vitaminer og andre ting

febbaby

Elsker forumet
Septembermødre <3

var innom apoteket idag og kjøpte den pakken som heter "gravid", den skulle hvis dekke folat behov, vitamin behov osv.. og apotekeren mente det var alt jeg trengte.
hva vet vel jeg ? :P har ikke greie på dette i det hele tatt:)
og forresten er det diverse smertestillende tabletter man skal unngå når man er gravid ?? [:D]

hvilke vitaminer o.l. tar dere ?

Den "gravid" saken er helt fin å ta...[:D]

Selv tar jeg folat og jern (men dette er noe jeg må ta uansett)

Når det kommer til smertestillende så skal du IKKE ta Ibux...Du kan ta paracet, panodil eller annet som har paracetamol i...

takk for svar :)
greit å vite at jeg ikke skal ta ibux. har slitt en del med ryggproblemer men siden jeg fikk mistanke om at jeg var gravid har jeg ikke turt å ta noe som helst smertestillende i tilfelle :)

kom forresten på et spm til !

når bør man begynne å smøre seg med krev for å unngå strekkmerker ? og hvilken krem er best ???

*frustrert*
:)

hehe...Ja si det...En fet krem tror jeg det lønner seg...Kan vel begynne litt før magen kommer så du får på en måte myket opp og massert...

Selv mener jeg at ingenting hjelper mot strekkmerker, men jeg måtte jo smøre meg selv...Kommer til å gjøre denne gangen også...

Har brukt spenol jeg da...Du kan høre på apoteket eller jordmor (om du skal gå til henne)

ORIGINAL: hopssi

kom forresten på et spm til !

når bør man begynne å smøre seg med krev for å unngå strekkmerker ? og hvilken krem er best ???

*frustrert*
:)

Jeg har hørt så mye forskjellig om strekkmerker. Noen sier at det er best med en fet krem eller olje, andre sier at det er best med kremer med mye fuktighet (altså vann!).

De fleste sier imidlertid at det ikke er stor man kan gjøre for å unngå strekkmerker. De skyldes hormoner, og tendensen til å få dem er delvis arvelig. Dessuten mener jeg å ha lest at yngre gravide får flere strekkmerker enn eldre - men jeg husker ikke helt hvor jeg leste det.

Du får smøre for sikkerhets skyld, og velge en krem som lukter godt og gjør at du føler at du skjemmer deg selv bort litt - da har det jo en hensikt, enten det virker eller ikke [;)]

Paracet er helt trygt å ta i svangerskapet. Man skal ikke ta ibux de tre siste månedene, men i første og andre trimester kan det tas dersom man avtaler dette med legen. Det skal ta være grunner som tilsier at mor og barn totalt sett vil få det bedre dersom man kan ta smertestillende.

Når det gjelder å unngå strekkmerker, så har jeg liten tro på dette nå. Jeg smørte som en gal da jeg ventet nr.1, og kjørte på med jordnøttolje for å unngå revning under fødselen. Ingen av delene funket, så denne gangen slapper jeg helt av og tar det som måtte komme[:D]

Jeg tar 1 folsyre tabelett og 2 gravid tabeletter dagelig jeg ! [:)]
Er det formye eller går det bra tror dere ?

ORIGINAL: Someeone

Jeg tar 1 folsyre tabelett og 2 gravid tabeletter dagelig jeg ! [:)]
Er det formye eller går det bra tror dere ?

vis du tar 2 gravid tabletter så trenger du ikke ta folsyre i tilegg. Du får i deg anbefalt dose folsyre alikevell[:)]
Jeg tar også vitamin/kosttilskuddet som heter Gravid

Jeg tar Folsyre. Når jeg husker på det, så tar jeg også multivitamin, jerntablett og kaliumtablett..

Jeg tar kun folat. Kjennes ut som jeg burde tatt noen vitaminer i tillegg.

Her tas også kosttilskuddet som heter for "gravid", ellers ingenting. Når det gjelder strekkmerker vet jeg ikke om det hjelper å smøre.
Første gang jeg var gravid så smurte jeg ikke, fikk da masse strekkmerker. Den andre gangen smurte jeg heller ikke, men fikk ikke
et eneste nytt strekkmerke. Det er vel uansett verdt et forsøk[:)]

Back
Topp