Vitamin A

Ols90

Andre møte med forumet
Har lest at gravide ikke skal innta for mye vitamin A (ikke mer enn 800mikrogram) da dette kan føre til fostermissdannelser. Jeg tar nycoplus gravid kosttilskudd daglig, som inneholder 200 mikrogram vitamin A. Mat som egg,ost,leverpostei,melk og kjøtt inneholder mye vitamin A. Er så usikker på hvor mye av disse tingene jeg kan spise, har prøvd å regne ut men finner ikke ut:shaking trenger jeg å bekymre meg?

Lurer på litt det samme som deg ift. hvor mye vitamintilskudd som blir owerload... Skal snart prøve på kid nr 2, og tenker det kan være greit å starte med diverse anbefalt tilskudd. Stemmer det foresten at når man tar nycoplus gravid kosttilskudd så dekker det anbefalt dose for folsyre? Om jeg har lest innholdsfortegnelsene korrekt så virker deg nesten sånn? Eller tar du ekstra folsyre i tillegg evt?

Anbefalingene er å ta jod, folat (i første trimester), og tran. Du trenger ikke ta multitilskudd - og om du gjør det, bør du IKKE ta tran samtidig.

Så jeg ville kuttet ut disse tilskuddene, som er dyre, og ikke nødvendige å ta. Og heller holdt meg til anbefalingene fra helsemyndighetene.

Ja nycoplus gravie kosttilskuttet dekker anbefalt dose for folat, så det trenger man ikke ta i tillegg!

Kan være litt vanskeli å kutte de ut om man synes det er litt vanskeli å spise sunt. Tar man disse kostilskuddene vet man hvertfall med sikkerhet at man får i seg de vitaminene man trenger:)

Ja nycoplus gravie kosttilskuttet dekker anbefalt dose for folat, så det trenger man ikke ta i tillegg!

Kan være litt vanskeli å kutte de ut om man synes det er litt vanskeli å spise sunt. Tar man disse kostilskuddene vet man hvertfall med sikkerhet at man får i seg de vitaminene man trenger:)

Joda, men da risikerer du altså å få overdose av ting man absolutt ikke skal ha for mye av. Det er like ille som å få mangel på noe.

Jeg har byttet til Nycoplus Multi uten A, D og K. Først og fremst fordi jeg tar trankapsler (i teorien, går ikke ned akkurat nå på grunn av kvalme), men kanskje greit å gjøre uansett, særlig nå i den lyse tiden der man lettere får nok vitamin D. Har både folat og jod, så synes ikke det blir så dyrt hvis man ellers må ha begge disse.

Back
Topp