Vitamin D-mangel, noen som har det?

Hvorfor virker ikke tilskudd? Og hva gjør dere da? Jeg har aldri blitt sjekket før, så aner ikke hvor lenge jeg hat gått med dette.
Men jeg har i perioder vært litt slik som dette, men nå er det verre enn noen gang. Føler meg syk rett og slett, fikk vite i dag at nivået var på 10. Så i dag har jeg startet med tilskudd :)

Av en eller annen grunn tar vi det opp dårlig, så vi har hatt mangel på vitamin D i alle år. Vi skulle nok bodd i Spania :p Da tror jeg nok at vi hadde hatt bedre med vitamin D.

Ingen av oss føler oss noe dårlig, men man kan jo oppleve somatiske lidelser. Jeg er 27 og pappa er 69 år. Så vi har levd med det lenge.
 
Var hos legen i går og venter nå på nye prøvesvar for å se hva jeg blr gjøre videre men har brukt tilskudd før med god virkning på noen av symptomene, syns hårtapet og hodepinen ble borte men slapphet og hjertebank ble igjen desverre, men det kan skyldes jernmangel også...


Slapphet er jo tydelig tegn på jernmangel også, så kan være det ja :)
Lykke til!
 
Jeg hadde det. Hadde hyppige migreneanfall, trøtt, sliten, dårlig matlyst, "hjertebank" (det var ikke det, men føltes som om hjerte liksom slo litt raske dobbeltslag innimellom på en måte). Husker ikke alt i farta. Men jeg husker ikke hvor fort jeg ble bedre... Men var det 3-4 mnd kanskje?! Jeg fikk ikke sprøyte, men fikk noen tabletter på resept. Legen mente det var å anbefale med tabletter for meg. Mulig man merker raskere bedring med injeksjon, men det vet jeg ikke noe om. Nå vet jeg ikke hvordan du skal komme opp på normalt nivå heller, men ;)


Legen min setter ikke sprøyter på meg om han ikke MÅ, for jeg har fått noen rare reaksjoner på der sprøytene har blitt satt.
Så her er det hestekur av tabletter, og oppfølging hos lege.
Du beskriver meg der, har lurt veldig på hvorfor migrenen min har blitt så mye verre og jeg har lurt på hvor den lille energien jeg hadde har blitt av.
Håper jeg reagerer på vitaminene fort. Jeg er utålmodig :p
 
Ja! Fikk påvist tidligere i uken faktisk.

Vondt i magen - check
Smerte i kroppen - check (spes skuldre)
Mye syk - veldig check
Trøtt - veldig check
Veldig dårlig humør og lett sint
Mye hyppigere og værre migrene nå i det siste

Vet ikke om det hjelper ennå, må skaffe tilskuddet i morgen


Er det ikke rart at vi har så like symptomer? Da må vitaminene hjelpe oss håper jeg :)
 
Ja, jeg har svært lave nivåer av både D- og B-vitaminer konstant i tillegg til ferritin og Hb. Umulig å få opp B-vitaminnivåene ved hjelp av tabletter hos meg, dessverre. Har trolig mangel på noe som kalles intrinsic factor som medfører at kroppen ikke vil ta opp vitaminet fra tilskudd (mangelen på intrinsic factor henger sammen med andre autoimmune sykdommer jeg har). Det eneste som hjelper litt, er B-vitamininjeksjoner. Her bruker jeg faktisk slik lyslampe vinterstid for å få mest mulig dagslys. Det er en viktig faktor for å få opp D-vitaminnivået. Likevel ligger jeg langt, langt under normalnivåene. Har noen sykdommer i grunnen som gjør det umulig å skille symptomene fra hverandre og ettersom jeg uansett ikke får opp nivåene kan jeg jo ikke si at tilskudd med D-vitamin har revolusjonerende effekt, dessverre ;). Normalt sett har tilskudd god effekt, så begynn umiddelbart og få så mye dagslys som mulig (det er jo ikke enkelt vinterstid, få timer med dagslys).


Jeg har nok gått slik lenger enn jeg burde fordi jeg har som deg en sykdom, og den slår meg fullstendig ut i perioder. Derfor har jeg tenkt at nå er jeg i en periode som er dårlig. Men har rast ned 15% av kroppsvekten min og mistet enormt mye hår. Så fikk streng beskjed av min mann at nå var det påtide med en sjekk og han hadde rett :eek:
Håper de har en revolusjonerende effekt på meg, for jeg er så lei nå. Vil være en glad mamma, som har litt energi igjen til barna mine! :)
Burde kanskje prøve en slik lampe ja? Jeg får jo ikke mye lys lenger.
Så dumt at tilskudd ikke virker så bra, kjedelig når man må gå slik!
 
Legen min setter ikke sprøyter på meg om han ikke MÅ, for jeg har fått noen rare reaksjoner på der sprøytene har blitt satt.
Så her er det hestekur av tabletter, og oppfølging hos lege.
Du beskriver meg der, har lurt veldig på hvorfor migrenen min har blitt så mye verre og jeg har lurt på hvor den lille energien jeg hadde har blitt av.
Håper jeg reagerer på vitaminene fort. Jeg er utålmodig :p

Ja, og det som da blir en sprettball-effekt, for å kalle det det, er jo det at migrene i seg selv er energitappende som gjør at man får liksom ekstra energitapping når man går på sparebluss med vitaminmangel i tillegg. Jeg håper du blir raskt bedre! Forstår VELDIG godt at du er utålmodig... Å føle seg syk, uten å være syk i ordets rette forstand er så tungt og frustrerende. Når er neste blodprøvetagning?

Har du forresten forhørt deg med legen din om betablokkere mot migrene?! Kan i hvert fall anbefale det!
 
Ja, og det som da blir en sprettball-effekt, for å kalle det det, er jo det at migrene i seg selv er energitappende som gjør at man får liksom ekstra energitapping når man går på sparebluss med vitaminmangel i tillegg. Jeg håper du blir raskt bedre! Forstår VELDIG godt at du er utålmodig... Å føle seg syk, uten å være syk i ordets rette forstand er så tungt og frustrerende. Når er neste blodprøvetagning?

Har du forresten forhørt deg med legen din om betablokkere mot migrene?! Kan i hvert fall anbefale det!


Ett par dager før jul er det tid for nye prøver, da vil legen se liten bedring. Så håper han har rett i det :)
Ja, man blir utslitt av migrene tillegg. Og det er så smertefullt, så jeg håper økningen i mine anfall er vitaminmangel :)
Takk for ett veldig godt tips, men jeg får dessverre ikke brukt dette eller annen forebyggende pga jobben min.
Da mister jeg den pga medisinbruk. Det er veldig strengt, så her brukes det anfallsmedisiner og den dagen må jeg bli hjemme fra jobb. Liker ikke å ha fravær da:(
 
Hva er dine symptomer? Og rettet det seg fort når du fikk tilskudd?
Jeg har i dag fått melding av legen, hadde kraftig vitamin D-mangel.
Og jeg lurer da på om det er svar på alle mine "problemer".
Som vanskelig å sove, vondt i magen, smerter i kroppen, mye syk, hårtap og egentlig orker jeg ikke noe, er nok også litt depressiv.
Nå fikk jeg ett håp om at jeg vil få tilbake "livet" mitt, men er utålmodig og vil ha det nå.
Så noen erfaringer med vitamin D mangel?
Jeg lurer på om jeg kan ha det selv.

Vært syk stort sett hele høsten, fra slutten av august, bronkitt, forkjølelser på rad og rekke, sliten, flere øyekatarrer (eller iallefall såre og røde øyne), nå de siste dagene har jeg også vært innmari tørr og sår i munnen.

Skal til legen i morgen, så spent på hva han tenker.

Hvordan er det med deg?
 
Last edited:
Jeg lurer på om jeg kan ha det selv.

Vært syk stort sett hele høsten, fra slutten av august, bronkitt, forkjølelser på rad og rekke, sliten, flere øyekatarrer (eller iallefall spre og røde øyne), nå de siste dagene har jeg også vært innmari tørr og sår i munnen.

Skal til legen i morgen, så spent på hva han tenker.

Hvorfor er det med deg?

Jeg er fortsatt mye syk, men føler jeg har fått tilbake litt energi når jeg er "frisk", ellers er vel alt det samme enda. Men har ikke spist en hel boks enda så går fortsatt på trippeldose. Skal til legen i morgen, nye blodprøver for å se om kroppen har tatt opp noe. Mange med mangel nå, lurer på om det kan komme av de dårlige sommere vi har hatt de siste årene? Kroppen får liksom ikke bygd seg opp igjen?
 
Jeg er fortsatt mye syk, men føler jeg har fått tilbake litt energi når jeg er "frisk", ellers er vel alt det samme enda. Men har ikke spist en hel boks enda så går fortsatt på trippeldose. Skal til legen i morgen, nye blodprøver for å se om kroppen har tatt opp noe. Mange med mangel nå, lurer på om det kan komme av de dårlige sommere vi har hatt de siste årene? Kroppen får liksom ikke bygd seg opp igjen?
Tja, synes ikke somrene har vært så dårlige jeg da, synes vi har hatt mye fint vær [emoji6] Men høsten har vært grå, så kanskje det også har litt å si?

Håper du blir mye bedre, det er slitsomt å gå sånn over lang tid. Og du har jo andre plager i tillegg.

Jeg blir vel tappet for litt blod i morgen jeg også regner jeg med.
 
Tja, synes ikke somrene har vært så dårlige jeg da, synes vi har hatt mye fint vær [emoji6] Men høsten har vært grå, så kanskje det også har litt å si?

Håper du blir mye bedre, det er slitsomt å gå sånn over lang tid. Og du har jo andre plager i tillegg.

Jeg blir vel tappet for litt blod i morgen jeg også regner jeg med.


Du må si ifra neste år hvor du finner den solen, her har ikke ungene fått badet engang i år:eek:
Ja, har liksom nok med det jeg har. Men sånn er det, satser på at det hjelper med litt D vitamin, skal begynne med litt fiskeolje også :D
Lykke til i morgen da! :)
 
Du må si ifra neste år hvor du finner den solen, her har ikke ungene fått badet engang i år:eek:
Ja, har liksom nok med det jeg har. Men sånn er det, satser på at det hjelper med litt D vitamin, skal begynne med litt fiskeolje også :D
Lykke til i morgen da! :)
Hihi, vi hadde iallefall knallvær i Kristiansand i sommer, og fint her når vi kom hjem, og før vi dro. [emoji12]
Men hadde ikke vært så fint her da vi var i Kristiansand, og ikke så fint i Kristiansand da vi hadde dratt hjem [emoji13]
Vi har badet mye i sommer vi.
Men været får man liksom ikke gjort noe med...

Jo takk, skal komme meg i seng nå. Det har vel også litt å si kansje, om man får nok søvn...
 
Jeg var deprimert, gråt for ingenting, hadde null energi og slet med senebetennelse (var sykemeldt i nesten ett år). Ble satt på hestekur, men her tok det en stund før jeg ble bedre. Jeg merker senebetennelsesmerter først hvis jeg dropper D-vitamin i en periode, men nå reagerer kroppen litt kjappere heldigvis.

Norge har forresten veldig lave anbefalinger på D-vitamin, i Tyskland feks er anbefalt dose langt høyere. Litt rart, all den tid vi har mindre tilgang til sollys.
 
Hva er dine symptomer? Og rettet det seg fort når du fikk tilskudd?
Jeg har i dag fått melding av legen, hadde kraftig vitamin D-mangel.
Og jeg lurer da på om det er svar på alle mine "problemer".
Som vanskelig å sove, vondt i magen, smerter i kroppen, mye syk, hårtap og egentlig orker jeg ikke noe, er nok også litt depressiv.
Nå fikk jeg ett håp om at jeg vil få tilbake "livet" mitt, men er utålmodig og vil ha det nå.
Så noen erfaringer med vitamin D mangel?
Hadde d-vitamin -mangel jeg også gitt... Ikke så mye, men tydeligvis nok til at immunforsvaret mitt ikke jobber optimalt.

Så nå går jeg også på tilskudd, har gjort det ei uke nå, og venter på at det skal hjelpe...
 
Hadde d-vitamin -mangel jeg også gitt... Ikke så mye, men tydeligvis nok til at immunforsvaret mitt ikke jobber optimalt.

Så nå går jeg også på tilskudd, har gjort det ei uke nå, og venter på at det skal hjelpe...

Når man i Norge anbefaler veldig lave verdier i utgangspunktet så er det kanskje ikke rart kroppen sliter litt ekstra når man har bare litt mangel?
Det er veldig mange med mangel i år synes jeg, lurer på hva det kommer av? Håper det hjelper snart på deg også, jeg venter i spenning:p
 
Når man i Norge anbefaler veldig lave verdier i utgangspunktet så er det kanskje ikke rart kroppen sliter litt ekstra når man har bare litt mangel?
Det er veldig mange med mangel i år synes jeg, lurer på hva det kommer av? Håper det hjelper snart på deg også, jeg venter i spenning:p
Ikke hjulpet noe på deg altså?

Ja jeg er spent. Jeg er kanskje ikke like forkjølet som jeg var, men er ikke bra heller. Mye hodepine, hadde 2 migreneanfall forrige uke og altså 3 totalt i desember... 2 i november..
Jeg er sliten, men får ikke sove osv....

Jaja, får gi det noen uker til [emoji23]
 
Ikke hjulpet noe på deg altså?

Ja jeg er spent. Jeg er kanskje ikke like forkjølet som jeg var, men er ikke bra heller. Mye hodepine, hadde 2 migreneanfall forrige uke og altså 3 totalt i desember... 2 i november..
Jeg er sliten, men får ikke sove osv....

Jaja, får gi det noen uker til [emoji23]

Nei, nå har jeg tømt en hel bok. Mye migrene, mye smerter og mye syk fortsatt. Men legen sa det kan ta tid siden mine nivåer var så lave som de var nå. Slitsomt å føle seg sånn halv dårlig og sliten hele tiden. Håper det hjelper litt med lysere dager også :)
 
Ja, jeg har svært lave nivåer av både D- og B-vitaminer konstant i tillegg til ferritin og Hb. Umulig å få opp B-vitaminnivåene ved hjelp av tabletter hos meg, dessverre. Har trolig mangel på noe som kalles intrinsic factor som medfører at kroppen ikke vil ta opp vitaminet fra tilskudd (mangelen på intrinsic factor henger sammen med andre autoimmune sykdommer jeg har). Det eneste som hjelper litt, er B-vitamininjeksjoner. Her bruker jeg faktisk slik lyslampe vinterstid for å få mest mulig dagslys. Det er en viktig faktor for å få opp D-vitaminnivået. Likevel ligger jeg langt, langt under normalnivåene. Har noen sykdommer i grunnen som gjør det umulig å skille symptomene fra hverandre og ettersom jeg uansett ikke får opp nivåene kan jeg jo ikke si at tilskudd med D-vitamin har revolusjonerende effekt, dessverre ;). Normalt sett har tilskudd god effekt, så begynn umiddelbart og få så mye dagslys som mulig (det er jo ikke enkelt vinterstid, få timer med dagslys).

Alt det du skriver om gjelder meg også ;) Pussig :)
 
Back
Topp