Vitaminer/tilskudd

Totoro^-^

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Novemberlykke 2015
Høsthjerter 2017
Har de siste 4 ukene gått på sånne tilskudd fra apoteket for gravide - de skal jo i utgangspunktet inneholde det meste av alt.

Men resultat av blodprøven viser at jeg er alt for lav på jern og vitamin-d (som vanlig..) og ha påfyll på det

Ville dere tatt tilskudd i tillegg til sånn pakke fra apoteket, eller bare hoppet over til de to legen mener jeg mangler?

Jeg mangler også de 2 vitaminene, kjøpte tilskudd i går. Men kommer nok til å drikke mye appelsinjuice sammen med brødmat for å øke opptaket av jern. Siden jeg anser jern for å være det viktigste å få i seg. [emoji4]

Sent from my E5603 using BV Forum mobile app

Jeg vet ikke hvor mye det er av jern og d-vit i de du tar, men du bør i alle fal kjøpe den med 20mg d-vit og ikke den med 10mg. Hvis du ellers har et variert kosthold ville jeg nok tatt jern og d-vit (og evnt omega 3 med mindre du spiser mye fisk) og heller droppet den gravidpakka. Men har du mye igjen i gravidpakka ville jeg nok kanskje tatt begge deler til den er tom, bare dobbeltsjekket hva som er i den ift de nye jern og d-vit du kjøper.

Man må opp i høy dose vit D for å komme opp i riktig nivå. Her i Norge sier man det er OK om man ligger over 50. Det er alt for lite. Nå vet ikke jeg hvor mye vit D som er i disse pakkene, men jeg tar 2000 iu ( 50 mikrogram) på vinter. Da ligger jeg litt over 100 i nivå gjennom hele vinteren. Det tar forøvrig flere måneder å komme opp i nivå når du begynner å ta tilskuddet. Jeg ville fortsatt med pakken og tatt jern + vit D i tillegg.

Man må opp i høy dose vit D for å komme opp i riktig nivå. Her i Norge sier man det er OK om man ligger over 50. Det er alt for lite. Nå vet ikke jeg hvor mye vit D som er i disse pakkene, men jeg tar 2000 iu ( 50 mikrogram) på vinter. Da ligger jeg litt over 100 i nivå gjennom hele vinteren. Det tar forøvrig flere måneder å komme opp i nivå når du begynner å ta tilskuddet. Jeg ville fortsatt med pakken og tatt jern + vit D i tillegg.
Jeg tar 5000 iu annenhver dag nå når jeg har fått d-vitaminverdien min opp igjen :)d-vitamin er såå viktig for både vår og babyens helse!:D

Har de siste 4 ukene gått på sånne tilskudd fra apoteket for gravide - de skal jo i utgangspunktet inneholde det meste av alt.

Men resultat av blodprøven viser at jeg er alt for lav på jern og vitamin-d (som vanlig..) og ha påfyll på det

Ville dere tatt tilskudd i tillegg til sånn pakke fra apoteket, eller bare hoppet over til de to legen mener jeg mangler?
Er enig med Miss B. Ta det du mangler i tillegg, men øk dosen på d-vitamin. Les deg opp om det er mitt tips :)

Jeg tok d-vitamin frem til kontroll hos lege. han frarådet dette da det ikke er dokumentert at overskuddet blir skilt ut, og det dermed er usikkert hvorvidt dette kan skade fosteret. hvis jeg ikke var superlav i dvit, ville han bare anbefale meg jern. (jeg er lav i d-vitamin. har stoppet å ta det hver dag etter han sa dette, tar innimellom).

Ut fra artiklene jeg har lest, er et inntak på 4000 IU (100 mcg) med D-vitamin helt greit når man er gravid, og så kan man trekke fra litt for maten man spiser (fet fisk, melk, etc.).
Det er ikke alltid påfyll av jern har noe for seg, står litt mer om det her:
https://nhi.no/familie/graviditet/s...til/svangerskap-gode-rad/jern-og-svangerskap/

tror jeg hadde tatt litt ekstra i en periode, og så bedt om nye blodprøver for å se hvordan det utvikler seg.

Jeg har og fått beskjed fra legen om at jeg ligger lavt på d- vitamin! Mener hun sa verdiene mine lå på 38..o_O Jeg har derfor gått til innkjøp av det i tillegg til å fortsette å ta gravide- tilskuddet! Så håper jeg at litt sol vil være med å øke på!:rolleyes:

Bør gå greit med ekstra dvitamin så lenge du blir fulgt opp med ny blodprøve om ei stund (neste kontroll...), regner ikke med at det er så mye jern i gravidpakken heller, så tenker det går greit å ta i tillegg. Evt tillegg annenhver dag.

Jeg tar multivitaminer for gravide (lilla pakke på apoteket) i tillegg tar jeg jerntabeletter og folat. Jeg er fornøgd med det [emoji6][emoji106]

Jeg hadde time hos en overlege fra riksen i dag. Han har skrevet doktorgraden sin om ernæring hos fostere.

Han anbefalte meg å ta jern tilskudd og omega 3 og holde meg unna sukker.

Jeg tar omega-3,D-vitamin og folsyre. Tok tidligere vitaminer for gravide, men måtte bare slutte med de for ble så veldig kvalm av de.

Jeg har og fått beskjed fra legen om at jeg ligger lavt på d- vitamin! Mener hun sa verdiene mine lå på 38..o_O Jeg har derfor gått til innkjøp av det i tillegg til å fortsette å ta gravide- tilskuddet! Så håper jeg at litt sol vil være med å øke på!:rolleyes:
Det er veldig lavt :sorry:jeg ble sykemeldt når jeg hadde nivå på 24. Migrenen ble mye verre og jeg orket ingenting. Dette endret seg når jeg kom over 100 i verdi. Føler meg best når verdien er 150-200.

Det er veldig lavt :sorry:jeg ble sykemeldt når jeg hadde nivå på 24. Migrenen ble mye verre og jeg orket ingenting. Dette endret seg når jeg kom over 100 i verdi. Føler meg best når verdien er 150-200.
Ja, har forstått at det er ganske så lavt, så får vel bare kjøre på med d-vitamin tilskudd!:wideyed: Nå har jeg ikke merket noen spesielle bivirkninger av å ha lavt nivå, men så har jeg vel mest sannsynlig ligget ganske lavt en god stund, så har mulig vent meg til ting..o_O Jaja, får bare hive seg rundt og prøve å gjøre noe med det!:shy:

Back
Topp