Vitaminer og mineraler

En tråd i 'Spør ernæringsrådgiveren' startet av Mator, 5 Jul 2017.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Mator Forumet er livet Novembergull 2017 Novemberlykke 2020 Assistert-jentene

    Hei!

    Jeg er i uke 22 og har til nå tatt lifeline care sine vitaminer for gravide. Legen sa på kontroll i uke 13 at jeg hadde fine nivåer på det meste, men litt lav blodprosent (11). Hun sa også at jeg egentlig kunne kutte ut disse vitaminene, fordi jeg ville få i meg nok gjennom kosten. Men jeg var midt i en hektisk periode og valgte å fortsette pga litt dårlig variasjon i maten. Men nå er det bedre og jeg lurer på om jeg kan kutte de ut og heller bare ta jern som hun sa, uten at det har stor betydning for babyen? Har jo hørt at vi trenger ekstra jod osv, så blir litt redd for å ikke få i meg nok!

    Takk for svar :)
     
  2. Thea fra Melk.no Flørter med forumet

    Hei Mator,

    I de aller fleste tilfeller vil et variert kosthold kunne dekke behovet vårt for alle de næringsstoffene kroppen trenger. Gravide kvinner har som du nevner et økt behov for visse næringsstoffer, slik som for eksempel kalsium og jod. Du kan teste jodinntaket ditt med vår jodkalkulator her.

    Melk- og meieriprodukter er en god kilde til både jod og kalsium, og 3 om dagen bidrar til å dekke behovet ditt. Du kan lese mer om hvor mye jod gravide trenger og hvor mye jod de ulike matvarene inneholder her.

    Det er ekstra viktig å spise variert under graviditeten. Melk- og meieriprodukter, grove kornprodukter, frukt, grønnsaker og magert kjøtt og fisk er gode kilder til næringsstoffene kroppen og fosteret trenger. Dersom man har lite fisk i kostholdet anbefales det å ta tran. Reduser inntaket av energitette matvarer som ikke bidrar med særlig annet enn energi (eks godteri, kjeks og brus).

    Her kan du lese mer om hvilke matvarer du bør spise når du er gravid.

    Når det gjelder jernstatusen din ville jeg forhørt meg med legen om hva han eller hun anbefaler i forhold til tilskudd eller ikke. Matvarer som inneholder mye jern er blant annet kjøtt, leverpostei, grovt brød og -kornprodukter og grønne grønnsaker. Grønne grønnsaker (eks spinat, brokkoli, asparges) inneholder også mye folat, som er et annet viktig næringsstoff. Vitamin C øker opptaket av jern, og derfor kan det være fint å drikke for eksempel et glass appelsinjuice til et par brødskiver med jernrikt pålegg. Noen gravide har imidlertid behov for å ta jerntilskudd.

    Lykke til!
     

Del denne siden