Vitamin B12 mangel

Anniken S

Forelsket i forumet
Fikk beskjed i dag om at jeg har vitamin B12 mangel og at jeg må komme til legen annen hver dag for å få satt injeksjon. Noen som har erfaring med dette eller har mangel på B 12? Prøvd å lese litt på nettet, men det skriver folk mye rart [&:] Blir litt nervøs her..

Endel av de pasientene jeg jobber med har B12 mangel. Ofte har de lite eller ingen symptomer, men endel kan bli både deppa og litt "rotete" av dette.
Uten at jeg skal legge noen medisinsk forskning bak det.
Har du merket noen symptomer?

Hmm.. Har jo vært litt sliten og trøtt. Litt svimmel iblandt? Er egentlig i bra form. Har vært litt rastløs og ekstra hormonell kanskje. Hvor jobber du?

Jobber på en rehab avd.
Det er mange som får B12 sprøyter, og min erfaring er at mange ikke engang merker de har det.

Okei. Har kanskje vært litt "deprimert" noen dager, men har bare tenkt at det er hormoner. Har det jo egentlig ganske bra:) Men når jeg tok blodprøver i mai så var alt bra og nå må jeg få sprøyter annenhver dag. Så forhåpentligvis i og med at jeg ikke hat hatt mangel så lenge tydeligvis har det ikke gått utover fosteret? Hmm.. Jeg bare spør jeg, har ingen peiling! :P Takk for svar forresten. 

Jeg hadde B12 vitamin mangel for noen år siden og jeg var mye slapp og sliten. Sov gjerne 3-4 ganger i døgnet og da lenge om gangen. Lettere deprimert og surrete i hodet. Svimmel. :S

Var ikke noe skummelt. Tok to sprøyter og har i senere tid ikke hatt noe problem med det. Ba lege sjekke det når jeg fant ut jeg var gravid i tilfelle. :D

Jeg har det, tar sprøyte en gang i mnd...blir trøtt, slapp å deppa om jeg får for lite...[:)]

Jeg hadde det for noen år siden, tok en sprøyte en gang i uka i fire uker. Var mye sliten, svimmel og trøtt. Merker ikke noe til det nå, selv om nivået ikke er helt på topp [;)]

Back
Topp