Vitamin B6 mot kvalme?

Islay

Betatt av forumet
Maiblomstene 2020
Er det noen her som har erfaring med vitamin B6 mot svangerskapskvalmekvalme?
Har google litt og finner begrenset informasjon. Lurer litt på hvilken dose dere evt har brukt da jeg finner motstridende informasjon på nettet, og effekt selvfølgelig :happy:

Fastlege eller apoteket hadde ikke hørt om det. Men ser at det er blant annet vitamin B6 i Xonvea, men den tørr ikke jeg å ta i bruk da jeg MÅ på jobb og ikke kan være så trøtt som jeg leser at noen blir :smiley-ashamed004

Håper noen har erfaringer å dele :love2
 
Har hatt 3 runder (2 svangerskap fullgått) med hyperemesis, og gått på det meste av kvalmestillende med unntak av xonvea som er relativt nytt. Erfaringen her er at det er ekstremt individuelt hvordan medisinen fungerer fra person til person. Jeg gikk i dirkete søvnkoma av Phenergan og de klarte ikke vekke meg på flere timer, ringte nesten 113. Men de fleste andre jeg har snakket med har ikke reagert likt. Afipran som er mye brukt var ren sukkerpille med null effekt, Zofra hadde noe effekt, men kun på oppkast - ikke kvalmen. Med andre ord ville jeg testet ut xonvea over en helg eller lengre periode med fri dersom du har det, for å se hvordan effekten er på deg. Veldig spent på den selv, da det er eneste alternativer mitt nå Vi har vel ca samme termindato også :happy:
 
Jeg ville forresten sjekket Relis under hyperemesis dersom du er ute etter mer info, dette er en side selv legene ser på som legit i form av bruk til å bedømme medisin til pasienter. Har selv vist info fra relis til legen min da h*n hadde lite info om hyperemesis og svangerskapskvalme generelt :)
 

Vedlegg

  • IMG_3059.png
    IMG_3059.png
    311 KB · Visninger: 3
Jeg gikk på postafen i kombinasjon med pyridoksin (B-vitamin). Det var førstevalg av medisinering mot svangerskapskvalme på legekontoret mitt. Det fungerte akkurat nok til at jeg ikke trengte noe annet.
 
Har hatt 3 runder (2 svangerskap fullgått) med hyperemesis, og gått på det meste av kvalmestillende med unntak av xonvea som er relativt nytt. Erfaringen her er at det er ekstremt individuelt hvordan medisinen fungerer fra person til person. Jeg gikk i dirkete søvnkoma av Phenergan og de klarte ikke vekke meg på flere timer, ringte nesten 113. Men de fleste andre jeg har snakket med har ikke reagert likt. Afipran som er mye brukt var ren sukkerpille med null effekt, Zofra hadde noe effekt, men kun på oppkast - ikke kvalmen. Med andre ord ville jeg testet ut xonvea over en helg eller lengre periode med fri dersom du har det, for å se hvordan effekten er på deg. Veldig spent på den selv, da det er eneste alternativer mitt nå Vi har vel ca samme termindato også :happy:

Tusen takk for utfyllende svar og gode råd! Høres ut som en ekkel opplevelse du hadde med Phenergan :oops: Zofran er det du tidligere har brukt som har gitt best effekt for deg (selvom effekten ikke var god nok)?
Skal sjekke ut i Relis som du også nevner - takk for tips! :happy:

Forrige svangerskap var jeg omtrent sengeliggende fra uke 6 til uke 12 med kvalme og brukte Afipran med lite/ingen effekt. Er livredd for samme skjebne denne gangen, men leste et sted at dersom man begynner tidlig med behandling så kan man kanskje unngå at det blir veldig ille. Derfor tenkte jeg å teste ut nå når kvalmen har begynt å melde seg, men enda ikke setter meg helt ut av spill. Skal se om jeg finner mer info på Relis :happy: Xonvea er selvfølgelig et alternativ hvis det blir like ille som sist.

Krysser fingrene for at du slipper unna hyperemesis denne gangen :love2
 
Jeg gikk på postafen i kombinasjon med pyridoksin (B-vitamin). Det var førstevalg av medisinering mot svangerskapskvalme på legekontoret mitt. Det fungerte akkurat nok til at jeg ikke trengte noe annet.
Så fint å høre at du hadde en positiv erfaring med dette! Husker du hvilken dose du brukte av Pyridoksin? :happy:
 
Brukte også postafen og pyridoksin i første trimester i begge svangerskap. Tok mesteparten av kvalme og oppkast, og kunne leve normalt igjen. Ble ikke trøtt. 40 mg pyridoksin
 
Så fint å høre at du hadde en positiv erfaring med dette! Husker du hvilken dose du brukte av Pyridoksin? :happy:
1 tablett om dagen (morgen) med 40 mg pyridoksin. :happy: Usikker på virkningen av den alene, men fungerte bra sammen med postafen. Ville tatt det opp med legen en gang til.
 
Hei. Jeg har ikke erfaring med bruk av dette selv, men du kan ta 40 mg pyridoksin (vitamin B6) morgen og 40 mg kveld. Det anbefales å kombinere med Postafen, hvor du kan ta 1 tablett (25 mg) 1-2 ganger daglig (anbefaling fra Veileder i Fødselshjelp). Begge kan kjøpes reseptfritt på apoteket (men kun 10 pkn Postafen). Dersom det blir aktuelt å bruke videre kan du få forskrevet Postafen i 100 pkn. fra lege, som er billigere. Man kan bli trøtt av Postafen, slik som av Xonvea, da de begge inneholder antihistaminer som kan virke sløvende.

God bedring og mye medfølelse herfra :Heartred Jeg var også veldig kvalm frem til 2. trimester, og det er grusomt. Kvalmen er heldigvis helt borte nå i 2. trimester.

Hilsen farmasøyt
 
Brukte også postafen og pyridoksin i første trimester i begge svangerskap. Tok mesteparten av kvalme og oppkast, og kunne leve normalt igjen. Ble ikke trøtt. 40 mg pyridoksin
Tusen takk for tilbakemelding! Har fått resept på Postafen så kanskje jeg skal prøve denne kombinasjonen :happy:
 
1 tablett om dagen (morgen) med 40 mg pyridoksin. :happy: Usikker på virkningen av den alene, men fungerte bra sammen med postafen. Ville tatt det opp med legen en gang til.

Tusen takk for svar :happy: Fastlegen hadde aldri hørt om Pyridoksin mot svangerskapskvalme, så derfor jeg søker etter informasjon andre steder :happy:
 
Hei. Jeg har ikke erfaring med bruk av dette selv, men du kan ta 40 mg pyridoksin (vitamin B6) morgen og 40 mg kveld. Det anbefales å kombinere med Postafen, hvor du kan ta 1 tablett (25 mg) 1-2 ganger daglig (anbefaling fra Veileder i Fødselshjelp). Begge kan kjøpes reseptfritt på apoteket (men kun 10 pkn Postafen). Dersom det blir aktuelt å bruke videre kan du få forskrevet Postafen i 100 pkn. fra lege, som er billigere. Man kan bli trøtt av Postafen, slik som av Xonvea, da de begge inneholder antihistaminer som kan virke sløvende.

God bedring og mye medfølelse herfra :Heartred Jeg var også veldig kvalm frem til 2. trimester, og det er grusomt. Kvalmen er heldigvis helt borte nå i 2. trimester.

Hilsen farmasøyt

Tusen takk for et utfyllende svar! Dette var god informasjon :happy: Har tatt Pyridoksin 40mg morgen + kveld i to dager nå, så da skal jeg fortsette med det. Har fått Postafen på resept hos fastlegen som jeg kan hente ut om kvalmen tar seg opp - da skal jeg absolutt forsøke kombinasjonen som du skriver.

Tusen takk for gode ord :Heartred Godt å høre at din kvalme endelig har sluppet taket :happy:
 
Infoen er hentet fra Flo appen, her står noe om dosering også :happy:
Zofra var noe av det eneste som fungerte litt her ja, men det er ikke noe jeg kan bruke igjen dessverre.
I første svangerskap kastet jeg opp som en fontene og gikk ned over 10kg i vekt, varte til uke 27, men var ikke kvalm med unntak av i det oppkast meldte seg. Så vare oppegående, jobbet og trente som vanlig, men fikk nesten ikke i meg mat eller drikke da det trigget oppkast.
Med nr 2 var jeg uendelig kvalm, kastet opp en del, men kvalmen var det desidert verste! Var nesten sengeliggende fra uke 7+ til uke 19. Gikk ned 15 kg og veide mindre etter fødsel enn da jeg ble gravid. Fikk i meg noe mer drikke denne gangen, som var enstor lettelse. Men matinntak og sultsmertene var ille.
Zofran gjorde det verre på toppen, den er kjent for å gi "stein bæsj", noe jeg kan skrive under på at den gjør. Å de smertene var direkte fæle og mer intens enn sultsmerte! Man må ha høyt væskeinntak for å ikke bli for hardt påvirket, gjerne bruke movicol i tillegg.
Zofra brukes der i mot ikke i 1 trimester da det kan ha noe påvirkning på fosteret (feks spaltet gane).
Jeg personlig kan ikke bruke zofran i det hele tatt da jeg fikk påvist Ulcerøs kolitt etter jeg fødte nr 2. graviditetshormonene og amming er visst vanlige triggere for IBD:banghead:
IMG_3096.png
 
Infoen er hentet fra Flo appen, her står noe om dosering også :happy:
Zofra var noe av det eneste som fungerte litt her ja, men det er ikke noe jeg kan bruke igjen dessverre.
I første svangerskap kastet jeg opp som en fontene og gikk ned over 10kg i vekt, varte til uke 27, men var ikke kvalm med unntak av i det oppkast meldte seg. Så vare oppegående, jobbet og trente som vanlig, men fikk nesten ikke i meg mat eller drikke da det trigget oppkast.
Med nr 2 var jeg uendelig kvalm, kastet opp en del, men kvalmen var det desidert verste! Var nesten sengeliggende fra uke 7+ til uke 19. Gikk ned 15 kg og veide mindre etter fødsel enn da jeg ble gravid. Fikk i meg noe mer drikke denne gangen, som var enstor lettelse. Men matinntak og sultsmertene var ille.
Zofran gjorde det verre på toppen, den er kjent for å gi "stein bæsj", noe jeg kan skrive under på at den gjør. Å de smertene var direkte fæle og mer intens enn sultsmerte! Man må ha høyt væskeinntak for å ikke bli for hardt påvirket, gjerne bruke movicol i tillegg.
Zofra brukes der i mot ikke i 1 trimester da det kan ha noe påvirkning på fosteret (feks spaltet gane).
Jeg personlig kan ikke bruke zofran i det hele tatt da jeg fikk påvist Ulcerøs kolitt etter jeg fødte nr 2. graviditetshormonene og amming er visst vanlige triggere for IBD:banghead:
Vis vedlegget 438969

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende. Dette var til veldig god hjelp :Heartred
 
Tusen takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende. Dette var til veldig god hjelp :Heartred
Ble kanskje litt lengre enn tenkt, men da har du i hvertfall litt svar på studiene og dosering. Ang medisiner er det jo Afipran, phenergan, stemetil, og zofran som har vært mest brukt mtp HG svangerskap. Ofte blir en kombo av zofran og phenergan anbefalt når det er ille. Men nå også xonvea, B6 virker det ikke som om er blitt like mye diskutert i Norge enda. I tillegg så har de aller fleste leger veldig liten kunnskap om kraftig og/eller ekstrem svangerskapskvalme (hyperemesis). Derfor er Relis studiene fine å refere til og vise fram. Man kan også be fastelege ringe direkte til gynpol på sitt sykehus for å få info om medisinering.
Min fastlege gjorde dette da han var usikker og jeg sa klart i fra at jeg ønsket Zofran (han ville ikke gi dette). En telefon til gynpol og hørte overlegen høyt å klart be han få ut fingern å sette meg på en blanding av Zofran og phenergan :hilarious:
 
Back
Topp