Vistars test(fosterdiagnostikk)

EXIA

Flørter med forumet
Hei!

Skal bestille Nipt-prøvekit fra Ultralydklinikken i København og ser også at de har noe som heter Vistara test som er en mer utvidet Nipt-test. Denne blodprøven skal også tas av barnefaren. Driver og vurderer om jeg skal bestille denne i tillegg til nipt. Er utrolig dyrt, men er samtidig bekymret for at noe er feil pga. at vi er litt opp i årene. Noen som har erfaringer å dele?

Hei!

Skal bestille Nipt-prøvekit fra Ultralydklinikken i København og ser også at de har noe som heter Vistara test som er en mer utvidet Nipt-test. Denne blodprøven skal også tas av barnefaren. Driver og vurderer om jeg skal bestille denne i tillegg til nipt. Er utrolig dyrt, men er samtidig bekymret for at noe er feil pga. at vi er litt opp i årene. Noen som har erfaringer å dele?

Ville gått for den enkle NIPT testen og heller tatt en privat ultralyd rundt uke 12-14 i tillegg :)
NIPT er en veldig god indikasjon, men bare for 4 kromosomfeil. Det er også annet som kan være galt, som ikke vil vises ved en NIPT test. Feil på/manglende organer eller andre kromosomfeil enn de helt vanlige. Jeg ville derfor stolt mer på kombinasjonen NIPT og tidlig ultralyd. Det beste er om du finner en gynekolog eller fostermedisiner til å gjøre testen, men jordmødre er såklart også veldig dyktige.

Takk for svar. Vurderer tidlig ultralyd også, men Vistara er en enkel blodprøve som tester for ytterligere 30 sykdommer som ikke oppdages på ultralyd, men kanskje først etter fødsel eller senere. Greit å vite mest mulig på forhånd tenker jeg selv om det ikke gir noen garantier likevel. Du kan lese mer om testen herhttps://www.ultralydklinikken.dk/2019-03-22-12-44-09/vistara.html

Back
Topp