Vitamin K til nyfødte

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
Jeg visste ikke at alle barn i Norge får vitamin K-sprøyte etter fødselen, og jeg ble ikke informert om dette på sykehuset. Jeg vet lite om dette, og hadde nok ikke sagt nei til den om jeg hadde fått valget, men kjenner jeg ble sint når jeg skjønte at de har gjort dette uten å be om tillatelse. Hva tenker dere andre? Ble dere informert?

Se link for info:

http://www.jordmorforeningen.no/tj/...ammamedisin/K-vitamin-til-nyfoedte-vet-vi-nok

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg ble informert på forhånd med begge jentene mine. Hadde også lest om det under svangerskapet og snakket med jm om det også.

Sent from my iPhone using BV Forum

Dette var jeg klar over på forhånd så var ikke noe problem.
Merkelig at verken lege eller jm hadde gitt deg beskjed om dette på forhånd, all den tid det er vanlig praksis i Norge

Det hørte aldri jeg noe om heller, så det visste jeg faktisk ikke før du sa det nå...og mini er 15mnd :p
Men..mini blei tatt med ks og pappan var jo med han når jeg blei lappa sammen, så mulig han fikk beskjed :) Det må jeg faktisk spørre om etterpå ;)

Med første ble vi ikke informert. Med andre stod det i en brosjyre vi fikk på oul at vi måtte si i fra dersom barnet ikke skulle ha den (sammen med info om blodprøve som ble tatt andre dagen ol).

Vi ble spurt om dette på føden rett etter jenta kom ut. Dette var ikke i Norge da.

Ble informert alle 3 gangene, også visste jeg det før førstemann og at de fikk det, helt sikkert på fødselforbredende kurs.

Me blev informert. Eller eg visste vel i förvei att nyfödd fikk det

Dette er noe vi ikke fikk informasjon om, men ikke noe jeg føler er feil vi ikke fikk info om heller.

Merkelig
Fikk nr 1 i 1995 og den gangen informerte de om det, syns det er rart om de har sluttet med det.
Vet at K sprøyten har vært norm i Norge i flere tiår.

Vi fikk beskjed like før sprøyten ble satt, og jm forklarte kort hvorfor det ble brukt.
På barselshotellet fikk vi også en infobrosjyre om det.

Ble ikke informert første gang. Andre gang fikk vi brosjyre på føden rett etter at han var født.

Ante jeg ikke :p Og ikke mannen heller og barna her er 3.5 år og 8.5 år :p

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Virker som om informasjonstrømmen enter er blitt langt dårligere siden jeg fikk vite om dette i 94.
Kanskje det var pga at jeg er utlending men det er jo noe alle bør bli informert om.

Jeg fikk beskjed med nummer 1. De to siste er født på et annet sykehus, der fikk jeg ikke beskjed; men kanskje de regnet med jeg visste det siden jeg var flergangsfødende

Kan ikkje huske å ha høyrt noko om dette etter fødsel i oktober...

Back
Topp