Vitaminer / kosttilskudd?

Polying

Forumet er livet
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Hei

Hvilke kosttilskudd tar dere? Antar alle tar folat, men er det noen som tar noe mer?

Jeg tar
Folat
Jod
Omega 3
Jern
D-vitamin

Jern og d-vitamin etter ordre fra legen, da jeg fikk påvist for lave verdier av disse på blodprøver for en ukes tid siden.

Jeg syns det blir mye piller, bare.. Tar allergimedisin og en tablett mot astma i tillegg, så 8 piller/kapsler totalt. En hel liten frokost bare i tabletter.

Flere som har det sånn?
 
Jeg tar folsyre, d-vitaminer (har fått påvist lave verdier tidligere og fått beskjed om å ta tilskudd i alle fall i de mørke månedene) og Omega 3-multivitaminer (2 tabletter). I tillegg står jeg på Prednisolon og Albyl-E, så det blir mange tabletter om dagen her også (6 stk) :p
 
Eg har og trengt jern dei gongane eg har vore gravid, og tatt folat og vitamintilskudd i tillegg.
Kjenner meg igjen i det du seier at ein spiser ein frukost med piller :)
Sikkert fleire her inne som føler på det same :p
 
Hei

Hvilke kosttilskudd tar dere? Antar alle tar folat, men er det noen som tar noe mer?

Jeg tar
Folat
Jod
Omega 3
Jern
D-vitamin

Jern og d-vitamin etter ordre fra legen, da jeg fikk påvist for lave verdier av disse på blodprøver for en ukes tid siden.

Jeg syns det blir mye piller, bare.. Tar allergimedisin og en tablett mot astma i tillegg, så 8 piller/kapsler totalt. En hel liten frokost bare i tabletter.

Flere som har det sånn?


Jeg tar det samme som deg untatt jern, har som oftest mer enn nok jern. Ikke tatt blodprøver enda så det kan endre seg. Var med på en studie via apoteket hvor de gikk igjennom kosttilskudd til gravide og hun anbefalte meg det du tar, så det er nok helt riktig :) Men helt enig, aldri tatt så mye piller før i hele mitt liv, så en rar ting å gjøre hver dag plutselig :)
 
Var på apoteket å kjøpte meg en pakke «gravid» det er 4 piller pr.dag 2 morgen og 2kvell. Der er alt av vitaminer + omega3 jeg trenger for 1.trimester. En pk holder til 1mnd. Før denne ble det bare omega3 og folat. Litt lat kanskje, men syns det er deilig å slippe å tenke på hva jeg trenger.. de har også pakke som er beregnet fra 2 trimester og videre ut.
 
Var på apoteket å kjøpte meg en pakke «gravid» det er 4 piller pr.dag 2 morgen og 2kvell. Der er alt av vitaminer + omega3 jeg trenger for 1.trimester. En pk holder til 1mnd. Før denne ble det bare omega3 og folat. Litt lat kanskje, men syns det er deilig å slippe å tenke på hva jeg trenger.. de har også pakke som er beregnet fra 2 trimester og videre ut.

Det samme tar jeg. Veldig greit å ha alt samlet
 
Jeg tar bare folat og trankapsler.
 
Jeg tar kosttilskudd for gravide. Multivitamin med bla. Folat og jod.
 
Jeg har to problemer med de gravidtilskuddene:

For det første så inneholder de ikke nok av det jeg trenger (for lite jern, og under anbefalt dose jod for eksempel).

For det andre så inneholder de masse jeg ikke egentlig trenger, som vitamin B, K, C etc. Jeg skjønner at det ikke nødvendigvis er skadelig å få i seg sånt, men jeg vil ikke dytte i kroppen ting unødvendig heller.
 
Jeg har to problemer med de gravidtilskuddene:

For det første så inneholder de ikke nok av det jeg trenger (for lite jern, og under anbefalt dose jod for eksempel).

For det andre så inneholder de masse jeg ikke egentlig trenger, som vitamin B, K, C etc. Jeg skjønner at det ikke nødvendigvis er skadelig å få i seg sånt, men jeg vil ikke dytte i kroppen ting unødvendig heller.
Og så er dei sjukt dyre o_O
 
Folat, B-vitaminer, omega3 og Scanalka mineraler fra sunkost. Scanalka inneholder jern og jod men kanskje ikke nok jodo_O

Har ikke testet kroppen for D-vitamin. tør ikke ta mer piller:nailbiting:
 
Folat, B-vitaminer, omega3 og Scanalka mineraler fra sunkost. Scanalka inneholder jern og jod men kanskje ikke nok jodo_O

Har ikke testet kroppen for D-vitamin. tør ikke ta mer piller:nailbiting:

Husker jo ikke hva dem tester og ikke tester ved 12ukers kontroll..
Drikker du melk?
Sånn bortsett fra folat og med mindre legen har sakt at vi har mangler er ett sunt og variert kosthold nok til å gi oss det vi trenger av det meste.. bruker salt med jod i matlaging, spiser hvit fisk, brun og hvit ost og drikker melk ol.
Får sikkert det jeg trenger og det meste i pakken er «unødvendig» men det skader verken meg eller lille. Og gir meg en feelgood følelse:hilarious:
 
Jeg har to problemer med de gravidtilskuddene:

For det første så inneholder de ikke nok av det jeg trenger (for lite jern, og under anbefalt dose jod for eksempel).

For det andre så inneholder de masse jeg ikke egentlig trenger, som vitamin B, K, C etc. Jeg skjønner at det ikke nødvendigvis er skadelig å få i seg sånt, men jeg vil ikke dytte i kroppen ting unødvendig heller.

Er enig i at man ikke skal ta ting unødvendig. Med min kvalme og oppkast trenger jeg det jeg kan få.
B og C vitaminer er vannløselig så evt overskudd går ut igjen. B vitamin, spresielt b6, har vist seg å ha effekt på svangerskapskvalme. K vitamin skal det mye til å få for mye av, men er veldig uheldig å ha for lite av.
Har kjøpt inn når det har vært 50%, noe det er ofte, og da blir prisen akseptabel.
Man tar jo blodprøver hos legen underveis så da er det lett å følge med på hva man trenger.
 
Husker jo ikke hva dem tester og ikke tester ved 12ukers kontroll..
Drikker du melk?
Sånn bortsett fra folat og med mindre legen har sakt at vi har mangler er ett sunt og variert kosthold nok til å gi oss det vi trenger av det meste.. bruker salt med jod i matlaging, spiser hvit fisk, brun og hvit ost og drikker melk ol.
Får sikkert det jeg trenger og det meste i pakken er «unødvendig» men det skader verken meg eller lille. Og gir meg en feelgood følelse:hilarious:
Problemet mitt er nettopp maten. Spiser ikke melkeprodukter pga allergi. Jeg tror tilskudd er noe vi trenger i dag. Den lille bruker fra kroppen vår så vi trenger kanskje mer enn vanlig for å ikke gå tomme. Og maten i dag (frukt, grønnsaker) sier de inneholder mye mindre næring i dag.
 
Problemet mitt er nettopp maten. Spiser ikke melkeprodukter pga allergi. Jeg tror tilskudd er noe vi trenger i dag. Den lille bruker fra kroppen vår så vi trenger kanskje mer enn vanlig for å ikke gå tomme. Og maten i dag (frukt, grønnsaker) sier de inneholder mye mindre næring i dag.

Vi konkluderer med at det er lurt med tilskudd ;)
 
Jeg tar folat og d-vitamin. Ikke påvist for lav d vitamin, men er lurt å ta om vinteren sies det.
Jeg var hos legen her om dagen fordi jeg trodde jeg var for lav på flere vitaminer, men der fikk jeg svar om at jeg hadde for høy magnesium av alle ting. Ikke tatt tilskudd heller... så det var litt spesielt. Men alle andre nivåer var fine.
 
Jeg var også nettopp hos legen og fikk beskjed om at jeg hadde for lite salt i kroppen, av alle ting. Det er jo noe man vanligvis holder seg unna, og også veldig rart ettersom jeg har spist en del salte kjekt og chips pga kvalmen. Så nå blir det ekstra salt fremover, håper bare jeg ikke blir avhengig :p
 
Dere som har tatt blodprøve hos legen. Hvor langt er dere på vei?
 
Jeg tar også multivitavitamin for gravide, med bl.a både folat, jod og omega3. Greit å bare ha en boks å forholde seg til:happy:
 
Back
Topp