravid-pakken" på apoteket. Den inneholder de viktigste vitaminene.

Den har jeg også kjøpt [:D]

ORIGINAL: Skrullemor

Jeg tar bare folat og Multivitaminer fra Nycoplus. Får vell vite av legen om det er noe jeg mangler av ditten og datten når han tar disse blodprøvene [:)]

Alle bør ta tran eller annet omega 3 tilskudd.

Derssuten er det en grunn til å bruke gravid-multivitaminer at anbefalt dagsdose for gravide ikke er lik den for andre av alle vitaminer, det er ekstra viktig å unngå for mye vitamin A bl.a, derfor har gravid-vitaminer redusert mengde a-vitamin, siden vi jo får noe i kosten også, o0g evt gjennom tran og sånn. Derfor synes jeg lifeline pakken er grei, da har de kombinert alt til en passe blanding av alt :) Så slipper jeg tenke.

quote:

ORIGINAL: Skrullemor

Jeg tar bare folat og Multivitaminer fra Nycoplus. Får vell vite av legen om det er noe jeg mangler av ditten og datten når han tar disse blodprøvene

Alle bør ta tran eller annet omega 3 tilskudd.

Derssuten er det en grunn til å bruke gravid-multivitaminer at anbefalt dagsdose for gravide ikke er lik den for andre av alle vitaminer, det er ekstra viktig å unngå for mye vitamin A bl.a, derfor har gravid-vitaminer redusert mengde a-vitamin, siden vi jo får noe i kosten også, o0g evt gjennom tran og sånn. Derfor synes jeg lifeline pakken er grei, da har de kombinert alt til en passe blanding av alt :) Så slipper jeg tenke.

Jaja.. Sist gikk jeg bare på helt vanlig vitaminer og mineraler, og hadde ingen feil eller mangler på blodprøvene. Lifeline pakkene har jeg prøvd å klarer ikke å svelge di SVÆÆÆRE tablettene. Jeg har å hørt at men IKKE skal ta tran... [8|] Menmen... Folk er forskjellig! Velger å gjøre slik jeg gjorde da jeg gikk gravid sist [:D] Til legen/jordmor sier noe annet [;)]

Jeg har hørt om en lege som fraråder tran (men da tilrådet kapsler) ALLE andre sier at man bør ta tran. Spørr jm eller lege du, det er nok det beste.

Men offisielle råd er i alle fall tran, trankapsler eller annet d-vitamintilskudd. (sjekk http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2010/1/1262767081.47) Hvorvidt generelle vitaminer inneholder det d-vitaimnivået som er anbefalt, sjekk de vitaminene du tar.

men digre piller i lifeline? To relativt små omega3-kapsler, en ganske normal/liten multivitamin, og en avlang mineraltablett som kan deles i to. Du mener ikke den pakken som heter "gravid", vel? Det er to diiiiigre, kvalmende piller ja, og null omega.

Omega er bra for alle, fra baby til tippoldeforeldre, så det tar jeg uansett.

Back
Topp