Viste dere dette ang. garanti på Barnas hus?

dolly duck

Elsker forumet
Jeg viste det ikke nemlig, var helt nytt for meg.

De sa at dersom jeg hadde kjøpt ei brukt vogn som bare var 1 mnd gammel foreksempel og fikk med kvittering og garanti. Om det da var noe som var galt med den, så har jeg ikke rett på å bruke garantien, ettersom den kun hjelper ved 1 kjøp. Dette viste hvertfall ikke jeg[:-] Synes det hørtes litt snålt ut, men regler er vel regler[:)]

Men dette var nytt for meg, og greit å vite[:)]

legger den ut her også jeg ettersom vi snart skal kjøpe en del babyutstyr[:)]

Noen som vet sikkert om dette stemmer foresten? Syns selv egentlig det var litt rart, men hun sa det høyt å tydelig i butikken. Tanken slo meg om hun sa det bare for å selge i butikken, men det er vel litt sprøtt?

Denne regelen gjaldt vist fra ganske nå nylig ettersom det var så mange som missbrukte det?

Jeg ville sjekket dette med lovverket. Søk opp Forbrukerkjøpsloven eller hør med Forbrukerombudet.

men hvordan kan de bevise at man har kjøpt vognen brukt hvis man har kvitteringen??

syns den regelen hørtes veldig rar ut...[&:]

Man trenger jo ikke si at man har kjøpt den brukt?![8|]

På vogn-kvitteringene på Barnas Hus så står navnet ditt og termin..

Men jeg tror ikke de har lov til det der altså.
Forbrukerloven er ganske tydelig på dette med garantier..

Men det står da ikke navn på garantien? Og på kvitteringen står jo bare kortnr som har betalt. Om dette stemmer overens med ditt, så kan man jo bare si at man har byttet bank og dermed kort eller at du har fått vogna av dine foreldre. [8|] Poenget mitt er vel; hvordan skal de greie å kontrollere det? [8|] Vi skrev hvertfall ikke navnene våre på garantien. Og uansett; er vogna ny, så må da garantien fortsatt gjelde. BLir nå vel det samme som med en bil man selger skulle man tro. Hørtes meget merkelig ut!

Som sagt er jeg 99% sikker på at det der ikke gjelder..!
Men da vi kjøpte vogn i våres på Barnas Hus fylte hun ut et eget ark med personalia og info om vognen samt pris. Denne stiftet hun sammen med kvitteringen, og ga tydelig beskjed om at jeg måtte ta godt vare på begge deler i tilfelle problemer med vogna..

Synes også det hørtes veldig rart ut[8|] men sist vi kjøpte BRIO race vogna skrev vi faktisk navn på garantien. Men ja, det er egentlig veldig rart[&:]

Jeg synes det er helt greit med personalia, men det jeg ikke helt får til å stemme er det med at garantien da ikke gjelder lenger. Det vil jo stå på kjøpsbeviset når tid garantien skal gjelde fra, og er man innen tiden skal vel den gjelde uansett[8|].

En garanti er jo på 2(eller 3)år eller 5 år, om varne er ment å vare vesentlig lenger.
Igjen, snakk med Forbrukerombudet.

Grunnen er nok fordi når du kjøper en helt ny vogn så betaler du full pris.
Selger du den kan du nok finne på å selge den til halvpris.

Med ny eier og gammel garanti og den er godt brukt og ting blir slitt/ødelagt/sabotert
så kan de gå tilbake på barnas hus og få penger igjen for vogna som DU betalte fullpris på.
Eller at de får bytta så mye deler at de nærmest har fått en ny vogn gratis!
Det er mange som gjør sånn tro meg.
Folk utnytter og misbruker garantier for aaalt det er verdt.
jeg jobber i butikk selv og har hørt alle unnskyldninger..
"Den bare ble sånn!!"

ikke glem dere som kjøper bruktvogn
Selv om de er veldig hyggelig så kan det være at selgeren ikke er ærlig.

Så selv om jeg er heelt enig med dere så ser jeg det også fra butikkens side og[:)]
men om de vil opprette holde rykte for god service er jo opp til barnas hus.

Da jeg måtte reparere min Bugaboo fant jeg ikke kvitteringen, men kunne ta med kontoutskrift som viste når den var kjøpt.

Fra kjøpsloven (som gjelder kjøp mellom to privatpersoner):
"Ved mangel på varen bør en først rette kravet mot selgeren, men man har også en ganske vid adgang til å rette kravet mot tidligere salgsledd, f eks produsent eller importør.

Hovedprinsippet er at man har samme rett mot det tidligere salgsleddet som din selger ville hatt. Dette kan være en verdifull rettighet, for eksempel ved kjøp av relativt ny bruktbil der reklamasjonsfristen på fem år ikke er utløpt. Da kan det tenkes at man har rettigheter mot nybilforretningen".

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_privatperson/viewNG?section=hva_har_du_krav_paring_hvis_varen_har_en_mangel#hva_har_du_krav_paring_hvis_varen_har_en_mangel

Back
Topp