Vitaminer / folat

Akkakk

Forelsket i forumet
Novemberbarna 2021
Hei. Jeg mistenker at jeg reagerer på multivitaminer som jeg tar daglig. Jeg får rett og slett diaré. Det kan jo være et graviditegn også, men de dagene jeg har bare tatt folat så har jeg vært fin i magen
Noen som har opplevd å reagere på multivitaminer? pakken er gul og hvit og kjøpt på apoteket. Står «gravid» på den.

Tar dere multivitaminer eller bare folat?
 
Hei. Jeg mistenker at jeg reagerer på multivitaminer som jeg tar daglig. Jeg får rett og slett diaré. Det kan jo være et graviditegn også, men de dagene jeg har bare tatt folat så har jeg vært fin i magen
Noen som har opplevd å reagere på multivitaminer? pakken er gul og hvit og kjøpt på apoteket. Står «gravid» på den.

Tar dere multivitaminer eller bare folat?

Tar omega 3 multivitamin kapsler(det er med folat) også ekstra D-vitamin:) Det gjør jeg til daglig forutenom graviditet også:) kan hende det er det du reagerer på, men kan også være diaré pga graviditet:oops:
 
Jeg tar alltid omega 3, d-vitamin, jern og multivitamin. Nå som jeg er gravid tar jeg i tillegg folat og jod.
Jeg bruker ikke et spesielt multivitamintilskudd for gravide. Anbefaler deg å prøve en annen multivitamin isteden for å se om den fungerer bedre på magen :)
De fleste har nytte av å ta et multivitamintilskudd (gravid eller ei) med mindre man er vanvittig nøye med kostholdet.
 
Jeg bruker de gravid nycoplus multivitaminene med omega 3, men jeg har aldri reagert på dem. Jeg gikk på dem før jeg var gravid også.
 
Jeg tar kun folat og vitamin d, skal ta blodprøver i morgen (gruer meg så sinnsykt!!!) og får vel antakeligvis da svar på om jeg bør ta noe ekstra?

I morgen er jeg uke 6+0, folk flest tar blodprøver uke 12 men jeg er så redd så skal bare få det overstått.

Har store problemer med å ta tabletter, min venninne tok nyco+ og DE har jeg ikke sjanse til å få ned. Jeg må eksempelvis dele en Paracet i 2.
 
Jeg tar ikke multivitamin, men tar folat, d-vitamin, omega-3 og magnesium mot rastløse bein. Mistenker også at jeg trenger jern, for har vært veldig svimmel innimellom den siste uken. Skal til legen i morgen for å sjekke om jeg har noen mangler. Ellers drikker jeg mye melk og yoghurt hver dag, så tror at jod- og kalsiumbehovet er oppfylt (håper jeg) :D
 
Jeg tar alltid omega 3, d-vitamin, jern og multivitamin. Nå som jeg er gravid tar jeg i tillegg folat og jod.
Jeg bruker ikke et spesielt multivitamintilskudd for gravide. Anbefaler deg å prøve en annen multivitamin isteden for å se om den fungerer bedre på magen :)
De fleste har nytte av å ta et multivitamintilskudd (gravid eller ei) med mindre man er vanvittig nøye med kostholdet.
Ja, tenkte å gi et annet merke en sjanse Skal til legen når jeg er 6+5. da skal jeg ta blodprøver for å måle verdiene. Så får jeg se om/hva jeg bør ta da. Kommer til å ta bare folat frem til jeg får kjøpt meg et annet merke.
 
Tar omega 3 multivitamin kapsler(det er med folat) også ekstra D-vitamin:) Det gjør jeg til daglig forutenom graviditet også:) kan hende det er det du reagerer på, men kan også være diaré pga graviditet:oops:
Ja, har vært sånn i tvil om jeg kunne reagere såpass heftig på vitaminene. Men leste en plass i dag at det ikke var sååå uvanlig og siden jeg er fin de dagene jeg ikke tar dem så da bestemte jeg meg for å kutte de ut. Blir spennende å se om jeg blir bra igjen da. Hatt diaré av og på i tre uker. Sliten av det nå!
 
Tar jern, men har generelt lavt opptak av jern, c-vit, d-vit (få opp humøret på vinteren) og så har jeg tatt b-kompleks i noen mnd nå for å se om det kunne hjelpe på røyting av hår. I den så er det anbefalt mengde folat også.
 
Jeg tar ikke multivitamin, men tar folat, d-vitamin, omega-3 og magnesium mot rastløse bein. Mistenker også at jeg trenger jern, for har vært veldig svimmel innimellom den siste uken. Skal til legen i morgen for å sjekke om jeg har noen mangler. Ellers drikker jeg mye melk og yoghurt hver dag, så tror at jod- og kalsiumbehovet er oppfylt (håper jeg) :D

Med fare for å høres ut som en besservisser, når man drikker og spiser meieriprodukter får man en betenelsesreaksjon i kroppen hvor kalsium er med på å ordne opp i, så man får ikke nødvendigvis mer kalsium i kroppen. Det er den samme årsaken til at land med et høyt inntak av melk også har den høyeste forekomsten av osteoporose. Til sammenligning har sesamfrø 9 ganger mer kalsium enn melk, så kanskje det er noe man kan tilføre bakst eller frokostblanding ^^,
 
Hei. Jeg mistenker at jeg reagerer på multivitaminer som jeg tar daglig. Jeg får rett og slett diaré. Det kan jo være et graviditegn også, men de dagene jeg har bare tatt folat så har jeg vært fin i magen
Noen som har opplevd å reagere på multivitaminer? pakken er gul og hvit og kjøpt på apoteket. Står «gravid» på den.

Tar dere multivitaminer eller bare folat?

Hvilken multivitamin bruker du? Oftest reagerer man på de som har OL’er i seg, mannitol, sorbitol, osv.
 
Til dere som ikke tar jod; man får ikke i seg nok gjennom å spise/drikke meieriprodukter! Det er et nasjonalt helseproblem at norske myndigheter velger å putte jod i meieriprodukter/kua fordi de aller fleste kvinner og barn i Norge får ikke i seg nok selv om de spiser/drikker det de tror er rikelig. Det er derfor anbefalt at alle kvinner i fertil alder som er gravide eller prøver å bli gravide tar tilskudd. Dere som tar multivitaminer for gravide så er det somregel nok jod og folat i de, men tar dere andre multivitaminer så må dere sjekke innholdet. Gravide er anbefalt 200 mikrogram jod pg 400 mikrogram folat daglig.
 
Til dere som ikke tar jod; man får ikke i seg nok gjennom å spise/drikke meieriprodukter! Det er et nasjonalt helseproblem at norske myndigheter velger å putte jod i meieriprodukter/kua fordi de aller fleste kvinner og barn i Norge får ikke i seg nok selv om de spiser/drikker det de tror er rikelig. Det er derfor anbefalt at alle kvinner i fertil alder som er gravide eller prøver å bli gravide tar tilskudd. Dere som tar multivitaminer for gravide så er det somregel nok jod og folat i de, men tar dere andre multivitaminer så må dere sjekke innholdet. Gravide er anbefalt 200 mikrogram jod pg 400 mikrogram folat daglig.
Er det ikke bedre å heller oppfordre til å regne ut jod inntaket sitt selv, enn å slå fast at man ikke får nok gjennom meieriprodukter? Vi er svært ulike, men ulike kosthold så litt unødvendig å skremme opp folk med bastante påstander.

Spiser man en porsjon torsk er det nesten 3 ganger anbefalt daglig inntak. Selv drikker jeg både Kefir, melk og spiser kvarg så med noen enkle google svar kan man raskt se hvordan man ligger an.
 
Er det ikke bedre å heller oppfordre til å regne ut jod inntaket sitt selv, enn å slå fast at man ikke får nok gjennom meieriprodukter? Vi er svært ulike, men ulike kosthold så litt unødvendig å skremme opp folk med bastante påstander.

Spiser man en porsjon torsk er det nesten 3 ganger anbefalt daglig inntak. Selv drikker jeg både Kefir, melk og spiser kvarg så med noen enkle google svar kan man raskt se hvordan man ligger an.
Dette er råd fra helsemyndighetene, ikke bare noe jeg påstår. Du gjør selvfølgelig som du vil, men rådene endrer seg ikke fordi du er en av de som får i seg nok. Realiteten er uansett at det er så få kvinner og barn som får i seg nok jod at myndighetene har gått ut å anbefalt at alle tar tilskudd likevel.

Er noen usikre om de får i seg nok jod så er ikke 200mikrogram ekstra krise, den 600 mikrogramsgrensen når man ikke så lett.

Spiser man torsk til middag hver dag så ja da burde man ikke tilskudd, men da er nok de som spiser torsk hver dag klar over at de får i seg mer enn nok.
 
Dette er råd fra helsemyndighetene, ikke bare noe jeg påstår.

Likevel fremstår du som mer bestemt enn det jeg leser de offentlige rådene å være. Der er det tatt visse forbehold:

"Gravide og ammende bør ta et daglig kosttilskudd med 150 mikrogram (µg) jod dersom de:
  • har et lavere daglig inntak enn 6 dl kumelk/yoghurt (men spiser hvit saltvannsfisk regelmessig), eller
  • spiser lite/ingen hvit saltvannsfisk og samtidig har et lavere daglig inntak enn 8 dl kumelk/yoghurt.
Sitat, helsenorge.

Dette er jo gjerne sett i sammenheng med at stadig flere spesielt unge kvinner velger vegetarisk/vegansk kosthold, eller av andre årsaker velger å bytte ut melkeprodukter med havre melk, soyamelk o. L. Da er det helt klart at jod inntak kan være kritisk lavt.

Jeg er heller ikke bekymra for at jeg får i meg for mye jod selv om den torsken gir nærmere 600 microgram på et måltid, men det var heller ikke poenget.. Kroppen har jo evne til å lagre jod, så den porsjonen med torsk dekker alene 3 dagers behov. Jeg sier ikke at man ikke bør ta jodtilskudd, jeg synes bare innlegget var unødvendig skarpt. Fint å gjøre folk oppmerksom på at de kan være i risikosonen, men trenger ikke "arrestere" folk.
 
Likevel fremstår du som mer bestemt enn det jeg leser de offentlige rådene å være. Der er det tatt visse forbehold:

"Gravide og ammende bør ta et daglig kosttilskudd med 150 mikrogram (µg) jod dersom de:
  • har et lavere daglig inntak enn 6 dl kumelk/yoghurt (men spiser hvit saltvannsfisk regelmessig), eller
  • spiser lite/ingen hvit saltvannsfisk og samtidig har et lavere daglig inntak enn 8 dl kumelk/yoghurt.
Sitat, helsenorge.

Dette er jo gjerne sett i sammenheng med at stadig flere spesielt unge kvinner velger vegetarisk/vegansk kosthold, eller av andre årsaker velger å bytte ut melkeprodukter med havre melk, soyamelk o. L. Da er det helt klart at jod inntak kan være kritisk lavt.

Jeg er heller ikke bekymra for at jeg får i meg for mye jod selv om den torsken gir nærmere 600 microgram på et måltid, men det var heller ikke poenget.. Kroppen har jo evne til å lagre jod, så den porsjonen med torsk dekker alene 3 dagers behov. Jeg sier ikke at man ikke bør ta jodtilskudd, jeg synes bare innlegget var unødvendig skarpt. Fint å gjøre folk oppmerksom på at de kan være i risikosonen, men trenger ikke "arrestere" folk.

Hva var det med innlegget mitt som arresterte folk? Fordi jeg opplyser om at folk burde ta tilskudd av jod i tillegg så er det for bastant og anklagende?

Det er ikke alle som vet at man burde ta tilskudd av jod som gravid for det eneste det er fokus på er folat. Beklager at du oppfattet meg som bestemt, men jod debatten er noe jeg engasjerer meg sterkt i da norske myndigheter bryr seg mer om salg av kumelk enn mennesker. Det har vært oppe til diskusjon flere ganger å gå over til salt slik som who anbefaler og som har vist seg mer effektiv, men på grunn av at norge vil selge befolkningen melk så vil de ikke gjøre det. Til tross for at mange ikke en gang tåler meieriprodukter. Det er ikke sånn at jod finnes naturlig i melk heller for de forer jod til kuene. Norges jod problem er så omfattende at det får global oppmerksomhet, det er tragisk.

Anbefalingene fra norske helsemyndigheter er 175mikrogram til gravide og 200mikrogram til ammende. Så rådene fra helsenorge stemmer ikke overens med rådene til fhi som er merkelig. Who der i mot anbefaler 250mikrogram til både ammende og gravide.

Selv om jeg skriver folk bør ta tilskudd så velger de jo selv om de vil ta det i form av tabletter eller mat. Det viktigste for meg er at folk er klar over inntaket sitt. Meieriprodukter alene er ikke nok for å få i seg jod og siden du tar opp fisk så dekker det gjennomsnittlig bare 20-30% av inntaket.
Spiser man torsk minst 3 ganger i uken i tillegg så ja, men de fleste pleier ikke spise 200gram torsk 3 ganger i uken. 200g er en ganske stor porsjon og mengden jod varierer også fra fisk til fisk også når på året fisken er fisket, så man kan ikke være 100% sikker på innholdet. Spiser man laks, ørret eller makrell så er det ikke mye jod i det at det dekker behovet. Jeg prøvde å finne ut hvor mye jod det var i forskjellige fiskesorter og det var ikke lett tilgjengelig noe som er merkelig. Fhi sin hadde kun torsk, og en annen studie fra 2006 jeg fant skrev at kveite hadde enormt høyt innhold, men at det varierte stort fra fisk til fisk og hva den fisken hadde spist.

Jeg kjenner i hvert fall ingen som drikker melk som drikke eller spiser utelukkende torsk 3 ganger i uken hver uke.
Og å få i seg 6 dl melk daglig er drøyt. Så beklager for at jeg prøver å spre awareness til andre gravide om at jod er viktig og at man ikke får i seg nok av å spise meieriprodukter. Jeg var vegetarianer i 5 år og spiser fremdeles for det meste vegetarisk, så jeg har måttet opplyse meg selv om dette.

Det høres for meg ut som du ikke har lest så mye om debatten før du nå kommenterte siden du skriver at jod problemet skyldes at flere velger et plantebasert kosthold, for folk som velger et plantebasert kosthold er somregel mer beviste på å få i seg det de mangler av vitaminer. Det finnes selvfølgelig noen unntak, men det største problemet for folk på plantebasert kosthold er at mange bruker tang som kilde og får i seg alt for mye. Uansett så utgjør de en veldig liten prosentandel av den gruppen dette gjelder for.

Denne diskusjonen var ikke det trådstarter spurte om så jeg legger dette dødt så får folk ta å gjøre research selv og finne ut hva de trenger av jod. Viktig er det i hvert fall å være bevist på det og det var den eneste hensikten jeg hadde med innlegget før jeg ble trigget av kommentaren din som kalte kommentaren min for bastante påstander og sa at jeg arresterte folk. Jeg nevnte kun meieriprodukter og man kan ikke få i seg nok jod fra det, det er fakta at de aller fleste gravide kvinner og kvinner i fruktbar alder får i seg alt for lite jod, jeg har ikke hentet ut det fra løse luften. At absolutt alle bør ta tilskudd er det eneste jeg kan se tilbake på at var litt harsh, for har du god kontroll på inntak så selvfølgelig, men de aller fleste har ikke det.
 
Last edited:
Enn så lenge tar jeg kun folat som kosttilskudd, men det kan endre seg neste uke når jeg skal ta blodprøver! Er nok en del vitaminer som trengs kan jeg tenke meg! Nå er jeg selv så kvalm 24/7 og kaster opp hver eneste dag, så er nok ganske trygg på at jeg ikke får i meg alt jeg skal :angelic: Spennede å se om ekstra kosttilskudd da kan bidra til mer kvalme :nailbiting: Det vil jeg helst slippe!
 
Back
Topp